Rusia pierde un pion important în Marea Neagră. Detaliile operațiunii SBU care a demascat transportul ilegal de cereale din Crimeea

DefenseRomania Team |
Data publicării:
Serviciul de Securitate al Ucrainei (SBU) a anunțat că, pe 10 decembrie, a reținut în Portul Odesa o navă de marfă aparținând așa-numitei "flote fantomă" a Rusiei. Sursa foto: Facebook/SBU.
Serviciul de Securitate al Ucrainei (SBU) a anunțat că, pe 10 decembrie, a reținut în Portul Odesa o navă de marfă aparținând așa-numitei "flote fantomă" a Rusiei. Sursa foto: Facebook/SBU.

Serviciul de Securitate al Ucrainei (SBU) a anunțat că, pe 10 decembrie, a reținut în Portul Odesa o navă de marfă uscată aparținând așa-numitei "flote fantomă" a Rusiei, pe care suspectează de transportul ilegal de produse agricole ucrainene din Crimeea.

Potrivit declarației SBU, nava efectua transporturi ilicite de cereale încă dinaintea invaziei la scară largă din februarie 2022. De exemplu, în ianuarie 2021, cargoul a transportat aproape 7.000 de tone de grâne din peninsulă către Africa de Nord.

În total, serviciul de informații susține că nava a efectuat cel puțin șapte vizite în Sevastopol pentru a prelua produse agricole exportate ilegal de Rusia.

Potrivit publicației Insider, sursa SBU a precizat că proprietarul vasului se află sub sancțiunile Consiliului Național de Securitate și Apărare al Ucrainei, iar pentru a ocoli aceste măsuri restrictive, acesta recurgea la o metodă des întâlnită în transportul maritim aflat sub sancțiuni: schimbarea regulată a numelui navei și a beneficiarilor formali din țări terțe, de obicei din Africa sau Orientul Mijlociu.

 

Rusia pierde un pion important în Marea Neagră

 

Acest tip de operațiune face parte din tactica utilizată de "flota fantomă" rusă, o rețea de nave de transport care operează în afara reglementărilor și a asigurărilor standard, mascând adesea originea mărfurilor.

În momentul capturii, nava, care naviga sub pavilionul unei țări africane (numele exact nu a fost dezvăluit), sosise în Odesa pentru a prelua o încărcătură de țevi de oțel. La bord se aflau căpitanul și 16 membri ai echipajului, cetățeni din mai multe state din Orientul Mijlociu.

Deși SBU a evitat deocamdată să dezvăluie numele navei, investigațiile jurnalistice bazate pe datele AIS (Sistemul de Identificare Automată a navelor) coroborate cu datele puse la dispoziție de serviciul de informații au permis identificarea probabilă a cargoului.

Astfel cel mai probabil vasul reținut este  unul care apare în baza de date Marine Traffic cu numele MV Nadezhda - deși nu este exclus să își fi schimbat denumirea de la ultima actualizare - un vas cu un istoric de operare pe ruta Crimeea - Mediterana.

Aceste nave fac adesea parte din grupul monitorizat de organizații specializate în urmărirea transporturilor ilegale de cereale pe care, conform acordurilor internaționale, Ucraina consideră că Rusia le extrage ilegal de pe teritoriul său.

Până în prezent nu a fost semnalată nicio reacție din partea autorităților ruse legată de acest incident și este putin probabil să aibă loc o astfel de declarație. Orice intervenție oficială ar reprezenta în primul rând o confirmare a legăturii dintre transportator și statul rus, iar Kremlinul a negat constant existența și utilizarea unei flote cu care eludează sancțiunile internaționale.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel