Mult timp, CSAT a fost tratat ca o anexă birocratică. Unii președinți l-au convocat rar, ca pe un exercițiu formal. Alții au ironizat existența sa, spunând că asemenea organisme există doar în China și Rusia. Astăzi, când războiul din Ucraina e la graniță, drone cad pe teritoriul României, iar atacurile cibernetice și campaniile de dezinformare ne lovesc zilnic, aceste critici par nu doar naive, ci periculoase.
România are nevoie de un CSAT puternic și modernizat. Nu doar o cameră de avizare a deciziilor luate în altă parte, ci centrul nervos al guvernării strategice.
Într-o epocă de război hibrid, securitatea nu se reduce la tancuri și frontiere. Amenințările sunt multiple: incursiuni aeriene și sabotaje, atacuri cibernetice și manipularea opiniei publice, vulnerabilități energetice și economice, fracturi sociale alimentate de migrații sau polarizare internă.
Cum poate răspunde România?
1. În primul rând, prin crearea unui Secretariat Permanent al CSAT, capabil să producă analize și scenarii proprii, nu doar să centralizeze rapoarte fragmentate din ministere. Este evident că vor fi costuri suplimentare. Dar acestea nu sunt cheltuieli opționale, ci investiții esențiale în securitatea națională. Într-o lume instabilă, fiecare leu investit în prevenție și coordonare strategică economisește miliarde pierdute în crize.
2. În al doilea rând, prin extinderea competențelor: securitate energetică, digitală, infrastructuri critice, sănătate publică. Un CSAT modern trebuie să aducă la aceeași masă nu doar generali și șefi de servicii, ci și psihologi, sociologi, specialiști în comunicare, experți în inteligență artificială, ingineri, cercetători în cyber, medici și universitari. România are nevoie de o arhitectură de securitate care să reflecte complexitatea societății și a riscurilor cu care ne confruntăm.
3. În al treilea rând, prin subcomitete tematice care să lucreze constant și să pregătească deciziile majore. Nu putem gândi securitatea doar la nivel ad-hoc, în jurul unei mese o dată la câteva luni.
4. În al patrulea rând, prin integrarea expertizei externe. Universitățile, institutele de cercetare și mediul privat strategic trebuie să fie parte a procesului. Securitatea națională nu mai este monopolul instituțiilor de forță, ci o responsabilitate comună.
5. Și, nu în ultimul rând, prin transparență: un raport anual de securitate națională, public și clar, care să arate cetățenilor unde sunt riscurile și cum sunt gestionate.
Un CSAT întărit nu înseamnă centralizare autoritară. Înseamnă responsabilitate și coordonare. Înseamnă că România poate gândi înaintea crizelor, nu doar reacționa târziu și fragmentat.
La trei decenii de la aderarea la NATO și două decenii de la integrarea în UE, România nu-și mai poate permite luxul improvizației strategice.
CSAT este locul unde trebuie să înceapă resetarea arhitecturii noastre de securitate. Dacă rămâne o instituție formală, vom continua să fim vulnerabili și surprinși de crize. Dacă va fi întărit și modernizat, CSAT poate deveni ceea ce a lipsit mereu: un creier strategic, un centru de gravitație pentru apărarea democratică a țării.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News
