Canalul Istanbul ar putea ajuta SUA să ocolească prevederile Convenției de la Montreux

Ionel Copcea |
Data publicării:

Potrivit site-ului rusesc topwar.ru, în ultima perioadă, presa din Turcia și Grecia a acordat o atenție sporită creșterii nivelului de confruntare dintre Rusia și NATO. Cele două părți desfășoară un număr tot mai mare de manevre militare și promovează o retorică ostilă. În acest context, a apărut ideea potrivit căreia SUA ar putea încerca să ocolească prevederile Convenției de la Montreux.

Convenția, adoptată în anul 1936, reglementează navigația prin Strâmtorile Bosfor și Dardanele și stabilește tonajul total al navelor militare din statele neriverane, aflate în Marea Neagră. Piatra de temelie a acesteia este reprezentată de faptul că tonajul navelor străine aflate în acvatoriul Mării Negre nu trebuie să depășească 30.000 de tone. În plus, și pentru acestea timpul de ședere în Marea Neagră este limitat la 21 de zile. De asemenea, în document se arată că, în cazul în care consideră că este amenințată de război, Turcia poate închide cele două strâmtori.

Potrivit jurnalistului turc Erol Manisaly, în prezent, președintele Turciei, Recep Erdogan, este mai precaut cu privire la proiectul Canalului Istanbul, pe care l-a propus în urmă cu zece ani. Atunci, șeful statului turc a propus conectarea Mării Marmara cu Marea Neagră cu un canal dublu. Potrivit lui Erdogan, construirea canalului ar permite decongestionarea Strâmtorii Bosfor. Însă, conform precizărilor jurnalistului turc, președintele turc își dă seama astăzi că, în cazul apariției canalului, Turcia își poate pierde, de fapt, poziția privilegiată conferită de Convenția de la Montreux.

2. -imagine fara descriere- (canalul-istanbul_49779800.jpeg)

Cu toate acestea, există și opinii potrivit cărora, pentru Erdogan, canalul, al cărui traseu a fost aprobat în 2018, ar putea deveni următoarea etapă “a aprofundării și extinderii influenței turcești”. La urma urmei, dacă se sapă un canal către Marea Neagră, atunci Ankara ar putea abandona cu totul Convenția de la Montreux ca tratat definitoriu.

Jurnalistul turc menționat anterior susține versiunea potrivit căreia Canalul Istanbul, care în Grecia este denumit Canalul Constantinopolului, ar putea să-i intereseze pe americani.

De asemenea, publicația grecească Pentapostagma susține că “din cauza confruntării dintre SUA și Rusia, se pregătește o nouă realitate geopolitică și militară”. În special, aceasta remarcă faptul că, pentru Statele Unite, Canalul Istanbul poate deveni, în cele din urmă, o opțiune ideală pentru trimiterea în Marea Neagră a unui număr nelimitat de nave, adică ocolirea prevederilor Convenției de la Montreux. Acest demers poate fi limitat numai de capacitățile aceluiași canal, în cazul în care acesta va fi realizat până la urmă.

Din momentul apariției Canalului Istanbul, se consideră că Rusia ar putea pierde dacă nu se introduc prevederi suplimentare ale Convenției de la Montreux privind traficul navelor de luptă ale statelor neriverane Mării Negre. La urma urmei, ținând cont de faptul că Turcia este membru NATO, este greu de presupus că Ankara poate interzice navelor americane să utilizeze canalul de la Marea Marmara la Marea Neagră și invers.

Comentariul autorului: În cazul în care Turcia va realiza efectiv și va da în exploatare Canalul Istanbul situația de fapt a accesului în Marea Neagră s-ar modifica și s-ar impune noi reglementări. Ori traficul naval prin canal se va supune reglementărilor Convenției de la Montreux, ori documentul va trebui renegociat și modificat.

După câte se pare, în prezent, nimeni nu dorește modificarea Convenției de la Montreux. Acest lucru este confirmat de faptul că nimeni nu a denunțat documentul și nu a solicitat modificarea acestuia. Toată lumea a obținut anumite privilegii în momentul adoptării convenției și, în consecință, nu se dorește pierderea acestora. De exemplu, fosta URSS a reușit să interzică accesul în Marea Neagră al navelor de luptă mari, inclusiv al portavioanelor, al căror deplasament depășește 30.000 de tone. Pe de altă parte, Rusia nu poate să deplaseze în mod liber submarinele din Marea Neagră, care nu pot ieși din regiune decât pentru reparații planificate în șantierele producătoare.

În altă ordine de idei, ținând cont de situația actuală a securității din Regiunea Mării Negre și a relațiilor dintre Turcia și SUA, nimeni nu garantează că, în cazul realizării Canalului Istanbul și a navigației libere prin acesta, Turcia va permite trecerea navelor de luptă americane spre Marea Neagră. Este posibil ca, după modelul înțelegerilor multiple realizate în ultimii ani între Putin și Erdogan, navigația prin Canalul Istanbul să fie negociată în favoarea autorităților de la Moscova.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta

DC Media Group Audience

Parteneri






CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel