NATO își flexează mușchii în Flancul Estic: Zeci de aeronave, exerciții în apropierea frontierei cu Rusia

Ionel Copcea |
Data publicării:
 B-52 Stratofortress al Forțelor Aeriene ale SUA conduce o formațiune de aeronave care include două F-16 Fighting Falcons ale forțelor aeriene poloneze, patru F-16 Fighting Falcon ale Forțelor Aeriene ale SUA, două Eurofighter Typhoon germane și patru Gri
 B-52 Stratofortress al Forțelor Aeriene ale SUA conduce o formațiune de aeronave care include două F-16 Fighting Falcons ale forțelor aeriene poloneze, patru F-16 Fighting Falcon ale Forțelor Aeriene ale SUA, două Eurofighter Typhoon germane și patru Gripen suedezi deasupra Mării Baltice, 9 iunie, 2016 / Foto -US Air Force, Erin Babis - DoD, flickr

Pe fondul continuării conflictului din Ucraina, care în ultima perioadă a generat dispute din ce în ce mai intense între Federația Rusă pe de parte și SUA, respectiv NATO, pe de altă parte, mijloace aliate de lovire și cercetare au desfășurat o serie de operațiuni complexe în proximitatea frontierelor rusești de la Marea Neagră și Marea Baltică.

Faptul că acestea s-au desfășurat simultan în cele două zone, pe 12 și respectiv 14 noiembrie, arată că activitățile, care au implicat mijloace aeriene din SUA și aliații europeni ai acestora, au fost coordonate la nivelul NATO.

Cu certitudine, pe lângă exersarea misiunilor integrate la nivelul NATO, zborurile au vizat demonstrarea disponibilității Alianței și angajamentul puternic față de apărarea colectivă de-a lungul flancului său estic. În același timp, desfășurarea activităților în apropierea frontierelor rusești au vizat, probabil, descurajarea Federației Ruse în cele două zone.

 

Operațiuni în zona Mării Negre

12.11.2025

În dimineața zilei de miercuri, o formație mixtă de avioane de luptă belgiene și franceze a efectuat o operațiune de realimentare aer-aer deasupra Ungariei înainte de a-și continua zborul spre est.

Forțele Aeriene belgiene au desfășurat mai multe avioane de vânătoare F-16AM Fighting Falcons (indicative radio BAF251) de la Baza Aeriană Florennes, în timp ce Forțele Aeriene franceze au participat cu aeronave Mirage 2000-5F (indicativ radio FAF7101), care au decolat de la Baza Aeriană Luxeuil.

Operațiunea a fost susținută de o gamă impresionantă de patru avioane cisternă Airbus A330MRTT ale Forțelor Aeriene Franceze (FAF4091, FAF4092, FAF4098, CTM1080), care a realizat misiunea de realimentare între Austria și Ungaria.

După finalizarea realimentării în aer, atât avioanele de vânătoare belgiene, cât și cele franceze și-au continuat zborurile spre est, îndreptându-se către zona Mării Negre.

Din datele publicate de sursele de monitorizare a zborurilor rezultă faptul că deasupra apelor neutre ale Mării Negre au evoluat numai avioanele de vânătoare franceze (FAF7101), care au zburat până în partea de est a acesteia.

 

14.11.2025

Un nou val de activitate de supraveghere aliată s-a desfășurat vineri peste vestul Mării Negre, marcând a doua operațiune majoră a Franței în doar trei zile. Încă o dată, mai multe active ale Forțelor Aeriene franceze au operat în coordonare cu o aeronavă ARTEMIS a Armatei SUA, confirmând o prezență ISR din ce în ce mai persistentă în zonă.

Punctul central al activității franceze a fost reprezentat de o aeronavă Airbus A330 MRTT (indicativ radio VANT98, număr de înregistrare F-UJCH), care a orbitat în largul coastei bulgare. Prezența acesteia indică în mod clar că avioanele de luptă au fost, de asemenea, active în regiune, chiar dacă nu au apărut pe urmărirea publică ADS-B. Ca de obicei, MRTT a oferit probabil sprijin de realimentare acestor aeronave în timpul misiunilor lor de patrulare sau escortă.

