Avioane de vânătoare confundate cu rachete: SUA publică rezultatele anchetei privind pierderea a trei avioane F/A-18 și haosul de pe portavionul Truman

DefenseRomania Team |
Data publicării:
F-18 / Foto: USS Harry S. Truman (CVN 75)
F-18 / Foto: USS Harry S. Truman (CVN 75)

Statele Unite au facut publice detaliile unei serii de incidente grave petrecute în timpul unei misiuni de luptă recente în Marea Roșie, inclusiv un incident de tip ,,friendly fire''  în care un crucișător american a doborât un avion de vânătoare F/A-18 Super Hornet, confundându-l cu o rachetă inamică.

Rapoartele publicate joi de Marina SUA descriu o desfășurare marcată de erori umane, probleme tehnice și decizii pripite la bordul portavionului USS Harry S. Truman și a navelor care fac parte din grupul său de luptă.

Într-un interval de șase luni, între septembrie 2024 și iunie 2025, grupul naval a pierdut trei avioane F/A-18 Super Hornet și a suferit o coliziune cu o navă comercială, un bilanț neobișnuit de greu pentru o singură misiune.

Cel mai alarmant incident a avut loc pe 22 decembrie 2024, când crucișătorul USS Gettysburg, parte a escortei portavionului, a deschis focul asupra a două avioane americane care se întorceau dintr-o misiune efectuată deasupra Yemenului.

 

Confuzie în camera de comandă

 

Potrivit anchetatorilor, echipajul de pe USS Gettysburg, aflat într-o stare de tensiune ridicată din cauza amenințărilor constante cu drone și rachete în regiune, a identificat greșit cele două avioane F/A-18F Super Hornet drept rachete de croazieră anti-navă care se apropiau amenințător.

Crucișătorul a lansat rachete interceptoare, distrugând unul dintre avioane și ratându-l la limită pe celălalt. Din fericire, echipajul avionului lovit a reușit să se catapulteze și a fost salvat.

Raportul Marinei SUA este însă necruțător la adresa comandantului navei USS Gettysburg, calificând decizia de a deschide focul drept „nici rezonabilă, nici justificată”.

Anchetatorii au descoperit o serie de defecțiuni sistemice care au contribuit la această eroare: echipamentele de identificare „amic-inamic” (IFF) ale navei aveau deficiențe, iar comunicarea între diferitele niveluri de comandă a fost haotică.

În plus, raportul menționează „factori psihologici” care au afectat judecata marinarilor din centrul de informații de luptă, aceștia eșuând în a verifica informațiile înainte de a apăsa pe butonul de lansare a rachetelor.

 

Avion căzut în mare în timpul unei manevre de evitare

 

Seria de ghinioane a continuat în aprilie 2025, când un alt F/A-18E a căzut pur și simplu de pe puntea portavionului USS Harry S. Truman. Incidentul s-a petrecut în timp ce nava efectua un viraj brusc și neanunțat pentru a evita o rachetă balistică detectată.

Deși manevra navei a fost considerată necesară, lipsa de comunicare între puntea de comandă și hangar a fost fatală pentru aeronavă. Marinarii mutau avionul în momentul virajului, iar frânele acestuia au cedat.

Aeronava s-a rostogolit necontrolat și a căzut în ocean, trăgând după ea și un vehicul special de remorcare. Personalul de pe punte a reușit să se salveze în ultima clipă.

 

Oboseala și erorile de mentenanță

 

Al treilea avion a fost pierdut în luna mai, în timpul unei aterizări eșuate. Un cablu al sistemului de frânare de pe portavion s-a rupt în momentul contactului, iar avionul, nemaiavând suficientă viteză pentru a decola din nou, s-a prăbușit în mare. Echipajul s-a catapultat în siguranță.

Investigația a scos la iveală faptul că mecanismul de frânare fusese asamblat greșit în dimineața accidentului. Raportul citează oboseala cronică a echipajului, cauzată de ritmul intens al operațiunilor de luptă și de turele de noapte, drept un factor care a dus la „scurtarea procedurilor” de mentenanță și la omiterea verificărilor obligatorii.

Pe lângă pierderea aeronavelor, USS Harry S. Truman a fost implicat și într-o coliziune cu o navă comercială în februarie 2025, un incident descris de oficiali drept „jenant” și care a dus la demiterea comandantului portavionului o săptămână mai târziu.

Deși Marina SUA a confirmat că s-au luat „măsuri de tragere la răspundere” și pentru celelalte incidente, oficialii au refuzat să ofere detalii despre sancțiunile disciplinare aplicate echipajului de pe USS Gettysburg sau personalului tehnic.

Analiștii militari subliniază că pierderea a trei avioane într-o singură desfășurare este extrem de rară și ridică semne de întrebare serioase privind pregătirea și resursele alocate flotei într-o perioadă de solicitare maximă.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel