Contrastul cu situația din România este izbitor: Într-o regiune tot mai tensionată, cu un război în desfășurare, Bulgaria demonstrează voință politică și eficiență industrială. România, în schimb, excelează la capitolul oportunități ratate, blocaje birocratice și decizii politice care par să saboteze direct industria națională de apărare.
Ce face Bulgaria: Fapte, nu vorbe
Programul Bulgariei, deși nu lipsit de provocări, este un model de urmat. Sofia a semnat un contract de aproximativ 503 milioane de euro cu grupul german NVL încă din 2020 pentru două nave moderne, iar acest contract este respectat.

Spre deosebire de ezitările României, producția se face local. Navele sunt construite în Bulgaria, la Șantierul Naval MTG Dolphin din Varna. Prima navă, „Hrabri”, a fost lansată la apă în august 2023, iar acum, în noiembrie 2025, își efectuează testele finale pe mare, evaluând propulsia, navigația și sistemele electronice.
Mai mult, livrarea se face la termen. „Hrabri” va fi predată Marinei Bulgare până la finalul lui 2025. A doua navă, „Smeli” (Curajosul), a fost deja lansată în decembrie 2024 și va fi gata în 2026.
Acestea nu sunt simple bărci de patrulare, ci oferă capabilități reale. Deși clasificate tehnic ca OPV-uri, ele vor fi încadrate ca fregate. Vorbim despre platforme de 2.300 de tone, cu o viteză de 24 de noduri, dotate cu un sistem de management al luptei Saab 9LV, radar Sea Giraffe, rachete antinavă RBS15 Mk3, rachete antiaeriene VL MICA și torpile antisubmarin.
Bulgaria își înlocuiește, așadar, vechile corvete din era sovietică cu nave puternice, interoperabile NATO, construite în mare parte acasă, integrând industria locală.
Ce face România: Vorbe, blocaje și oportunități ratate
În tot acest timp, România, cu o industrie navală teoretic superioară, rămâne cea mai văduvită structură de forță din Armată.
Să ne amintim eșecul răsunător al Programului Corvetelor. După ce în 2019 a fost desemnat câștigător Naval Group, contractul nu a fost semnat niciodată, iar în 2023, Ministerul Apărării Naționale a anulat oficial întreaga licitație. Patru corvete vitale pentru Marea Neagră au rămas pe hârtie.
Acum, România țintește mai jos: „corvete ușoare” (OPV-uri). După achiziția unei nave din Turcia, autoritățile vor să cumpere încă două prin programul european SAFE, care oferă fonduri avantajoase.

Și aici intervine absurdul românesc. Avem în țară un șantier naval, Damen Galați, care din iulie anul acesta a primit titlul de „șantier militar”. Este o companie care a construit peste 30 de nave militare pentru 13 forțe navale, inclusiv state NATO precum Olanda, Germania și Belgia.
Damen nu doar că poate construi aceste nave, dar are și un proiect matur: OPV 2600, deja construit pentru Pakistan. Faza de proiectare, care durează enorm, este deja finalizată. Navele ar putea integra rachetele NSM (pe care România le-a cumpărat deja) și sistemul TACTICOS de la Thales.
Conform surselor din piață, Damen ar putea livra ambele nave „made in Romania” în 36 de luni. Prima în 30 de luni, a doua la 6 luni după. Costul: 200-250 de milioane de euro pe navă, complet echipată, mai ieftin decât corveta turcească Hisar.
Unde este blocajul? Din informațiile obținute anterior de DefenseRomania, la Ministerul Economiei. Neconcordanțe și piedici care țin de situația Șantierului Naval Mangalia (unde statul român deține 51% și Damen 49%), un parteneriat blocat de decizii politice.
Miza este uriașă și contra-cronometru: dosarul pentru fondurile SAFE trebuie depus în cursul lunii (va fi transmis Comisiei Europene pe 29 noiembrie). Dacă Ministerul Economiei persistă în acest blocaj, România va rata fondurile europene. Programul va muri, pentru că bani de la bugetul național nu există.
Mai grav, aceleași surse indică faptul că Damen ia în calcul inclusiv retragerea din România. Producția s-ar muta în Olanda, iar la Galați s-ar mai face doar corpurile navelor. Am pierde un gigant industrial strategic din cauza unor jocuri politice mărunte.
La aproape patru ani de război în regiune, România își permite luxul de a ignora parteneri strategici precum Damen și Thales și de a-și sabota singură industria națională? În timp ce Bulgaria lansează la apă nave militare, România își scufundă propriile corvete în birocrație, înainte ca ele să existe.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News








