Fuzelajul celui mai rapid elicopter, produs în România la Romaero (Video)

S.I. Catalin |
Data publicării:

Fuzelajul central al elicopterului experimental de mare viteză RACER, dezvoltat sub coordonarea Airbus Helicopters, în cadrul iniţiativei tehnologice europene Clean Sky2, este pregătit pentru livrare, de pe linia de asamblare a Romaero. 

Compania românească a executat fabricaţia, din materiale compozite şi aluminiu, precum şi asamblarea structurii proiectate integral în ţara noastră, de specialiştii Institutului Naţional de Cercetare - Dezvoltare Aerospaţială "Elie Carafoli" - INCAS.

Rezultatul proiectului a fost prezentat în cadrul unui eveniment desfăşurat luni, la Bucureşti, în prezenţa ministrului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Claudiu Năsui, ministrului Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Ciprian Teleman şi a reprezentaţilor Airbus Helicopters şi Clean Sky 2 Joint Undertaking.



RACER (Rapid and Cost - Effective Rotorcraft) este proiectul fanion al iniţiativei tehnologice Clean Sky 2, cel mai important parteneriat public-privat din cadrul Horizon 2020, destinat dezvoltărilor tehnologice menite să reducă impactul aviaţiei asupra mediului şi să susţină competitivitatea sectorului. Din bugetul total de peste 4 miliarde Euro al programului, României, în calitate de partener cheie prin intermediul Consorţiul RoC (INCAS şi ROMAERO), i-au fost alocate 8,5 milioane euro.

"Mă bucur că acest gen de proiecte se pot face în România, asta arată că există cooperare industrială între noi şi restul ţărilor din Uniunea Europeană. Se tot zice că trebuie să devenim o economie cu valoare adăugată mare, ei bine iată că putem să facem lucrul acesta. Mulţumesc în special echipei ROMAERO pentru toată munca depusă aici şi pentru dezvoltarea acestor noi capabilităţi. Iată că putem să facem inovaţie la nivel European, iar România poate să facă parte din această inovaţie", a declarat Claudiu Năsui.

Demonstratorul rezultat din implementarea proiectului va fi un elicopter experimental de mare viteză, dezvoltat de Airbus Helicopters. Prin combinarea forţei de tracţiune cu capacitatea de ridicare verticală, aeronava vizează reducerea diferenţei dintre elicopterele tradiţionale şi aeronavele cu aripi fixe. Demonstratorul este prevăzut să atingă o viteză de 400 km/h, cu 50% mai mare faţă de cel mai performant elicopter din prezent. Datorită vitezei şi autonomiei sale, acest vehicul nou va aborda capacitatea de misiune a aeronavelor cu aripi fixe, dar va putea, de asemenea, să decoleze şi să aterizeze pe verticală şi să planeze într-o poziţie fixă deasupra solului.

Proiectul pune un accent deosebit pe emisiile de carbon şi poluarea fonică, astfel, prin utilizarea de tehnologii inovatoare în proiectare şi fabricaţie, dezvoltatorii îşi propun ca demonstratorul să ofere un consum redus de combustibil şi niveluri scăzute de zgomot şi vibraţii. Structura fabricată la ROMAERO va fi livrată pentru integrare în ansamblul final la fabrica Airbus Helicopters din Marignane, Franţa, primul zbor al elicopterului urmând să aibă loc în anul 2022.

Ministrul Cercetării Inovării şi Digitalizării, Ciprian Teleman, a vorbit despre necesitatea de a revitaliza domeniul cercetării în România şi a declarat că acesta este unul dintre obiectivele mandatului său.

"Cercetarea nu trebuie să rămână în teze de doctorat, ea trebuie convertită în valoare economică, şi de asemenea ea trebuie promovată în conştiinţa publică. E insuficient să avem rezultate remarcabile care rămân doar în literatura de specialitate. Îmi asum această datorie în Ministerul pe care îl coordonez, de a face publice rezultatele remarcabile pe care în acest moment le avem. Avem garanţii că începând din 2022 o să putem avea o alocare publică pentru cercetare, care sa ne ducă măcar către media Europeană", a spus Ciprian Teleman.

Prin intermediul acestui proiect, România bifează nu doar o contribuţie esenţială la ceea ce se consideră a fi aviaţia viitorului dar se deschide şi către oportunitatea extraordinară de a-şi întări poziţia în topul producătorilor de componente cu valoare adăugată mare. La nivel tehnologic industrial, pentru RACER au fost realizate, în premieră în România, primele structuri hibride portante de elicopter.

Aceste operaţiuni au impus dezvoltarea şi modernizarea capabilităţilor ROMAERO în producţia de materiale compozite, una dintre tehnologiile cheie pentru dezvoltarea durabilă a industriei aerospaţiale. Cu sprijinul Airbus Helicopters, Romaero a creat infrastructura necesară pentru a produce piese în conformitate cu standardele de calitate impuse de marele producător de aeronave.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel