Impresiile primului pilot de J-20 despre aeronavă. China vrea ca prin duze de vectorizare 2D să depășească F-22

Cătălin Costea / 20 apr 2021 / 14:00

Pe 19 aprilie, într-un interviu acordat postului TV Phoenix, Li Gang, pilotul chinez care a efectuat primul zbor cu un J-20, a declarat că se așteaptă ca aeronava multirol chinezească să fie echipată cu motoare cu duze vectoriale de tracțiune 2D.

În prezent toate avioanele J-20 din serviciul Forțelor Aeriene ale Armatei Populare de Eliberare (PLA) folosesc duze circulare fără capacitate de control al vectorului de tracțiune, după cum susțin specialiștii chinezi.

Cu toate acestea la demonstrație aviatică “Airshow China 2018” din Zhuhai, provincia Guangdong, China susține că și-a arătat capacitatea de a dezvolta și aplica tehnologia de vectorizare a tracțiunii 3D, pe avioanele de luptă J-10B.

Controlul vectorului de tracțiune va oferi o manevrabilitate suplimentară, iar duzele 2D pot spori capacitățile stealth ale J-20, a declarat expertul în aviație militară Fu Qianshao, pentru Global Times.

Explicând diferențele dintre vectorul de tracțiune 2D și cel 3D, Fu a declarat că, întrucât duzele 2D sunt dreptunghiulare, iar cele 3D sunt circulare, primele asigură o protecție stealth (radar și în infraroșu) mai bună.

Tocmai de aceea avionul stealth de luptă F-22 al Forțelor Aeriene SUA folosește vectorul de tracțiune 2D, au remarcat analiștii chinezi.

Duzele 3D sunt capabile să ofere mai multe unghiuri de împingere decât cele 2D, însă duzele 2D ale aeronavei F-22 se pot mișca doar în plan vertical. Aceasta este o omisiune obișnuită, a observat Fu, menționând că, dacă duzele 2D ar fi proiectate să se deplaseze și în plan orizontal, ar oferi unghiuri de împingere similare duzelor 3D, cu stealth specific celor 2D.

În interviul pentru Phoenix TV, Li a mai spus că se așteaptă ca duzele vectoriale de tracțiune ale aeronavei J-20 să se deplaseze nu doar pe verticală, ca la F-22, ci și în plan orizontal, ceea ce va face ca avionul chinezesc să-și depășească omologul din SUA la acest aspect.

S-a așteptat mult timp ca J-20 să primească în cele din urmă motoare capabile de vectorizare de tracțiune.

Imediat după “Airshow China 2018”, când a fost întrebat despre momentul în care J-20 ar putea obține motoare capabile de vectorizare a tracțiunii, Yang Wei, proiectant șef al J-20, a răspuns: "Ați întrebat când, dar de unde știți că nu există deja?", declarație din care toată lumea a înțeles că dezvoltatorii J-20 testează controlul vectorului de tracțiune pe această aeronavă.

2021 marchează al zecelea an de la primul zbor al lui J-20, iar China se laudă că avionul de luptă stealth beneficiază de modernizări constante, inclusiv motoare fabricate pe plan intern, posibilitatea participării la exerciții fără utilizarea lentilelor Luneburg, precum și o posibilă dezvoltare a variantei cu două locuri.

Comentariul autorului: În cazul de față, lentila Luneburg reprezintă un dispozitiv de mici dimensiuni, cu suprafață puternic reflectorizantă, atașat pe exteriorul corpului unei aeronavei stealth pentru a extinde suprafața reflectantă a acesteia, făcând-o vizibilă în mod intenționat pentru radare.

Acest lucru este util pe timpul exercițiilor aeriene, când radarele proprii sau amice trebuie să poată urmări inclusiv avioanele stealth, pe timpul trecerii aeronavelor stealth dintr-o zonă de responsabilitate aeriană în alta sau la traversarea granițelor statale, pentru evita accidente aeriene, sau pot fi folosite chiar în cazul acțiunilor militare în care se consideră că vizibilitatea aeronavelor este utilă pentru descurajare ori pentru ascunderea capacităților stealth ale acestora.

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt1
YesMy