Franța a desfășurat și o aeronavă Beech King Air 350ER ALSR (indicativ radio CHAMA25, număr de înregistrare F-RACH). ALSR este o platformă de informații ușoare echipată atât pentru semnale, cât și pentru informații despre imagini, iar în dimineața zilei de vineri a zburat peste vestul Mării Negre, în concordanță cu sarcinile de supraveghere electronică și observare maritimă.

Mai la est, US Army Bombardier CL-600 ARTEMIS (indicativ radio BRIO66, număr de înregistrare N159L) a efectuat o lungă misiune peste centrul Mării Negre.

ARTEMIS, una dintre cele mai sofisticate platforme ISR aflate în serviciu în prezent, a operat din nou în apropierea zonelor militare cheie rusești dintre Crimeea și regiunea Krasnodar, colectând informații electronice și de semnale.

Această misiunea a evidențiat o nouă creștere a coordonării ISR franco-americane deasupra Mării Negre. Desfășurarea repetată a unui avion cisternă francez și a activelor ISR într-un interval de timp scurt indică o poziție susținută de monitorizare, deoarece aliații NATO veghează îndeaproape asupra mișcărilor regionale și a dinamicii de securitate în evoluție în regiune.

 

Operațiuni în zona Mării Baltice

12.11.2025

Potrivit datelor furnizate de Serviciul de monitorizare a zborurilor Flightradar24, miercuri, un bombardier strategic american de tip B-52H Stratofortress a simulat desfășurarea de atacuri la numai 50 de kilometri de granița Rusiei, în spațiul aerian al Estoniei.

Activitățile aeronavei americane au fost asigurate de un grup de avioane de vânătoare Eurofighter Typhoon FGR.4 din cadrul Forțelor Aeriene Regale ale Marii Britanii. De asemenea, în spațiul aerian al Estoniei s-au mai aflat o aeronavă NATO de detectare radar cu rază lungă de acțiune Boeing E-3A Sentry, dar și un avion cisternă britanic Airbus KC2 Voyager.

Aeronava, cu numărul de înregistrare 61-0036, a decolat de la baza aeriană Morón din Spania. În urmă cu numai câteva zile, pe 08.11.2025, trei avioane strategice B-52H au aterizat în cadrul bazei, fiind redislocate de la Baza Aeriană Barksdale din Louisiana, ca  parte a misiunii “Bomber Task Force Europe 26-1”.

 

14.11.2025

Vineri, a fost efectuată o nouă misiune cu rază lungă de acțiune a unui bombardier strategic american B-52H Stratofortress peste nordul Europei, pentru a doua oară în  decurs de doar trei zile. Aeronava implicată a fost B-52H (număr de înregistrare 61-0036, indicativ radio DROP96), care a plecat de la Baza Aeriană Morón înainte de a se îndrepta în direcția nord, spre Marea Nordului.

După cum s-a văzut deja în timpul misiunii anterioare din 12 noiembrie, bombardierul a efectuat un zbor complex peste regiunea baltică. DROP96 a petrecut mult timp orbitând atât în apropierea Regiunii Kaliningrad, cât și mai târziu aproape de localitatea Sankt Petersburg, zburând în mod repetat de-a lungul flancului estic al NATO, la doar o mică distanță de spațiul aerian rus.

Ieșirea a inclus și două evenimente separate de realimentare aer-aer. Primul a avut loc peste Marea Nordului cu un avion cisternă american, în timp ce al doilea a fost efectuat peste Lituania cu o aeronavă Voyager KC2 aparținând Royal Air Force. Pe tot parcursul misiunii, active suplimentare ale NATO au fost prezente în zonă, inclusiv un avion E-3 AWACS, care oferă sprijin aerian de avertizare timpurie și control.

După ce și-a îndeplinit sarcinile, B-52H s-a întors spre sud și a început drumul lung de întoarcere către Spania, încheind o altă misiune de prezentare foarte vizibilă de-a lungul graniței de nord-est a Alianței.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta

Parteneri






CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel