,,Pe 22 septembrie, în Regiunea Tver, un avion de vânătoare Su-30SM al Regiunii Militare Vest s-a prăbușit, în timpul efectuării unui zbor planificat de instrucție și antrenament”, precizau oficialii ruși, imediat după incident.
Contextul în care un Su-35 a doborât un Su-30
Ce nu se știa atunci e că avionul Su-30 a fost doborât chiar de un Su-35 în timp ce aparatele simulau un dogfight.
Piloții avionului Su-30 au supraviețuit, reușind să se catapulteze.
Su-30SM este un avion de vânătoare de generație 4++, dezvoltat de Biroul de Proiectare și Construcții Sukhoi și produs la Corporația de aviație Irkut din Irkutsk. Avionul a fost produs în serie și livrat trupelor ruse începând din anul 2013.
DefenseRomania a scris despre această ipoteză la doar câteva zile de la incident, citând media internațională. Nimeni nu a exclus posibilitatea ca aparatul Su-30 să fi fost doborât, cu toate că la vremea respectivă Ministerul Apărării a refuzat să confirme.
Avionul Su-30SM a fost doborât din greșeală după ce un sistem de armament al aeronavei Su-35 era încărcat dintr-o eroare cu muniție reală. Eroare aparține și echipajului de la sol, care ar fi îndepărtat rachetele de pe Su-35, dar tunul de bord de 30 mm GSH 30-1 al aeronavei nu ar mai fi fost descărcat. Aeronava Su-30SM a fost lovită în aripă.
Pilotul avionului Su-35 care a doborât din greșeală un Su-30 riscă 7 ani de închisoare și ar putea achita daune colosale
Publicația rusă Vzglyad a analizat cazul într-un material despre incident, publicat la începutul acestei luni.
Avionul Su-35 era pilotat de Vasili Saveliev, în vârstă de 34 de ani. Acesta are peste 900 de ore de zbor și aproape 100 pe avioane Su-35.
Sursa citată a analizat incidentul. Totul indică un lung lanț al greșelilor, de la echipajul aflat la sol, până la pilot.
Potrivit publicației ruse, procuratura s-a îndreptat doar împotriva pilotului rus. Acesta riscă nu mai puțin de 7 ani de închisoare și i s-ar putea impune în instanță plata unui miliard de ruble ca daune. Suma e colosală, convertită în euro ajunge la 11.5 milioane de euro.
Astfel, greșeala finală aparține pilotului care nu a respectat procedura și a tras fără să se asigure că muniția a fost îndepărtată. Această sarcină era a echipajului de la sol. Se pare că, scrie sursa citată, procedura impune o verificare de către pilot a acestui aspect.
„Dar de ce greșeala unui pilot e pasibilă de pedeapsă cu închisoarea și daune colosale, în timp ce eroare unui tehnician de la sol e exonerată?Poate că instanța ar trebui să răspundă la această întrebare care nu e în niciun caz retorică”, conchide publicația citată.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News