Această achiziție nu este un simplu transfer de echipamente, ci o consolidare deliberată a posturii de securitate a Alianței într-un teatru maritim critic, afectat de prezența minelor marine ca urmare a războiului ruso-ucrainean.
Generalul-maior Rich Cantrill de la Royal Navy a subliniat că aceste nave „vor juca un rol cheie în securitatea Mării Negre”, colaborând cu forțele coaliției pentru a asigura rutele de comunicație maritime.
Capitan Constantin Dumitrescu se alătură navei-soră, Sublocotenent Ion Ghiculescu (M270), fosta HMS Blyth, intrată în serviciul Marinei Române în septembrie 2023. Împreună, cele două nave formează o componentă specializată și modernă în cadrul grupului internațional de deminare din Marea Neagră, din care mai fac parte Turcia și Bulgaria.
Spre deosebire de dragoarele de mine tradiționale, care folosesc parâme explozive sau mecanice pentru a curăța culoare maritime, navele din clasa Sandown sunt „vânători” de mine (minehunters).
Proiectate în anii '80, aceste nave de 485 de tone sunt platforme specializate pentru detectarea, identificarea și distrugerea țintită a minelor, în special în apele de coastă.
Eficacitatea lor se bazează pe două caracteristici tehnologice cheie. În primul rând, coca navei, lungă de 52,5 metri, este fabricată din fibră de sticlă ranforsată (GRP).
Acest material compozit reduce drastic amprenta magnetică și vizibilitatea hidroacustică a navei, permițându-i să opereze cu un risc redus în zone saturate de mine moderne, care pot fi declanșate de semnătura magnetică a unei nave obișnuite.
În al doilea rând, nava nu se bazează pe echipamente de dragaj. Misiunea sa este îndeplinită de sistemul sonar avansat Sonar 2093, un sonar cu adâncime variabilă (VDS). Spre deosebire de sonarele montate pe cocă, emițătorul și receptorul sistemului 2093 pot fi coborâte sub navă cu ajutorul unui cablu, până la adâncimi de 200 de metri.
Cooperare strategică între aliați
Transferul celor două nave subliniază o cooperare strânsă între România și Regatul Unit, facilitată de Agenția de Vânzări de Echipamente a Apărării (DESA) din Marea Britanie. Înainte de predare, ambele nave au trecut printr-un proces de reparații și modernizare la facilitățile companiei Babcock, asigurându-se astfel că platformele sunt aduse la standarde operaționale curente.
Comodorul Richard Whalley de la DE&S a menționat că acordul „evidențiază relația puternică pe care o avem cu aliații noștri și contribuie la misiunea colectivă a NATO de a sprijini securitatea globală.”
Prin operaționalizarea navei Capitan Constantin Dumitrescu, România nu doar că își modernizează flota, ci aduce o contribuție specializată și extrem de necesară la efortul colectiv al NATO de a menține libertatea de navigație și securitatea într-una dintre cele mai volatile regiuni maritime ale lumii.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News