Guvernul Modi le-a comunicat oficialilor americani că nu va cumpăra avionul F-35 de generația a cincea, în pofida presiunilor tot mai mari din partea Washingtonului de a extinde importurile de echipamente de apărare, potrivit unui raport recent al Bloomberg.
„Guvernul este mai interesat de un parteneriat axat pe proiectarea și fabricarea în comun a echipamentelor de apărare pe plan intern”, a declarat un oficial pentru Bloomberg.
Propunerea F-35 a făcut parte dintr-un efort mai amplu al Washingtonului de a aprofunda legăturile industriale și de apărare cu India, însă devine tot mai clar că guvernul de la Delhi pune accent pe inițiativa „Make in India” și optează pentru achiziții militare doar cu transfer de tehnologie, producție locală și dezvoltarea capacităților interne.
Su-57 made in India?
Totuși, așa cum nota lunile trecute și DefenseRomania, Moscova a făcut Indiei o propunere de nerefuzat:
- Un pachet dublu de avioane de vânătoare: avionul de vânătoare Su-57E de a cincea generație și avionul de vânătoare multirol Su-35M. Propunerea a fost înaintată de conglomeratul rus de apărare Rostec și producătorul de aeronave Sukhoi.
Dar asta nu e tot. Potrivit unor surse familiarizate cu negocierile, oferta rusească include un transfer complet de tehnologie pentru Su-57E, cu asamblare internă la fabrica Hindustan Aeronautics Limited din Nashik, unde au fost deja construite peste 220 de aeronave Su-30MKI.
Ponderea producției locale de componente ar putea ajunge până la 60%, ceea ce ar permite Indiei să integreze sisteme indigene precum racheta aer-aer ”Astra”, rachetele antiaeriene ”Rudram” și radarul ”Virupaksha” de tip AESA, notează defence-blog.
India pare să fi trecut peste ”dilema tehnologică” și alege transferul de tehnologie (chiar dacă aeronava este doar ”tip generația a cincea”), în detrimetul unei aeronave de generația a cincea reală, cum este F-35.
Planul rusesc implică, se pare, livrări inițiale de 20 până la 30 de avioane de vânătoare Su-57E în termen de trei până la patru ani, urmate de producția locală la scară largă. Un total de 70 până la 100 de aeronave ar putea fi livrate până în anii 2030.
În paralel, Moscova a propus Su-35M ca o opțiune mai rapidă pentru a suplimenta numărul redus de escadrile ale Forțelor Aeriene Indiene. Potrivit Rostec, aeronava Su-35M are până la 80% componente comune cu Su-30MKI, ceea ce ar putea simplifica logistica, mentenanța și recalificarea piloților.
Realizarea aeronavei în India, cu un transfer complet de tehnologie, va asigura că producția și întreținerea nu vor fi afectate de sancțiunile occidentale asupra Moscovei, așa cum precizau și oficiali ruși.
„Chinurile facerii” programului Su-57
Programul de dezvoltare al avionului de generația a 5-a fost lansat în 2002, dar primul lot de avioane a fost livrat abia în 2019, iar chiar și atunci, primul Su-57 din producție de serie s-a prăbușit înainte de livrare din cauza unor probleme tehnice.
Industria rusă susține că a rezolvat această problemă.
Din punct de vedere tehnic, marile probleme la Su-57 au fost la motor.
Rușii au ajuns la concluzia că motorul Saturn AL-41F pur și simplu nu este suficient de puternic pentru Su-57 și au anunțat că au rezolvat problema, prin dezvoltarea noilor motoare Saturn Izdeliye 30, proiectate special pentru Su-57.
Există un contract care prevede achiziționarea de către forțele ruse a 72 de aeronave de acest tip până în anul 2027. Până acum au fost livrate puțin peste 20. Iar respectarea termenului e aproape imposibilă.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News