Premisa de la care pleacă noul Guvern este că Rusia va constitui, pentru mult timp de acum înainte, o amenințare la securitatea Europei, agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei ”afectând major situația de securitate la granițele României și pe întreg Flancul Estic al NATO”.
Printre obiectivele noului Guvern în domeniul apărării, remarcăm introducerea unei precizări privind creșterea sumelor alocate apărării la 5% din PIB (din care 3,5% din PIB pentru cheltuieli de bază în apărare și 1,5% pentru cheltuieli conexe și investiții cu impact mai larg în domeniul apărării).
De asemenea, se menționează ca obiectiv principal dezvoltarea industriei de apărare ”în concordanță cu cerințele în context NATO și UE și valorificarea oportunităților create prin instrumentele financiare internaționale”.
O altă țintă-cheie a noului Guvern este continuarea achizițiilor esențiale de capabilități, necesare consolidării Armatei.
Aici se are în vedere achiziția de sisteme pentru protejarea teritoriului național (”dezvoltarea unui concept de apărare aeriană și balistică integrat”), dar și a intereselor economice ale României din Marea Neagră, în condițiile în care în următorii ani vom începe să extragem gaze din perimetrul Neptune Deep (”un concept de apărare maritimă care să protejeze apele noastre teritoriale, libertatea de navigație și infrastructura critică”).
Lansator ”Mistral” de apărare aeriană / MBDA
Prima măsură avută în vedere este fructificarea instrumentelor financiare puse la dispoziție de Uniunea Europeană prin ”Introducerea in 2025 in programul SAFE (Security Action for Europe) a achiziției de rachete Mistral”.
Creșterea importanței Centrului F-16 de la Fetești, printre prioritățile noului Program de Guvernare
Programul de Guvernare mai prevede următoarele proiecte majore:
Va fi tratată cu prioritate implementarea Planului Readiness 2030 prin folosirea oportunităților oferite de instrumentul financiar SAFE.
Conectarea la oportunitățile generate de parteneriatele strategice și la inițiativele și instrumentele UE (PESCO, EDF, EDIRPA, EDIP), precum și NATO (DIANA – Acceleratorul NATO pentru Inovare în Domeniul Apărării).
Dezvoltarea Centrului european de instruire F-16, de la Baza 86 Aeriană din Fetești, într-un hub pentru instruirea piloților de aeronave F-16 din statele NATO și partenere, asigurând totodată și creșterea interoperabilității între aliați.
Se dorește ca România să devină un hub regional pentru securitate maritimă la Marea Neagră, precum și hub regional pentru mentenanță și sprijin logistic.
O prioritate importantă a noului Guvern va fi continuarea și accelerarea investițiilor în infrastructura militară a României, necesară integrării forțelor NATO în sistemul național de apărare.
Pentru aceasta, Guvernul are în vedere modernizarea la standarde NATO, în special pentru următoarele facilități militare:
Baza 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu,
Baza Aeriană 71 de la Câmpia Turzii,
Baza Aeriana 86 de la Fetești și
Centrul de Instruire Întrunită de la Cincu
Programul de guvernare mai prevede următoarele reforme:
Diminuarea deficitului bugetar prin activarea clauzei de deficit si negocieri cu Comisia Europeană;
Analiza structurii de comandă și a structurii combatante, urmată de un plan de optimizare;
Analiza eficienței la unele structuri din subordinea MapN (institute de cercetare, universități). Evaluare în baza unor indicatori de performanță, redimensionarea personalului și folosirea fondurilor în alte zone cu resursă umană deficitară;
Centralizarea la nivelul categoriilor de forțe/ordonatori secundari a unor responsabilității administrative ale structurilor de forțe, în echilibru cu menținerea și consolidarea capacității de luptă a unităților tactice (contabilitate , resurse umane spre exemplu, eficientizare prin digitalizare);
Crearea unui sistem integrat de achiziții pentru servicii, la nivel central, pentru eficientizarea costurilor;
Evaluarea procedurilor interne în procesul decizional necesar achiziției de armament și muniție. Comprimarea unor termene pentru accelerarea procesului.
Adaptarea cadrului legislativ;
Audit pentru stabilirea și eliminarea ulterioară a cauzelor unor întârzieri în procesul de achiziție/ reluarea acestora și a impactului bugetar (reluarea procedurilor este un proces cronofag și are un impact asupra costului final, prin majorarea prețului de achiziție după o perioadă de timp).
Modificare legislativă pentru achiziționarea opțională de servicii de asistență juridică la contractele de achiziție care necesită aprobarea Parlamentului (peste 100 milioane euro);
Adaptarea structurii de comandă și control a Armatei României la noile cerințe NATO privind capacitatea de reacție rapidă, prin reorganizarea eșaloanelor de conducere și a zonelor de responsabilitate operațională;
Reformarea sistemului de recrutare și încorporare, prin digitalizarea proceselor și atragerea de personal calificat prin pachete stimulative, cu accent pe profesii tehnice și IT;
Reorganizarea și eficientizarea Direcției Generale pentru Armamente în pregătirea și depunerea de proiecte eligibile prin programe specifice Europene pentru producție muniție, tehnică militară, construcție infrastructură, cercetare-dezvoltare și digitalizare.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News