Avioane de luptă pentru România - noi sau second hand? Un pilot american de F-16 răspunde criticilor privind achiziția din Norvegia

F-16, România. Sursă foto: MApN
EXCLUSIV
F-16, România. Sursă foto: MApN

România a achiziționat o primă escadrilă de F-16 din Portugalia, în număr de 17 avioane. Aparatele completează Escadrila 53 Vânătoare iar România a demarat procedurile pentru achiziționarea a încă două escadrile de F-16 din Norvegia, formate din 32 de aparate.

Guvernul aprobat săptămâna trecută proiectul de lege privind achiziţia a 32 de avioane F-16, anunțul fiind făcut chiar de premierul Nicolae Ciucă,  care a menționat că, în actualul context, este nevoie de continuarea întăririi capacităţii de apărare şi răspuns a Armatei. 

Urmează ca achiziția să fie aprobată în Parlamentul României iar mai apoi legea să fie trimisă la Palatul Cotroceni unde va fi semnată de președintele Klaus Iohannis, urmând ca mai apoi contractul cu partea norvegiană să fie semnat.

 

Context: România a achiziționat 17 avioane F-16 second hand din Portugalia și urmează să achiziționeze încă 32 de avioane din Norvegia

 

La finalul lunii decembrie 2021, Ministerul Apărării Naționale a anunțat că a primit aprobarea Parlamentului pentru a iniția procedura de achiziționare a încă două escadrile de F-16, fiind alese F-urile norvegiene. Afacerea este una bună, 354 de milioane de euro pentru 32 de avioane, plus 100 de milioane suport logistic.

Diferența față de F-urile portugheze e că avioanele norvegiene au resursa de zbor mai mică, dar suficientă pentru a le opera în următorii 10 ani, perioada de tranziție către aeronave de generația a V-a. În plus, avioanele F-16 din Norvegia vin în configurație M6.5.2, superioară celor portugheze a căror configurație e M5.2R, dar care urmează să fie modernizate la configurația celor norvegiene.

Cele 17 F-uri din Portugalia au costat România aproximativ 930 de milioane de dolari, dar pachetul include și modernizarea. Nu în ultimul rând avioanele portugheze au fost foarte puțin zburate, fiind aproximativ la jumătatea vieții.

Încă MiG-21 LanceR efectuează misiuni de Poliție Aeriană Întărită cu F-16, dar reprezintă o soluţie pe termen scurt, întrucât în următorul an, treptat, bătrânele avioane sovietice să fie scoase din serviciu.

CITEȘTE ȘI: Generalul Spînu: F-35 a fost obiectivul României încă de la început

 

Un pilot american de F-16 răspunde criticilor care arată cu degetul către achiziția second hand a României și analizează și subiectul Bulgaria: România a luat o decizie inteligentă - trecerea de pe avioane sovietice pe F-35 e teribilă

 

2. F-16, Româ... (f-16-romania-f_50131200.jpg)

F-16, România, sursă foto: Forțele Aeriene Române

Bineînțeles că achiziția celor 32 de F-16 din Norvegia, asemenea achiziției primei escadrile din Portugalia, a născut discuții aprinse despre faptul că România achiziționează avioane second hand și nu urmează exemplul Bulgariei care a ales F-16 în versiunile Viper, cea mai modernă versiune. Aici trebuie precizat și costul: Bulgarii au achitat pentru primele 8 avioane 1.3 miliarde de euro, iar pentru lotul II format din încă 8 F-16 Viper noi vor achita 1.6 miliarde de euro!

În marja expoziției Black Sea Defense & Aerospace 2022 (BSDA), care a avut loc în perioada 18-20 mai, DefenseRomania a discutat despre acest subiect cu Thomas Bill, fost pilot de F-16 Fighting Falcon și actualmente Capture Manager la compania Lockheed Martin.

În contextul achiziției celor 32 de F-16 din Norvegia, subiectul merită readus în discuție. Iar reprezentantul american e de părere că situațiile nu pot fi comparate: România a ales F-16 second hand urmărind o țintă clară - avioane de generația a V-a F-35 Lightning II, în cel mai fericit caz în următorul deceniu.  Bulgarii în schimb, care operează MiG-29, ar avea parte de o tranziție extrem de grea către F-35.

„Planul României e ca F-16 Fighting Falcon să fie o tranziție spre F-35 Lightning II. Bulgaria va înlocui în schimb avioanele MiG-29. Trecerea de pe un avion sovietic pe F-35 e incredibil de dificilă. Tranziția în schimb de la F-16 la F-35 e ușoară. Uitați-vă la câte state au făcut-o deja: Olanda, Belgia, Danemarca, Norvegia”, ne-a precizat pilotul american care a subliniat că „cea mai ieftină și eficientă metodă de a face tranziția către F-35 Lightnin II este prin achiziționarea F-16 Fighting Falcon II”.

„România nu a luat o decizie proastă prin achiziționarea avioanelor second hand, dimpotrivă. A fost de fapt o decizie foarte inteligentă a Guvernului. Costurile perioadei de tranziție sunt mult mai mici”, a conchis Thomas Bill, fost pilot de F-16 Fighting Falcon și actualmente Capture Manager la compania Lockheed Martin.

CITEȘTE ȘI: Achiziția de F-16, o provocare pentru România? În 6 luni piloții de MiG-21 LanceR pot atinge nivelul de bază pentru F-16

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Get it on App Store
Get it on Google Play

DefenseRomania on Facebook

Articole Recomandate

Crossuri externe


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2022 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt1
YesMy - smt4.1.0