Întâi să reamintim un mic context. În prezent, România are două escadrile complete de F-16, însă până la sfârşitul anului vor fi trei, pentru că vor veni toate celelalte aparate cumpărate din Norvegia. Prima escadrilă a României e formată din 17 avioane achiziționate în urmă cu mai mulți ani din Portugalia, în timp ce următoarele două din 32 de F-uri cumpărate recent din Norvegia pentru un preț excelent de 388 de milioane de euro. Ele mai au resursă aproximativ 10 ani și vor asigura tranziția către F-35.
Concomitent, amintim că DefenseRomania anunța în exclusivitate acum câteva săptămâni că partenerii noștri olandezi se află în negocieri cu România pentru a transfera definitiv țării noastre avioanele F-16 pe care le-au disclotat la Baza 86 Borcea unde se află în România singurul centru de pregătire de F-16 din Europa. Lucru care se va întâmpla în acest an.
Sunt oare suficiente trei escadrile formate din 49 de F-16 în caz de război? Unele voci spun că România ar fi trebuit să investească în apărare antiaeriană și Marină
Escadrila 48 Vânătoare a României. Foto: Forțele Aeriene Române
E o chestiune care a mai fost abordată în zonele de expertiză. Acest lucru a fost readus în discuție de către expertul în studii de securitate Iulian Fota, fost consilier prezidențial pe probleme de securitate națională. În cadrul ultimei ediții a podcastului Obiectiv EuroAtlantic realizat la DefenseRomania de Tudor Curtifan, Iulian Fota a subliniat că în opinia sa România a cumpărat prea multe avioane pentru timp de pace, care sunt oricum prea puține în caz de război când oricum am beneficia de sprijinul aviației militare aliate, într-un asemenea ipotetic scenariu. Amintim că statele aliate se află deja în România, unde efectuează misiuni de poliție aeriană alături de F-urile românești.
Fota a redeschis această discuție în contextul în care se vorbea de Marina română ca fiind cea mai văduvită structură de forță a Armatei, chiar în plin război la Marea Neagră.
„Modul în care a fost gestionată situația Marinei este iresponsabil, aproape că e la limita pierderii loialității față de interesele acestei țări. Marina a fost discriminată pe tot felul de considerente, fie obiective fie de concurență între celelalte structuri de forță ale Ministerului Apărării, mă refer la Forțele Terestre și Aeriene. Dar datoria unui ministru al Apărării, dar și a Premierului sau a Președintelui, e să realizeze un echilibru iar banii să fie alocați în funcție de nevoi. Avem suficiente avioane de luptă, mult peste ce ne-ar trebui. Și acum mă refer la condițiile de pace, căci ceea ce avem noi acum nu ne-ar ajunge în caz de război. Când ar interveni și aliații cu câteva sute de avioane. Dar pentru condiții de pace eu cred că ne-am axat prea mult pe avioane (n.r. - în detrimentul altor structuri ale Armatei și a apărării antiaeriene)”, arată Fota.
Fostul consilier prezidențial pe probleme de securitate națională a mai punctat că un F-16 e cu adevărat eficient doar când resursa umană e exploatată la maximum. Adică în momentul în care pilotul stăpânește cu adevărat avionul. Ceea ce necesită investiții mari și timp îndelungat de zbor.
„Avem oare suficienți piloți pentru avioanele F-16? Costurile de zbor sunt mari iar un F-16 e cu adevărat valoros doar dacă cel care e la manșă îl stăpânește perfect. Altfel devine o victimă a adversarului. Deci un număr mare de avioane nu îți garantează succesul”, a conchis Iulian Fota.
Urmărește integral ediția podcastului Obiectiv EuroAtlantic, unde Iulian Fota analizează situația de securitate a României
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News