„Nota de plată” după ce Belarusul a deturnat un avion de linie: Belavia e în pragul falimentului

Tudor Curtifan / 28 mai 2021 / 20:20
Sursă foto: Belavia
Sursă foto: Belavia

Răspunsul internaţional la deturnarea avionului Ryanair la Minsk şi arestarea dizidentului care se afla la bord au dat o lovitură dură companiei aeriene de stat Belavia din Belarus şi planurilor sale de expansiune, informează Agerpres, care citează un material al agenției Reuters.

Luna trecută, Belavia tocmai a intrat în posesia unui nou avion Boeing 737 MAX, în conformitate cu strategia sa de a oferi mai multe zboruri de tranzit via Minsk, capitala Belarus.

Însă după duminică, când avionul Ryanair în care se afla opozantul Roman Protasevici a fost deturnat de Minsk, majoritatea vecinilor Belarusului şi multe state europene au interzis zborurile companiei Belavia. Uniunea Europeană a propus închiderea spaţiului său aerian pentru Belavia şi interzicerea aterizării avioanelor sale pe aeroporturile din UE.

Belavia este singura companie aeriană din Belarus, un stat cu o populaţie de 9,5 milioane de locuitori. Compania a reuşit să supravieţuiască pandemiei, care i-a redus traficul de pasageri la 1,7 milioane în 2020, cu 58% mai puţin decât în 2019. Recent, compania a raportat o pierdere netă de 92 milioane ruble (36 milioane de dolari) pentru 2020, comparativ cu un profit de 68,3 milioane de ruble în 2019, dar a precizat că a obţinut noi comenzi de la persoanele care vroiau să călătorească spre şi dinspre Europa via Minsk. Belavia menţiona în special rutele dinspre Vilnius spre Amsterdam, Frankfurt, Paris şi Londra. În prezent toate aceste rute sunt închise.

 

State care au interzis Belarusului să le mai tranziteze spațiul aerian



Belavia precizează că are interdicţie de a mai zbura în Lituania, Letonia, Polonia, Cehia, Franţa, Suedia, Finlanda,Austria, Italia, Spania, Germania, Belgia, Olanda şi Marea Britanie. Lista ar putea să fie extinsă în curând. Vineri, Ucraina a anunţat că a interzis accesul avioanelor din Belarus în spaţiul său aerian.

În ultimii ani Minsk a devenit o destinaţie populară de tranzit pentru ucrainenii şi ruşii care călătoresc între cele două şţări, în condiţiile în care zborurile directe între cele două ţări au încetat după ce relaţiile bilaterale au intrat în criză în 2014.

Potrivit analiştilor, Belavia a acumulat datorii importante pe măsură ce şi-a extins flota de 30 de aparate, dintre care jumătate sunt închiriate. La finele anului trecut, Belavia avea datorii totale de 400 milioane de dolari, inclusiv obligaţii de leasing în valoare de peste 220 milioane de dolari. O parte din aceste obligaţii sunt către firma Air Lease Corporation (ALC), cu care a semnat în luna iulie 2018 un contract de leasing pentru cinci avioane Boeing 737 MAX.

"Compania trece printr-o perioadă foarte dificilă", a declarat Oleg Panteleev, directorul companiei de analiză Aviaport, referindu-se la Belavia.

Înfiinţată în 1996, la doi an de la venirea la putere a preşedintelui Alexander Lukaşenko, Belavia avea 2.100 de angajaţi la finele anului trecut.

Oleg Panteleev crede că cel mai probabil Belavia va trebui să facă restructurări importante, inclusiv în rândul angajaţilor şi flotei. "Pe de altă parte, Belarusul nu îşi va abandona compania aeriană naţională", a spus Panteleev, sugerând că autorităţile de la Minsk ar putea veni în sprijinul companiei aeriene.

Oficial, Belavia a anunţat miercuri că nu există planuri pentru concedieri, dar a recunoscut că ar putea fi necesare măsuri de reducere a costurilor şi "optimizare" a structurii de personal. 

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy