Ar putea fi ultima șansă pentru a salva Mangalia: Există interes din partea unui gigant internațional care se luptă și pentru submarinele Poloniei

Tudor Curtifan |
Data actualizării: | Data publicării:
Șantierul Naval Mangalia. Foto credit: Damen
EXCLUSIV
Șantierul Naval Mangalia. Foto credit: Damen

Gigantul naval sud-coreean HD Hyundai Heavy Industries se află în pline discuții privind oportunități de cooperare industrială cu România, în contextul în care noi suntem în proces de modernizare a forțelor navale. Despre aceste discuții reprezentanții HD Hyundai Heavy Industries au vorbit în exclusivitate cu DefenseRomania, în contextul în care publicația noastră a fost prezentă la expoziția Madex 2025, care a avut loc în Busan, Coreea de Sud, la începutul acestei luni.

La Busan, DefenseRomania a discutat cu Kim Jae-rak, director executiv responsabil cu vânzările de nave speciale în cadrul HD Hyundai Heavy Industries. Amintim că luna trecută reprezentantul HDD a avut o întrevedere la București cu Mihai Daraban, președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), unde a fost atins și subiectul cooperării industriale. 

Despre această cooperare, DefenseRomania s-a interesat în discuțiile purtate în Coreea cu reprezentanții companiei HD Hyundai Heavy Industries.

„Există un potențial mare în zona industriei de apărare navală în România. La Mangalia, Constanța, sau în alte locații”, a subliniat Kim Jae-rak.

În ceea ce privește situația de la Mangalia, acesta a subliniat că nu e o misiune ușoară transformarea șantierul în unul atractiv, pentru a fi cumpărat astfel de investitorii străini.

„Am recomandat Guvernului vostru o abordare în doi pași: Prima o cooperare cu parteneri internaționali pentru mai multe tipuri de nave, nu doar comerciale, dar și pentru a face mentenanță și diferite operațiuni de reparații navale în același timp. Pe termen scurt dacă Mangalia ar aduce profit poate că atunci cineva ar fi interesat de achiziția șantierului naval pe termen lung”, ne-a mai precizat reprezentantul HD Hyundai Heavy Industries.

Totodată, din informațiile pe care le are DefenseRomania, compania elvețiană MSC și-a manifestat și ea interesul pentru Șantierul Naval Mangalia.

El a mai subliniat că pe lângă programul viitor al corvetei europene, un program cu perspectivă de implementare după 2030, România ar putea urma pașii dezvoltării locale.

„Guvernul vostru țintește programul european al corvetei europene (EPC), ceea ce poate fi o idee bună, dar prima astfel de corvetă va fi disponibilă abia în jurul anului 2030. Cred că e un timp îndelungat iar România poate începe propriul ei program și în același timp să revitalizeze Șantierul Naval din Mangalia”, a mai afirmat acesta.

În ceea ce privește programul EPC (corveta europeană) sprijinit de European Defense Agency prin PESCO, trebuie menționat că scenariul cel mai optimist de livrare ar fi după 2030, în contextul în care alte state partenere europene sunt deja implicate masiv în program iar calendarul livrărilor e deja plin.

În ceea ce privește HD Hyundai Heavy Industries, după Polonia și Canada, compania intenționează să își extindă activitățile de dezvoltare în România, intensificând exportul de nave de luptă.

HD Hyundai Heavy Industries a contribuit semnificativ la protejarea apelor teritoriale sud-coreene, construind diverse tipuri de submarine și nave de luptă de ultimă generație. Au început cu dezvoltarea primei nave de luptă autohtone, Ulsan, în 1975, și au ajuns la distrugătorul Aegis Sejong Daewang, fregate moderne de diferite deplasamente sau submarine din clasa Son Won-il sau Dosan Ahn Chang-ho.

2. Distrugăto... (hdd-10000-aegis-destroyer_35266400.jpg)

La nivel internațional compania a câștigat contracte pentru 14 nave de luptă și participă la licitații pentru submarine în Polonia și Canada.

 

Ultima șansă pentru Mangalia? 

 

Situația la Șantierul Naval Mangalia e foarte complicată după retragerea Damen din cauza impactul negativ al birocrației excesive și al ingerinței politice asupra mediului de afaceri.

Damen a decis să renunțe la operațiunile sale de la Mangalia, după ani de frustrări cauzate de cadrul legislativ rigid și de blocajele administrative impuse de autoritățile române. Deși compania a investit know-how, tehnologie și resurse semnificative în modernizarea șantierului, parteneriatul cu statul român, care deține pachetul majoritar prin Ministerul Economiei, a fost marcat constant de interferențe politice și lipsă de autonomie decizională.

Legea românească impune ca deciziile în cadrul șantierului să fie aprobate cu votul ambilor acționari, ceea ce a dus, în practică, la o paralizie instituțională. Multe proiecte au fost întârziate sau blocate, iar planurile de dezvoltare au fost tergiversate. În cele din urmă, Damen a ales să se retragă.

 

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta

Parteneri






CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel