Hățișul birocraţiei europene ţine pe loc trenurile NATO cu ajutor pentru Flancul Estic. Un general francez trage semnalul de alarmă

Cristian Soare |
Data actualizării: | Data publicării:
Transport feroviar de tancuri franceze Leclerc
Transport feroviar de tancuri franceze Leclerc

La peste trei ani de la invazia la scară largă a Rusiei în Ucraina, statele NATO, și în special Uniunea Europeană, se confruntă cu mari probleme logistice: în ciuda miliardelor de euro alocate și a declarațiilor despre „unitate” și „viteză de reacție”, mecanismul logistic vital pentru apărarea Flancului Estic se mișcă la viteza unei melc.

Cel mai recent semnal de alarmă, dar și cel mai detaliat, vine direct de la vârful structurilor logistice franceze. Generalul de brigadă Fabrice Feola, comandantul Centrului pentru Operațiuni și Suport de Transport al Franței, a arătat, fără perdea, că birocrația sufocă eforturile de a muta trupe și tehnică militară pe calea ferată, principala arteră de transport greu. Ceea ce ar trebui să dureze zile, se întinde pe săptămâni, chiar „zeci de zile”.

 

De la 5 Trenuri la 150: O creștere de 3000% blocată de hârtii

 

Datele prezentate de generalul Feola sunt șocante și subliniază urgența cu care această problemă trebuie rezolvată. În 2021, Franța a planificat rute pentru mai puțin de cinci trenuri militare internaționale. În 2024, acest număr a explodat la circa 150. O creștere de cel puțin 30 de ori a necesității de a transporta armament, vehicule blindate și muniție către Est, inclusiv pentru batalionul francez din România și, esențial, către Ucraina.

Această nevoie colosală se izbește însă de o problemă de secolul trecut: obținerea autorizațiilor de traversare a granițelor. Conform publicației Defense News, deși termenul maxim stabilit de UE pentru obținerea avizului de trecere a unui convoi militar prin statele vecine a fost de cinci zile, astăzi, conform spuselor generalului Feola, acest lucru ia "mai degrabă, zeci de zile".

Acest decalaj nu este doar o sincope administrativă, ci mai mult un marker alarmant al modului în care NATO și Europa se adaptează, de fapt, la provocările momentului. Într-o situație de criză militară acută pe Flancul Estic, o întârziere de „zeci de zile” în deplasarea unui eșalon de tancuri sau de muniție poate fi diferența dintre apărare și colaps.

 

O rețea rutieră din epoca de piatră: 17 miliarde de euro lipsă

 

Birocrația nu este singurul inamic al mobilității militare. Generalul francez a subliniat că infrastructura fizică europeană este, pur și simplu, nepregătită.

Europa a moștenit o rețea de transport, căi ferate, poduri, tuneluri, care nu a fost concepută pentru a susține un flux masiv de echipament militar modern și greu. Comisarul european pentru transport, Apostolos Tzitzikostas, a avertizat anterior că este nevoie de 17 miliarde de euro doar pentru a remedia problemele legate de starea și capacitatea unor poduri și tunele critice din Europa.

Feola nu cere nimic mai puțin decât o revenire la standardele Războiului Rece: „Rețeaua de transport terestru a Europei trebuie cartografiată mai bine pentru a ne întoarce la ceea ce aveam în timpul Războiului Rece, fără îndoieli sau ambiguități cu privire la capacitatea drumurilor și căilor ferate de a gestiona fluxuri mari”, a spus el.

Problema este dublă: în primul rând, mult timp se pierde verificând dacă un tren cu un anumit armament poate trece printr-un tunel sau pe un anumit pod. Lipsa unei cartografieri clare obligă la verificări ad-hoc, care durează săptămâni.

În al doilea rând, în cazul unui conflict major, rețeaua de transport va fi supusă unei „competiții” acerbe, inclusiv din partea Statelor Unite, care ar trebui să debarce pe coasta atlantică și să traverseze țări precum Franța pentru a ajunge în Est. Fără coridoare clar definite, se va instala haosul logistic.

 

Soluția rămâne prea mult timp pe hârtie: De la vise la realitate

 

Oficialii francezi lucrează acum la o soluție practică: crearea unei „hărți a rutelor” sau a unor „coridoare militare” prestabilite. Acestea ar trebui să ofere certitudinea că un anumit eșalon cu tehnică militară poate urma un traseu optim, rapid și sigur, eliminând necesitatea verificărilor care durează zeci de zile.

Franța face presiuni ca noile reguli ale UE privind mobilitatea militară să includă identificarea clară a acestor coridoare. Un prim pas a fost făcut prin declarația de intenție semnată de Germania, Olanda și Polonia în 2024, vizând crearea unui astfel de coridor care să abordeze punctele nevralgice de infrastructură și să reducă birocrația pentru transportul mărfurilor periculoase.

În esență, generalul Feola solicită trei direcții clare. O primă direcție este viteza, prin scurtarea timpului necesar pentru obținerea autorizațiilor de traversare. A doua direcție este digitalizarea, prin simplificarea documentelor vamale.

Nu în ultimul rând, el cere coordonare, respectiv crearea unei autorități de coordonare la nivel european care să asigure că "totul se potrivește de la o țară la alta, de la un coridor la altul, și că nu există discontinuitate între coridoare și rute."

Situația actuală este un test de rezistență pentru structura de apărare a Europei. De la necesitatea stringentă de a livra armament Ucrainei, până la asigurarea unei capacități de desfășurare rapidă pe Flancul Estic, eșecul de a rezolva hățișul birocratic și lacunele de infrastructură nu este doar o problemă logistică.

Este o vulnerabilitate strategică majoră, care, în cazul unei escaladări, ar putea avea consecințe catastrofale. Vremea vorbelor a trecut; acum, contează doar cât de repede se mișcă șinele.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel