Mai construim camioane militare în România? Viorel Manole: Am mari rezerve. Industria românească nu a fost contactată

DefenseRomania Team / 22 ian 2021 / 09:36
EXCLUSIV

Viorel Manole, directorul PATROMIL, în cadrul unui interviu acordat DefenseRomania, a discutat despre programele de înzestrare ale României și clauzele de offset.

Amintim că Ministerul Apărării a atribuit în luna decembrie 2019 un contract companiei Iveco pentru fabricarea a 2.902 de camioane. Contractul prevede inițial 940 de camioane militare pentru Armată într-un prim lot, urmând ca ulterior, începând cu cel de-al 301-lea camion, acestea să fie produse în țara noastră. 

În acest context, la finalul lunii august a anului trecut, Iveco anunța că a început ridicarea unei fabrici în localitatea Petrești din județul Dâmbovița unde va realiza o parte din camioane.

 

Industria română nu duce lipsă de infrastructură ci de tehnologie

 

Astfel, potrivit Guvernului, „prin acordul de compensare aferent achiziției de platforme de transport auto multifuncționale pe roți, industria românească va primi contracte pentru subcontractarea de componente ale platformelor, precum și transfer de tehnologie și instructaj, necesare creării premizelor de realizare a producției de componente pe plan local la standardele de calitate impuse de compania italiană Iveco”.

„Deci va primi. Contractul a fost semnat în decembrie 2019. Acest 'va primi contracte de subcontractare' ar fi sunat decent în 2020”, precizează directorul PATROMIL, care a amintit că România deținea deja la Roman o platformă, dar exista și „fabrica de la Moreni, prin cadrul companiei naționale Romarm, care are mare nevoie de transfer tehnologic și de modernizare a liniilor de producție”.  

„România deține și capacități din zone private, în Mediaș sau în zona Bucureștiului. De ce s-a optat pentru o nouă fabrică? Îmi e foarte greu să înțeleg. (...) În momentul în care avem deja Uzina Automecanică Moreni, avem Roman SA la Brașov. Exista deja o bază. Valoarea acestei construcții o vedem în hala de Piranha V de la UMB. Adică sunt costuri de infrastructură. Nouă nu infrastructura ne lipsește în industria de apărare din România. Ne lipsesc tehnologia și procesele”, a mai precizat Viorel Manole.

 

Viorel Manole: Am foarte mari rezerve că obligațiile de offset la acest program vor fi îndeplinite

 

Directorul PATROMIL a mărturisit că a în numele asociației pe care o conduce a încercat „în spirit de partener gratuit pentru orice firmă străină sau românească” care activează în domeniul apărării să aibă întrevederi cu responsabilii de la Iveco încă de la semnarea contractului „pentru a îi sprijini în îndeplinirea obligațiilor de offset și o subcontractare naturală, eficientă și rentabilă. Dar de un an de zile tot încerc, trimit email-uri, dar nu reușesc să mă văd cu dânșii”.

„Am foarte mari rezerve că obligațiile de offset la acest program vor fi îndeplinite de o manieră rezonabilă, decentă, acceptabilă și legală pentru industria românească de apărare și pentru statul român”, a conchis Viorel Manole. 

 

Directorul Patromil spune că industria de apărare din România nu a fost contactată

 

Totodată, directorul PATROMIL a precizat că din discuțiile pe care le-a purtat cu cei din industrie, „nu rezultă că Moreniul sau Brașovul ar fi luate în vedere” în ceea ce privește construcția de camioane militare. Viorel Manole a mai precizat că nici alți furnizori români din domeniu nu ar fi fost contactați.

„Potrivit legii în vigoare, în momentul în care s-a semnat un contract de achiziție extern, în termen de 90 de zile trebuie prezentat Oficiului de Compensare un program extrem de explicit și angajant. (...) Nu știu de ce aceste angajamente de offset sunt ținute secrete atâta timp cât nu sunt clasificate în totalitatea lor.

Dar în orice caz, din discuțiile pe care le-am purtat cu cei implicați sau care ar fi putut fi implicați, nu rezultă că Moreniul sau Brașovul ar fi luate în vedere. Sau alți furnizori precum cei de la Pitești, sau furnizorii de subansamble de scaune, volane etc, nu au fost contactați până în prezent. Nu au fost contactați nici cei care dezvoltă instalații de comunicații. Și totuși, acest program a fost întocmit și avizat de Oficiul de offset. 

Cred că va fi o mare deziluzie pentru că se uită prea ușor care este scopul offset-ului și acestor contracte de achiziții. Scopul lor e de a crea o capabilitate în România, nu să avem un număr anume de tehnică militară. Ci să putem produce această tehnică militară în România!”, ne-a mărturisit Viorel Manole.

Innterviul integral „Industria de apărare, încotro? Viorel Manole, despre offset și înzestrare”, din cadrul emisiunii Punctul militar: 

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt1
YesMy