Pentagonul încearcă să construiască rapid forța de război informațional: Dacă prima ta reacție când vezi ceva este una emoțională, ești manipulat

Gheorghiță Orjanu |
Data publicării:
Militari din cadrul Centrului de Excelență în Domeniul Cibernetic al Armatei SUA, Fort Gordon din Augusta, Georgia. Sursa Foto: U.S. Army.
Militari din cadrul Centrului de Excelență în Domeniul Cibernetic al Armatei SUA, Fort Gordon din Augusta, Georgia. Sursa Foto: U.S. Army.

”Dacă prima ta reacție când vezi ceva este una emoțională, ești manipulat”. Afirmația a fost făcută, recent, de generalul-locotenent Kevin B. Kennedy Jr., responsabilul pentru război informațional al Forțelor Aeriene ale SUA și descrie, pe scurt, problemele de manipulare informațională cu care se confruntă în prezent societatea occidentală.

Încercând să pună la punct o capabilitate care să răspundă eficient și rapid asaltului de știri și informații false sau tendențios prezentate, Departamentul american al Apărării (DoD) și-a lansat recent Strategia pentru Operații în Mediul Informațional (Strategy for Operations in the Information Environment - SOIE).

DoD trebuie să „construiască un proces de desfășurare rapidă a echipelor de forțe informaționale, inclusiv o forță de rezervă” și să pregătească personalul calificat pentru această misiune, care să cuprindă experți militari și civili, se precizează în SOIE. Pentru acest efort este nevoie de o recrutare îmbunătățită, de formare și de modalități de dezvoltare a carierei.

Documentul, mandatat de Congres, a fost făcut public pe 17 noiembrie, după o analiză internă.

Mediul Informațional, în care va opera noua categorie de specialiști, este desemnat ca fiind ”ansamblul de factori (sociali, culturali, lingvistici, psihologici, tehnici și fizici), care determină modul în care oamenii și sistemele automatizate asociate acționează și, care este afectat de informații, inclusiv la nivel de individ, organizații și sisteme care colectează, procesează, difuzează sau folosește informații.”

Acești specialiști vor fi soldații care vor lupta în războiul informațional definit de publicația americană Defense News ca fiind ,,un amestec persuasiv de sensibilizare publică, capabilități electronice ofensive și defensive, precum și operații cibernetice în care se combină conștientizarea și manipularea datelor pentru a obține un avantaj înainte, în timpul și după evenimentele majore.”

„După cum arată clar această strategie, capacitatea noastră de a obține și de a susține avantajele informaționale la momentele și locurile pe care le alegem, este esențială pentru operații de succes în spațiul informațional”, a scris secretarul Apărării Lloyd Austin în introducere. „Nu este loc de greșeli: concurenții și inamicii Americii se mișcă rapid în mediul informațional, sperând să compenseze avantajele noastre strategice de durată pe care le avem în celelalte domenii.”

Tehnologiile emergente joacă un rol esențial atât în campaniile de influență, cât și în dejucarea lor, se precizează în strategie.

Inteligența artificială generativă, capabilă să imite interacțiunea umană, poate alimenta spamul, încercările de phishing și uzurparea identității, în timp ce automatizarea poate inunda Facebook sau X, fost Twitter, cu postări înșelătoare și provocatoare. Oficialii americani au avertizat în mod repetat despre primul. Cel de-al doilea a fost văzut în războaiele Rusia-Ucraina și Israel-Hamas.

Operațiile într-un mediu atât de sensibil și de vast vor trebui să fie extrem de riguroase, atât la planificare cât și la execuție, deoarece viteza cu care, se propagă și se prelucrează astăzi informația, face ca orice eroare să poată valorificată rapid de adversar.

În acest sens, generalul-locotenent Kevin B. Kennedy Jr. a remarcat că disciplina este și va rămâne esențială în războiul informațional.

„Este facilitatorul esențial, deoarece căutăm să obținem informații și avantaj  decizional”, a spus Kennedy la un eveniment al Institutului Mitchell, săptămâna trecută. „Angajăm forțe în diferite domenii pentru a ne asigura că suntem pregătiți să luăm inițiativa în domeniul informațional și, prin capabilitățile noastre de război informațional, să prevalăm atât în conflict și să stabilim condițiile pentru pace, cât și după conflict, pe măsură ce mergem înainte”.

Efectul dorit în războiul informațional va fi obținut prin conjugarea adecvată a mai multor eforturi.

„Avem experți în afaceri publice care sunt instruiți în modul de a transmite mesaje și cum să transmită ceea ce vedem populației americane, precum și publicului global”, a spus Kennedy. „Avem experți cibernetici care înțeleg cum să obțină acces și să înțeleagă ce se întâmplă în acel domeniu. Este clar că avem experții noștri în informații, supraveghere și recunoaștere. 

„Dar cel mai mare lucru pe care îl facem acum nu este un instrument nou, ci este să înțelegem cu adevărat cum valorificăm mai bine această expertiză, cum facem convergența tuturor acestor capabilități, pentru a stabili acea linie de bază. Iar conceptul este o unitate de effort”, a precizat Kennedy.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel