F-35 domină piața avioanelor stealth. De ce China nu are până în prezent niciun client pentru avioanele stealth J-20 și J-31

Tudor Curtifan / 07 iul 2021 / 15:29
Chengdu J-20 China
Chengdu J-20 China

China susține că deține în prezent două aeronave stealth. În pofida faptului că Beijingul a fost acuzat că a „furat” planuri de dezvoltare din SUA, China susține că industria autohtonă de apărare a dezvoltat integral aeronavele. Însă, până în prezent, China nu are niciun client extern pentru aeronave.

Dacă vorbim de piața aeronavelor de generația a V-a, aceasta e dominată copios de americanii de la Lockheed Martin cu F-35. Iar recent și Elveția a anunțat că a decis să înlocuiască aeronavele F-5 Tiger și F/A-18 Hornet cu F-35A. În cazul în care decizia va trece de Parlament, eixstând toate șansele să se întâmple astfel, Elveția va deveni a 15-a națiune de pe glob care va opera F-35! Un număr impresionant.

Dacă ne uităm spre est, Federația Rusă a dezvoltat Su-57, aeronavă considerată de generația a V-a. Producția în serie a fost întârziată mult în urma problemelor la motor, dar compania Sukhoi planifică dezvoltarea unei versiuni cu două locuri a avionului de vânătoare Su-57. Până atunci, Su-57E, versiunea în comandă simplă de export a aeronavei, a fost prezentă la IDEX-2021, cea mai importantă expoziție de armament din Orientul Mijlociu.

Despre clienți externi au apărut mai multe zvonuri ce vizau state precum India, Algeria sau chiar China. Interesant e că potrivit unor surse algeriene, s-ar fi încheiat deja un prim contract pentru livrarea Su-57E, ceea ce ar transforma statul nord african în primul client extern al Su-57.

De partea cealaltă China suține că deține două aeronave stealth. E vorba despre J-20 și J-31. 

J-20 e dezvoltat de Chengdu Aircraft Design Institute (CADI), în timp de J-31 de Shenyang Aircraft Design Institute, ultimul cu un design asemănător cu F-35. Despre aeronave nu există prea multe informații. 

 

De ce China nu are până în prezent niciun client pentru avioanele stealth J-20 și J-31

 

În 2018 China a anunţat că a introdus în serviciul de luptă noua sa generaţie de avioane stealth J-20, iar speculațiilor cu privire la faptul că acesta va fi un multirol li s-au adăugat cele despre faptul că J-31 va fi oferit și pentru clienți externi, nu doar în serviciul Armatei de Eliberare a Poporului.

Potrivit celor de la EurAsian Times, China nu are clineți externi din mai multe motive. Dacă Beijingul a interzis vânzarea aeronavelor J-20, pe modelul americanilor cu F-22 Raptor, J-31 poate fi vândut.

Sursa citată precizează însă, citând experți, că J-31, avion bimotor considerat de generația a V-a, nu a reușit să atragă clienți externi din cauza relațiilor reci pe care China le are cu multe state de pe glob. Pe lângă factorul politic, am adăuga și faptul că aeronava e în curs de dezvoltare, iar potențialii clienți caută avioane care au confirmat.

În orice caz, sesizează și EurAsian Times, piața pentru aeronavele militare chineze e foarte limitată. Ea se învârte în jurul câtorva state. Încă din anii 1990, piața de export pentru avioanele chineze e dominată de state precum Pakistan, Bangladesh, Myanmar, Coreea de Nord și unele state din Africa. 

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt1
YesMy