Pe data de 12 decembrie a.c., directorul Avioane Craiova, Nicu Fălcoi, într-un mesaj pe o rețea de socializare, părea resemnat și anunța că termenul prelungit de livrare, de 15 decembrie, nu va putea fi respectat.
„Asta seară sunt tare supărat. Se pare că, oricât ne-am strădui, nu reușim să livrăm avioanele până la termenul-limită de 15 decembrie. Anii nu pot fi recuperați în zile.Cel mai probabil, scrisoarea de garanție pentru avansul încasat pentru primele avioane va fi executată”, preciza Nicu Fălcoi.
Directorul Avioane Craiova spune că vina nu aparține în totalitate companiei pe care o conduce, ci e un cumul de factori care s-a strâns în ultimii ani, a uno noi provocări tehnice de care MApN știe, precum și condițiilor meteo din ultimele zile când din cauza ceții și a ploii avioanele nu au putut zbura pentru a efectua testele noului soft în aer, procedură fără de care livrarea nu poate avea loc.
Mai mult, Fălcoi transmite că Statul Major al Forțelor Aeriene (SMFA) „refuză să accepte realitatea” și, cel mai probabil, Avioane Craiova va fi supusă unor penalități record.
„În ultimele două săptămâni am avut doar patru ore bune de zbor, deși ar fi fost necesare cel puțin 15–20. Fără aceste ore, problemele de software nu pot fi rezolvate. Asta nu ține de voință, ci de realitatea aviației.
Mai există și o imposibilitate tehnică de implementare a unei cerințe operaționale, recunoscută de toată lumea, dar care nu a fost încă asumată la nivelul autorității contractante. Până și clientul final, SMFA, admite acest lucru, dar ei refuză în continuare să accepte realitatea”, a conchis Fălcoi.
Ulterior, în această săptămână, Nicu Fălcoi a revenit și inclusiv cu o poză cu condițiile meteo din Craiova.
„De aproape trei săptămâni, toate încercările noastre de a proba soft-ul de pregătire avansată în luptă, în vederea omologării avioanelor, se lovesc de ceața asta”.

Avioane Craiova a acuzat într-o primă fază compania Elbit Systems pentru întârzieri, precizând că softul nu a fost trimis. De partea cealaltă Elbit a arătat că de fapt softul a fost livrat la timp, dar contractul nu prevedea integrarea acestuia. În orice caz problema a fost remediată, avioanele trebuie doar să treacă printr-o fază de teste înainte de livrare.
Acum, Avioane Craiova riscă penalități uriașe pentru nerespectarea termenelor de livrare, mai ales în contextul în care IAR-99 joacă un rol esențial pentru pregătirea viitorilor piloți de F-16 Fighting Falcon, într-un moment în care locurile libere în centrele de pregătire sunt ocupate în totalitate.
Avioane Craiova riscă penalități record de 30 de milioane de euro pentru nerespectarea termenelor de livrare a avioanelor IAR-99 Șoim

Unul din avioanele IAR-99 modernizate la standardul Șoim din cele 10 aflate în proces de modernizare la Avioane Craiova. Foto: Ministerul Economiei
Contractul prin care cei de la Avioane Craiova ar fi trebuit să livreze până în august 2024 toate cele 10 avioane IAR-99 pe care trebuia să le modernizeze la versiunea SM (Șoim) viza tocmai accelerarea pregătirii piloților de F-16.
Într-o primă fază Avioane Craiova a cerut prelungirea, acceptată, invocând pandemia și războaiele din Ucraina și Israel, care au afectat lanțurile de livrare.
Ministrul Economiei Radu Miruță, cel care deține și interimatul a Ministerul Apărării după demisia lui Ionuț Moșteanu, a confirmat pentru Antena 3 CNN că Avioane Craiova riscă penalități de aproape 30 de milioane de euro din cauza întârzierilor. În schimb, el afirmă că Avioane Craiova, care „depindea de o firmă privată”, i-a pus acesteia din urmă penalități contractuale de doar 10.000 de euro.
Cert e că în situația actuală în care niciun avion nu a fost livrat, MApN poate solicita azi penalități Avioane Craiova de zeci de milioane de euro.
Asta întrucât Ministerul a efectuat plăți contractuale la semnarea contractului, deci cu patru ani înainte ca toate avioanele să fie livrate. Valoarea totală a contractului e de 275 de milioane de lei fără TVA.
România deține 21 de aeronave IAR-99. Din acestea, 11 au fost deja modernizate, sunt IAR-99 Șoim, în timp ce celelalte 10 au rămas la versiunea Standard din fabrică. Aceste ultime 10 avioane sunt în proces de modernizare la Avioane Craiova, din 2020 încoace.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News









