Propagandă sau adevăr: Rusia este îngrijorată și caută soluții pentru contracararea F-16 în Ucraina. AWACS-ul rusesc ar fi fost echipat pentru a ghida rachetele antiaeriene S-400

Gheorghiță Orjanu |
Data publicării:
Avion de tip A-50 AWACS (avertizare timpurie) rusesc. Foto: Ministerul Apărării din Rusia
Avion de tip A-50 AWACS (avertizare timpurie) rusesc. Foto: Ministerul Apărării din Rusia

Avioanele de luptă multirol F-16 vin cu siguranță să apere Ucraina și unele estimări optimiste indică primul trimestru al anului viitor ca perioada când vor ajunge pe front. Deși specialiștii, inclusiv cei occidentali, spun că F-16 nu va fi ”glonțul de argint” (a se înțelege ”arma decisivă”), conducerea politico-militară rusă este îngrijorată și caută soluții pentru contracararea aeronavei occidentale.

O amenințare foarte mare pare să fie zborul F-16 la înălțimi mici de sub un km în apropierea liniei frontului. De acolo, își pot lansa rachetele aer-aer împotriva avioanelor și elicopterelor rusești care sunt de neatins în prezent. Radarele de țintire rusești de la sol sunt ineficiente și în aceste condiții, ghidarea rachetelor antiaeriene de un radar aerian aflat la mare distanță de linia frontului ar putea fi o soluție.

Ieri, agenția rusă de presă TASS, citând o sursă apropiată Ministerului Apărării de la Moscova, a informat că aeronava de avertizare timpurie și control A-50 (AWACS-ul rusesc) a fost folosită, cu succces, în combinație cu sistemul de rachete antiaeriene S-400 Triumph împotriva aviației ucrainene care zbura la aproximativ 1.000 de metri. Potrivit sursei, au fost folosite focoase noi de rachete antiaeriene.

Informația este surprinzătoare, având în vedere că aeronava A-50 are o destinație oarecum diferită. Desigur, este folosită pentru identificarea și monitorizarea țintelor aeriene dar, ea este echipată pentru a colabora cu aeronavele proprii nu cu sistemele de apărare antiaeriană de la sol și cu atât mai puțin să ghideze rachetele antiaeriene lansate de acestea.

Precizarea făcută pentru TASS de sursa apropiată de departamentul rus al Apărării, vine ca un fel de clarificare sau explicație a unei declarații a ministrului Serghei Șoigu. Acesta a anunțat că, în ultimele cinci zile, complexele rusești (de apărare antiaeriană – nota autorului) au doborât 24 de avioane ucrainene, potrivit unui comunicat de presă (preluat de TASS), de ieri dimineață, al Ministerului Apărării Rusiei.

Plecând de la această ipoteză a ghidării rachetelor antiaeriene ale sistemului S-400 de către aeronava A-50, analiștii militari de la publicația ucraineană Defense Express au făcut unele aprecieri privind plauzibilitatea informației.

Specialiștii ucraineni atrag în primul rând atenția asupra propagandei rusești care dezinformează la scară largă și reamintesc în acest sens că potrivit Ministerului Apărării de la Moscova, au fost „doborâte” 515 avioane ucrainene, deși în 2021, Kievul deținea doar 79.

Totuși, analiștii Defense Express admit că este posibilc din punct de vedere tehnic, ca unele rachete folosite de sistemul S-400 să poată fi ghidate de aeronava A-50.

Aceștia remarcă faptul că racheta cu cea mai lungă rază de acțiune - 40N6 (raza de 380 km) are un sistem ghidare combinat activ și semi-activ. Astfel, racheta poate funcționa într-un mod semi-activ în partea de mijloc a zborului ghidându-se după semnalul reflectat de țintă și emis de un alt radar, pentru ca în partea finală să fie pornit pornit capul radar activ de pe rachetă (căutarea automată activă). La rândul ei, și aeronava A-50, teoretic, poate ilumina radar ținta de la distanță mare (de până la 400 km) într-un mod de lucru compatibil cu sistemul de ghidare semiactiv al rachetei.

Potrivit informațiilor din surse deschise (citate de Defense Express), racheta antiaeriană 40N6 a fost adoptată în 2018. Furnizarea sa către armata rusă a început în 2020 și era preconizat ca până în 2027 să se fabrice aproximativ 1.000 de rachete. Racheta, realizată cu două etape de combustie, are o greutate de lansare de 1.900 kg, din care 180 kg focosul, fragmentele acestuia lovind țintele aeriene până la o rază de 300 de metri față de locul unde a explodat.

Comentariul autorului: În materie de radiolocatoare aeriene performante, reamintim că Egiptul a refuzat să mai cumpere avioane de luptă Su-35 rusești după ce s-a constatat că radarul de bord avea caracteristici net inferioare sistemelor occidentale din aceeași categorie.

De asemenea, Rusia nu excelează la digitalizarea avionicii, lucru absolut esențial pentru a se putea face rapid diferite modificări sau upgrade-uri. Analiștii militari încă discută despre radare insuficient automatizate la bordul avioanelor militare rusești. Fără abordarea de tip arhitectură deschisă, posibilă doar prin programe avansate de software și o unificare la nivelul de bază al diferitelor sisteme hardware fie ele electronice sau mecanice, armata rusă nu poate face rapid adaptările necesare pentru implementarea unor astfel de concepte avansate cum ar fi dirijarea rachetelor antiaeriene de radarul de la bordul A-50.

Deci, Ministerul rus al Apărării, mai degrabă, încearcă să ridice moralul propriilor trupe în perspectiva confruntării cu versatilele F-16, după ce au făcut cunoștință cu eficiența artileriei din țările NATO, în special a HIMARS, dar și să-și asigure aliații și sateliții că dispune de tehnologii inovatoare care neutralizează armele occidentale moderne.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt1
YesMy - smt4.3.1
pixel