Polonia vs. România. Avioanele F-16 poloneze au atins o bornă istorică a orelor de zbor. Și vor rămâne „vioara întâi” încă mult timp

Tudor Curtifan / 31 mai 2021 / 10:01
Sursă foto: Ministerul Apărării din Polonia
Sursă foto: Ministerul Apărării din Polonia

Polonia a fost prima țară din regiune care a achiziționat și operat avioane americane F-16. Și, recent, F-urile polonezilor au atins un prag psihologic: 100.000 de ore de zbor.

Imediat după Polonia, următoarea țară din regiune care s-a îndreptat către F-16 am fost noi. Există însă diferențe notabile asupra celor două programe.

De subliniat și faptul că în prezent Bulgaria și Slovacia au în curs de derulare programe de înzestrare cu avioane F-16, fiind vorba despre avioane noi în versiunea Block 70/72.

 

Polonia și România, două țări care au ales F-16. Cu diferențe notabile însă

 

România a achiziționat avioane F-16 Block 15 MLU. Modernizate de OGMA, aeronavele au configurația M.5.2R.  Avioanele F-16 vor intra în țară într-o nouă etapă de modernizare, când la Aerostar Bacău acestea vor fi aduse la o configurație superioară, respectiv M.6.X.

În ceea ce îi privește pe polonezi, aceștia au achiziționat F-16 noi în versiunea C/D Block 52.

Pe 11 noiembrie avioanele F-16 ale Poloniei vor aniversa 15 ani de când au intrat în serviciul Forțelor Aeriene. Iar dacă noi avem o escadrilă de F-16 ce numără 17 aeronave, polonezii dețin în prezent 48 de avioane F-16 la standardul menționat. 

 

F-16 vor rămâne încă mult timp avioanele principale ale aviației militare din Polonia

 

A fost o achiziție majoră la vremea respectivă. Primul mare program de înzestrare al Poloniei, care a ales avioane F-16 noi, după prăbușirea Cortinei de Fier. F-16 a câștigat licitația organizată de Varșovia la începutul secolului XXI în fața avioanelor Gripen și Mirage 2000, iar primul avion a fost livrat din SUA în 2006.

F-urile polonezilor au fost dislocate de-a lungul timpului în Kuweit, au participat la misiuni în Irak și au înlocuit avioanele MiG-29 în misiunile de Poliție Aeriană din regiunea baltică. Iar în cursul acestor zile cele patru escadrile de F-16 au atins un prag psihologic: 100.000 de ore de zbor.

100.000 de ore de zbor fără niciun incident. Iar ele vor rămâne „vioara întâi” a aviației militare poloneze încă mult timp, în ciuda achiziționării de avioane F-35 prin programul Harpia. Publicația militară poloneză Defence24 precizează că cel mai probabil F-35 va ajunge sub comanda Varșoviei abia prin 2025 sau 2026, în cel mai optimist scenariu.

În acest sens o analiză a sursei citate precizează că în ciuda faptului că F-urile poloneze sunt în versiunea Block 52+, ele vor fi modernizate cel mai probabil la un standard similar cu Block 70/72. Însă este doar o supoziție a jurnaliștilor polonezi, care mai precizează că există indicii că Polonia va mai achiziționa avioane F-16. În acest sens, aviația militară a polonezilor va fi un mixt între avioane de generația a IV-a și avioane de generația a V-a - F-16 și F-35.

 

Noi versul ei. Câte ore zboară în medie polonezii cu avioanele F-16

 

2. Sursă foto... (f-16-polonia-100000-ore-de-zbor_00358600.jpg)

Sursă foto: Ministerul Apărării din Polonia

Cele 100.000 de ore de zbor atinse de polonezi în 15 ani denotă că avioanele F-16 sunt utilizate moderat. Aici ne putem gândi la cazul României, unde există critici cu privire la numărul mic de ore de zbor pe care piloții noștri îl au, nu doar pe bătrânele MiG-uri, cât și pe F-16.

Iar în ceea ce privește F-urile noastre lucrurile se schimbă pentru că vorbim de avioane mult mai complexe pentru care pregătirea piloților e cu adevărat esențială. Acestor date li se adaugă și interminabilele critici cu privire la faptul că orice misiune de interceptare este îndeplinită de LanceR, în ciuda faptului că și F-urile sunt în cadrul programului de Poliție Aeriană. Sigur, diferența costului orei de zbor dintre cele două avioane este uriașă, dar ne reîntoarcem la problema faptului că piloții români nu zboară suficient.

Avioanele noastre F-16 sunt achiziționate de Portugalia și sunt fabricate în anii 1980. E important de menționat însă că ele au în medie aproximativ 4.000 de ore de zbor, ceea ce înseamnă că sunt cam pe la jumătatea resursei de viață. În comparație, Defence24 face câteva calcule interesante cu F-urile poloneze.

Cele 100.000 de ore de zbor înseamnă că în medie că fiecare avion a zburat cam 2.000 de ore, în ultimii 13-15 ani de când au intrat în serviciul Forțelor Aeriene Poloneze. Acest lucru înseamnă în medie cam 150 de ore de zbor pe aparat anul. Desigur, cifrele diferă de la avion la avion.

O utilizare moderată, mult sub orele de zbor ale F-urilor turcești sau americane, dar cu siguranță peste media avioanelor F-16 ale României.

 

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy