Și în pofida faptului că majoritatea criticilor vorbesc despre „aeronave epave”, pe piața F-16 second hand e cam înghesuială. În 2016 Iordania achiziționa F-16 second hand din Olanda, iar mai apoi Israelul și-a vândut un număr mare de F-uri second hand unui operator privat. Nu în ultimul rând Norvegia a vândut și ea 12 avioane F-16, tot către compania privată Draken. Acestea vor fi folosite pentru instruirea piloților. Draken International oferă servicii forțelor armate ale Statelor Unite ale Americii.
România a achiziționat și ea inițial 17 aeronave F-16 Fighting Falcon din Portugalia și a demarat achiziționarea a încă 32 de avioane F-16 din Norvegia care vor completa următoarele două escadrile.
Iar interesul pentru aeronavele F-16 ale statelor nordice e încă unul mare. Ultima pe listă e Columbia, stat care vizează achiziționarea de aeronave F-16 din Danemarca. Atât danezii, precum norvegienii și olandezii, înlocuiesc F-16 Filghting Falcon cu F-35 Lightning II.
Columbia țintește aeronavele F-16 daneze, second hand fiind soluția pentru care Bogota optează
Potrivit portalului InfoDefensa, Columbia dorește să achiziționeze într-o primă fază a cel puțin 6 aeronave F-16A/B daneze trecute prin programul Mid-Life Update (MLU).
Columbienii au nevoie de reînnoirea flotei militare iar programul demarat de Bogota a atras atenția Airbus cu Eurofighter, Saab cu Gripen, Dassaul Aviation cu Rafale și bineînțeles americanilor, parteneri apropiați din punct de vedere militar pentru statul latino-american. Lockheed ar fi dorit să propună Columbiei F-16 noi în cea mai modernă versiune Viper. Doar că situația financiară a determinat guvernul de la Bogota să se îndrepte spre aeronave second hand iar Washingtonul pare mulțumit de alegerea F-16 daneze, în contextul în care achiziția ar fi văzută ca un pas firesc și premergător pentru F-16 Viper.
Revenind la F-urile daneze pe care columbienii au pus ochii, potrivit celor de la InfoDefense, prețul per unitate a unui avion e de aproximativ 15 milioane de dolari. Versiunea F-16 daneze e A/B, similară cu cele achiziționate de România din Norvegia. Totodată, resursa de zbor e din nou aproape identică, undeva la aproximativ 10 ani.
O comparație cu România și două mari provocări pentru ROAF
Sursă foto: Baza 86 Aeriană Borcea
România a cumpărat 32 de avioane pentru 345 de milioane de euro, la care se adaugă pachetul logistic de 100 de milioane de euro. În medie, doar prețul unei aeronave a costat cam 11 milioane de euro, comparativ cu aproximativ 13.4 milioane de euro cât ar urma să plătească columbienii pe F-urile daneze.
Reiterăm că pentru România, care avea nevoie de încă două escadrile deja de cel puțin 10 ani, prețul de achiziție, coroborat cu întreținerea exemplară a aeronavelor - statele nordice fiind renumite pentru acest lucru - și resursa de zbor de încă aproximativ 10 ani, reprezintă cea mai bună alegere în perioada de tranziție către F-35.
Pe termen lung provocarea e ca procesul de trecere la generația a V-a chiar să înceapă imediat după 2030 iar pe termen scurt pregătirea piloților, operatorilor și tehnicienilor pentru următoarele două escadrile de F-16.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News