F-35 câștigă teren în Europa: Spania și Cehia, ultimele pe listă. România - perspective abia după 2030

Cristian Soare / 04 noi 2021 / 15:21

După Marea Britanie, Olanda, Italia, Polonia, Danemarca, Belgia și Elveția, Spania, dar și Cehia s-ar putea înscrie în clubul statelor europene care au luat decizia să achiziţioneze avioane de luptă F-35, produse de compania americană Lockheed Martin. 

Potrivit informaţiilor apărute în ultimele două zile, pe mai multe site-uri de specialitate din domeniul militar, Marina și Forțele Aeriene Spaniole sunt în continuare interesate de avionul de luptă american F-35, chiar dacă guvernul de la Madrid s-a asociat în anul 2019 la proiectul militar franco-german Systeme de Combat Aérien Futur (SCAF, sistem de luptă aeriană al viitorului) – gândit pentru dezvoltarea unui avion de vânătoare de generaţia a VI-a, dar şi a unor drone de ultima generaţie.

Potrivit informaţiilor apărute recent în spaţiul public, în contextul expoziției de apărare FEINDEF de anul acesta, atât Marina Spaniolă, cât și Forțele Aeriene au lăsat să se înţeleagă că se află în stadiile incipiente ale unei analize în care aeronava fabricată de Lockheed Martin devine un candidat cheie pentru viitoarele programe militare de înzestrare.

Gareth Jennings, un specialist în aviație militară al publicaţiei Janes.com, a precizat că, potrivit surselor sale, Madridul ar fi în discuții cu Statele Unite pentru o potențială comandă de 50 de F-35, dintre care 25 în versiunea F-35B cu decolare verticală pentru Marina Spaniolă și 25 în versiune F-35A pentru Forțele Aeriene Spaniole. 

La rândul său, publicaţia Defense News precizează că avioanele F-35B ar fi alegerea cea mai bună pentru Forţele Navale Spaniole, deoarece de mai mult timp se doreşte înlocuirea celor 12 avioane Harrier, care sunt folosite de pe portavionul spaniol Juan Carlos I.

Potrivit Janes.com, contractul ar putea fi semnat în 2025, iar primele avioane F-35 ar urma să ajungă în Spania în anul 2027. Madridul ar înlocui astfel atât vechile sale avioane F-18, cât și avioanele de luptă cu decolare verticală Harrier ale Marinei Spaniole.

Dacă aceste informaţii se vor confirma, unii analişti militari sunt de părere că interesul Spaniei pentru achiziţionarea de avioane F-35 ar reprezenta un șoc major pentru programul de aeronave de luptă SCAF, lansat în 2017 de Paris și Berlin și căruia Madridul i s-a alăturat în 2019.

 

Avionul de generaţia a VI-a din cadrul programului european FCAS


Noua aeronavă de luptă, la al cărei proiect mai participă şi Spania, pe lângă Germania şi Franţa, urmează să devină operaţională din 2040, înlocuind aparatele Eurofighter, în cadrul aşa-zisului Sistem de luptă aeriană al viitorului (Future Combat Air System, FCAS) şi care va mai cuprinde între altele drone şi sateliţi.

Avionul de generaţia a VI-a din cadrul programului european FCAS ar urma să înlocuiască avioanele Rafale din Franța, avioanele Eurofighter Typhoon din Germania și F/A-18 Hornet din Spania.

Proiectul va fi dezvoltat de companiile Dassault și Airbus din partea Germaniei, respectiv Franței. Guvernul spaniol a desemnat compania Indra ca parte a proiectului FCAS. 

Se estimează că programul FCAS va costa în jur de 8 miliarde de euro, iar achizițiile și operarea sistemului ar putea ajunge la 100 de miliarde de euro. Noul avion de luptă, care ar urma să devină operaţional către anul 2040, este piesa de bază a programului SCAF (sistemul de luptă aeriană al viitorului), care mai cuprinde drone şi rachete de croazieră.

Programul viitorului avion de luptă european, care se va însera într-un sistem conectat incluzând drone, urmăreşte să înlocuiască în perspectiva anului 2040 avioanele Rafale şi Eurofighter. Pentru aceasta, Franţa, Germania şi Spania speră să valideze înaintea alegerilor germane din septembrie studiile de fezabilitate înainte de realizarea în 2026 a unui aparat demonstrativ în zbor.

 

F-35 câștigă tot mai mult teren în Europa. România, perspective după 2030

 

Janes.com precizează că nu doar Spania și-a manifestat intenția pentru F-35, dar și Cehia sau Grecia. Sigur, Grecia nu e nicio surpriză, acest lucru fusese anunțat oficial de Atena.

În vara acestui an Elveția a ales F-35, o decizie care a surprins într-o oarecare măsură. De departe cei mai deranjați au fost francezii. Parisul era convins că Berna va alege Rafale, bazându-se pe cooperarea foarte bună cu Elveția, dar și pe faptul că F-35 nu se integrează atât de bine cerințelor Elveției care dorește să utilizeze aeronavele în special pentru misiuni de poliție aeriană. Se pare însă că Lockheed Martin a surprins prin prețul oferit, factor decisiv în alegerea Elveției.

În ceea ce privește România, perspectivele pentru aeronave de generația a V-a sunt abia după 2030. 

Până la avioane de generația a V-a România s-a angajat să opereze trei escadrile de avioane de vânătoare. În luna martie, Forțele Aeriene Române au completat prima escadrilă de avioane F-16 Fighting Falcon.

Amintim că în vara acestui an, șeful Statului Major al Forţelor Aeriene, Viorel Pană, a declarat postului de televiziune Antena 3, în cadrul emisiunii CNN News Hour, că înzestrarea cu încă două escadrile de F-16 este în curs de analiză și se va lua o decizie, foarte probabil, în viitorul apropiat. Ulterior, din 2030, România se va îndrepta spre aeronave de generația a V-a.

„România intenţionează să îşi realizeze o capacitate de apărare aeriană, începând cu 2030, cu avioane de generaţia a cincea”, preciza la vremea respectivă șeful Statului Major al Forțelor Aeriene.

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt1
YesMy