Rușii au spus „da”: Prețul salvării avionului Su-57 de către o mare putere mondială va fi accesul acesteia la codul sursă și la toate datele sensibile

Darius Muresan |
Data publicării:
Su-57 rusesc, avion de generația a 5-a. Foto: Ministerul Apărării de la Moscova
Su-57 rusesc, avion de generația a 5-a. Foto: Ministerul Apărării de la Moscova

Su-57 e un proiect rus care a întâmpinat numeroase dificultăți tehnice, mai ales în ceea ce privește motorizarea avioanelor. Programul avionul de generația a 5-a rus e mult întârziat, numărul avioanelor livrate către Forțele Aeriene Ruse fiind redus iar sancțiunile impuse industriei aeronautice ruse au afectat și ele programul. 

De altfel primul Su-57 din producția de serie s-a și prăbușit. Marile probleme pe care rușii le-au întâmpinat au fost pe partea de motorizare.

Nici pe piața externă Su-57E - versiunea de export - ce ar fi trebuit să concureze cu avioanele occidentale, nu a rupt gura târgului. Rosoboronexport, producătorul Su-57, s-a chinuit mult timp să găsească clienți iar la începutul acestui an, fapt analizat atunci și de DefenseRomania, rușii au spart în cele din urmă gheața când Algeria se pare că a devenit primul client extern al Su-57.

Insuficient ca programul să fie cu adevărat revitalizat.

Salvarea Su-57 ar putea veni de la o mare putere: India, care ia în considerare serios să accepte oferta rușilor. Dar salvarea Su-57 vine cu un preț.

 

Su-57, va fi indianizat. Rușii au spus „da” inclusiv la oferirea codului sursă al avioanelor Su-57 către India

 

2. Avioane Su... (su-57_61304800.jpg)

Avioane Su-57 ruse, foto: Ministerul Apărării din Rusia

Intrarea Indiei în programul Su-57  ar putea reprezenta cea mai ambițioasă colaborare militară dintre cele două state de la programul rachetei BrahMos încoace.

Potrivit ofertei preliminare, acordul ar urma să fie structurat în două faze, notează publicația indiană Indian Defence News. Inițial Forțele Aeriene Indiene ar primi două escadrile în stare operațională („fly-away”), urmând ca alte trei până la cinci escadrile să fie produse sub licență la uzina HAL din Nashik.

Un element central al propunerii Moscovei este transferul complet de tehnologie, inclusiv accesul la codurile sursă și drepturile de integrare pentru sistemele de rachete indiene. Aceste concesii vizează să răspundă preocupărilor persistente ale Indiei legate de dependența de furnizori externi și dificultatea de a integra arme autohtone pe platforme importate. Dacă înțelegerea s-ar concretiza, așa cum se pare, India ar obține un control semnificativ asupra avionicii, datelor de misiune și integrării de armament, beneficii foarte rar garantate în marile cnotracte de achiziții aeronautice la nivel mondial.

Rușii riscă mult pentru că împărtășirea codului sursă ar putea expune alte tehnologii ruse sensibile, ceea ce reprezintă un risc în contextul amenințărilor cibernetice actuale.

 

Su-57, cu acces complet la codul sursă și transfer de tehnologie, o alternativă mai rentabilă decât Rafale sau F-35. Și cu restricții politice mult mai mici

 

3. Avioane de... (su_57_36439700.jpg)

Avioane de tip Su-57 considerate de Rusia - generația a V-a

Pachetul Su-57E este prezentat  de sursa citată ca o alternativă mai rentabilă și mai puțin expusă sancțiunilor decât avioanele occidentale. Disputele comerciale dintre Washington și New Delhi, dar și întârzierile privind contractul MRFA pentru 114 avioane Rafale, deschid o fereastră pentru Rusia, care își promovează avionul drept o soluție rapidă și mai puțin riscantă politic. Moscova subliniază, totodată, costurile operaționale mai mici în comparație cu platformele stealth occidentale precum F-35 și promite susținerea pe termen lung prin producție locală.

Pentru Forțele Aeriene Indiene, un asemenea contract ar putea acoperi parțial deficitul de escadrile prognozat în următorul deceniu, pe măsură ce MiG-21 și vechile aparate Jaguar sunt retrase din serviciu.

Pentru Rusia, exportul Su-57 către India ar fi o gură de oxigen și ar aduce finanțarea producției în serie a propriei flote de avioane stealth, într-un moment în care presiunea sancțiunilor și lipsa clienților externi a dus programul Su-57 într-un moment cu adevărat critic.

Decizia finală a Indiei va depinde însă de evaluarea Su-57 de către factorii militari, în condițiile în care procesul de înzestrare internă a Forțelor Aerospațiale Ruse cu astfel de avioane a fost lent spre foarte lent. Sursa citată mai scrie că persistă și îngrijorări privind fiabilitatea motoarelor, stabilitatea lanțului de aprovizionare sub sancțiuni și riscul de a investi într-o platformă încă aflată în dezvoltare. În plus, integrarea unui avion rusesc într-o flotă dominată deja de aparate franceze, americane și autohtone ar putea complica logistica și instruirea.

CITEȘTE ȘI: Rușii ar fi integrat racheta lor hipersonică de „neegalat” pe Su-57 și visează la o flotă de „sute de Su-57” până în 2030, deși au livrat abia 20 de avioane

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta

Parteneri






CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel