O nouă țară se alătură clubului select de state care dețin portavioane. Cine țintește achiziția navei Giuseppe Garibaldi și devine „new entry” al portavioanelor

Darius Muresan |
Data actualizării: | Data publicării:
Portavionul ușor italian Giuseppe Garibaldi. Photo source: Marina Italiei
Portavionul ușor italian Giuseppe Garibaldi. Photo source: Marina Italiei

Italia a scos din serviciu în toamna anului trecut portavionul Giuseppe Garibaldi și se pare că e în negocieri avansate pentru vânzarea navei. Dacă tranziția se va finaliza vom avea o țară „new entry” în clubul select al statelor care dețin portavioane.

Italia a scos din serviciu portavionul Giuseppe Garibaldi după ce a intrat în serviciu noul portavion Trieste. Acesta din urmă e de fapt o navă de tip portelicopter, dar poate fi încadrată și popular la portavion ușor în contextul în care Trieste va opera de la bordul ei avioane F-35B.

În vara acestui an, Șeful Statului Major al Forțelor Navale Italiene, amiralul Enrico Credendino, a anunțat așa cum preciza la momentul respectiv și DefenseRomania, că Italia are deja planuri pentru achiziționarea unui portavion cu propulsie nucleară și a unei flote de drone, până în 2040. Acest lucru face din Italia a doua țară europeană care vizează un portavion cu propulsie nucleară, alături de Franța.

Dar ce se va întâmpla cu portavionul Giuseppe Garibaldi, scos din serviciu în toamna anului trecut?

 

Italia negociază vânzarea portavionului Giuseppe Garibaldi. Indonezia e în discuții avansate și e la un pas să se alăture clubului select de țări care dețin portavioane

 

2. Portavionu... (giuseppe-garibaldi_22988800.jpg)

Portavionul ușor italian Giuseppe Garibaldi. Photo source: Marina Italiei

Indonezia analizează posibilitatea de a achiziționa portavionul ușor Giuseppe Garibaldi, retras recent din serviciul Marinei Italiene, ca parte a ambiției de a-și transforma marina dintr-o forță de coastă într-una oceanică, capabilă să proiecteze putere la distanțe mari.

Deși guvernul Italiei nu a comentat oficial, Jakarta poartă deja discuții cu constructorul naval Fincantieri, care a construit Giuseppe Garibaldi. Dacă tranzacția va fi finalizată, Indonezia ar putea opera pentru prima dată un portavion, un salt strategic major, ce ar putea avea un impact important în ceea ce privește echilibrul naval în Asia de Sud-Est.

Anunțul a fost făcut de șeful Statului Major al Marinei Indoneziene, amiralul Muhammad Ali, care a confirmat că Jakarta poartă discuții oficiale privind preluarea fostului vas-amiral italian.

„Suntem în proces de achiziție a unui portavion care a fost odinioară în serviciul Marinei Italiene, și anume Giuseppe Garibaldi, pentru a ne consolida postura de apărare”, a declarat acesta, citat de agenția de presă Antara.

Subiectul este analizat și de publicația americană Newsweek. Astfel, experții din regiune văd în achiziția portavionului mai degrabă o investiție în prestigiu național decât o necesitate militară strictă. Collin Koh, cercetător la Institute of Defense and Strategic Studies din Singapore, susține pentru sursa citată că proiectul „este mai degrabă pentru imagine, în aceeași logică în care președintele Prabowo încearcă să își sporească statutul internațional”.

Pe de altă parte, analiști precum Bryce Barros de la GLOBSEC susțin că transferul portavionului ar avea o valoare simbolică importantă, semnalând sprijinul Europei pentru Indonezia, un actor-cheie într-o regiune marcată de competiția marilor puteri. „Va facilita colaborarea cu statele europene, pe măsură ce inițiativa European Carrier Group Interoperability se dezvoltă între Italia, Franța și Marea Britanie”, a declarat acesta pentru sursa citată.

 

Despre portavionul italian Giuseppe Garibaldi, retras din serviciu și care e la un pas să fie vândut Indoneziei. Sunt șanse ca achiziția să includă și 30 de avioane Harrier

 

3. Portavionu... (giuseppe-garibaldi-portavion_70550200.jpg)

Portavionul ușor italian Giuseppe Garibaldi. Photo source: Marina Italiei

Nava Giuseppe Garibaldi a fost dezafectată în octombrie 2024 după aproape patru decenii de serviciu.

Cu o lungime de 180 de metri și o deplasare de aproximativ 14.000 de tone, Giuseppe Garibaldi este de două ori mai mic decât un portavion american din clasa Nimitz, dar ar deveni una dintre cele mai mari nave de suprafață din Asia de Sud-Est. Practic, ar fi doar al doilea portavion din regiune, după HTMS Chakri Naruebet al Thailandei.

Nava este capabilă să transporte până la 16 aeronave și, în timpul serviciului său în Marina Italiană, a operat cu avioane AV-8B Harrier II și elicoptere navale.

Negocierile actuale ar putea include, potrivit unor surse citate de Janes, și transferul a până la 30 de avioane Harrier.

Portavionul italian s-ar alătura unei flote indoneziene în plină expansiune, dar extrem de eterogene. Jakarta a achiziționat în ultimii ani submarine franceze, corvete olandeze cu rachete, fregate britanice și italiene, iar recent a recepționat primele nave de patrulare offshore construite tot în Italia, cea mai mare având 143 de metri lungime.

Reversul medaliei ar fi că achiziția ar putea fi un coșmar logistic pentru industrie și Marina indoneziană, în contextul unei difersificări atât de mari.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta

Parteneri






CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel