Aviația militară a unei puteri europene, frânată de o criză a piloților. România ar fi avut și ea mari probleme fără centrul de F-16 de la 86 Aeriană

Darius Muresan |
Data publicării:
Un avion de luptă de tip F-16 Fighting Falcon al Forțelor Aeriene Române, alături de avioane Rafale franceze ale Forțelor Aeriene din Franța. Foto: Ambasada Franței în România
Un avion de luptă de tip F-16 Fighting Falcon al Forțelor Aeriene Române, alături de avioane Rafale franceze ale Forțelor Aeriene din Franța. Foto: Ambasada Franței în România

În cadrul tuturor structurilor de forță, resursa umană e cea mai importantă. Însă acest lucru se vede cel mai bine poate în aviația militară, unde diferența într-o situație de criză o face pilotul. Iar pregătirea unui pilot de luptă durează timp îndelungat iar costurile sunt de asemenea uriașe.

Franța, una din puterile europene și de altfel o putere nucleară, întâmpină provocări, asemenea mai multor state, în această direcție. Un raport prezentat în Parlamentul Franței atrage atenția asupra faptului că lipsa piloților de luptă frânează ascensiunea Forțelor Aeriene și Spațiale (AAE) ale Republicii. 

În aceste condiții putem sublinia din nou importanța pentru România a Centrului de pregătire F-16 de la Baza Aeriană 86 Borcea, singurul centru din Europa. Desigur, diferențele dintre cele două aviații militare, dacă ne uităm pe cifre sunt uriașe. Dar direcția e similară. 

 

Criza piloților de luptă francezi frânează ascensiunea aviației militare a Franței

 

2. Avion de l... (1-rafale-2_74732200.jpg)

Avion de luptă francez Rafal. Foto: SIRPA-AIR

În raport se menționează numărul de recrutări pentru personalul Forțelor Aeriene franceze, atât în ceea ce privește avioanele de luptă, de transport sau elicoptere. Fluxul însă nu e suficient.

Raportul e semnat de parlamentarii francezi Thomas Gassilloud și Damien Girard și citat de publicația franceză Opex360. Documentul oficial atrage atenția asupra provocărilor cu care se confruntă Forțele Aeriene pentru a pregăti un număr suficient de piloți.

„Deși formarea de piloți pentru avioane de luptă Rafale presupune un timp de pregătire similar cu cel al Mirage 2000 - aproximativ 200 de ore de zbor pentru a avea capacitatea de a opera toate misiunile -, reducerea numărului de platforme a afectat capacitățile de antrenament, o problemă întâlnită și în aviația de transport, dar și la elicoptere”, se arată în raport. „În prezent, dimpotrivă, numărul de piloți operaționali este de fapt problema care frânează revenirea în forță a Forțelor Aeriene Franceze pentru eventuale angajamente de intensitate ridicată”, se mai specifică în documentul oficial.

De altfel, formatul aviației de vânătoare nu a crescut. La 31 decembrie 2023, potrivit sursei citate, Franța dispunea de 196 de avioane de luptă din care 97 Rafale, 64 Mirage 2000D, 28 Mirage 2000-5F și 7 Mirage 2000B. Până în 2030 se preconizează un total de 180 de aparate, 137 Rafale și 50 Mirage 2000D RMV.

Francezii spun că o soluție ar fi consolidarea așa-numitului „abonament aerian”, redus după Războiul Rece. Adică „menținerea competențelor piloților de vânătoare care au trecut în funcții de comandă, printr-un antrenament anual de minimum 40 de ore de zbor”, se arată în documentul oficial.

 

De ce pentru România e esențial Centrul de pregătire pentru F-16 de la Baza 86 Aeriană Borcea?

 

Răspunsul este evident.

3. Sursă foto... (f-16-romania_37426500.jpg)

Sursă foto: MApN

România primește avioane F-16 în „cascadă”. După cele 17 achiziționate din Portugalia, au mai fost achiziționate 32 din Norvegia și, recent, așa cum surse ale DefenseRomania au confirmat în exclusivitate, partenerul olandez va transfera României cele 18 avioane F-16 olandeze care sunt dislocate la Centrul de Pregătire de la Baza 86 Borcea.

În acest context centrul de pregătire, de altfel singurul centru de pregătire pentru F-16 din Europa, e o reală mină de aur pentru aviația militară a României.

Pentru că saltul atât de rapid la trei escadrile ar fi ridicat provocarea privind numărul de piloți pe care România i-ar putea pregăti în contextul în care pe sloturile din centrele de pregătire este și așa bătaie mare. 

Amintim că la centrul de pregătire de la Borcea se antrenează viitorii piloți români de F-16, dar aici sunt pregătiți și partenerii noștri ucraineni. În prezent deja o primă serie de piloți români a finalizat trecerea pe F-16. O a doua serie e în curs de pregătire, în timp ce în premieră o altă serie formată din piloți ucrianeni se află pe „băncile” centrului de instruire.

CITEȘTE ȘI: Ar fi suficiente cele 49 de avioane F-16 în caz de război? Și cum a sacrificat România alte obiective: „Un număr mare de F-16 nu asigură succesul”

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta

Parteneri






CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel