Pentru Forțele Aeriene ale Republicii Islamice Iran (IRIAF), aceasta nu este o simplă modernizare, ci o resuscitare de urgență. Flota sa este un veritabil muzeu zburător, compusă în principal din aeronave americane livrate înainte de Revoluția Islamică din 1979.
Vorbim de aproximativ 64 de F-4 Phantom II, 35 de F-5E/F Tiger II și poate 15-20 de F-14A Tomcat menținute în stare de zbor cu eforturi supraomenești. Aceste avioane, deși iconice, sunt complet depășite în fața flotelor moderne ale rivalilor regionali precum Israel și Arabia Saudită.
Speranța iraniană a stat, pentru un timp, în Rusia. În septembrie 2022, a fost anunțată o înțelegere pentru achiziția unui număr nespecificat de avioane Su-35 „Flanker-E”.
Teheranul chiar a confirmat că plata a fost efectuată. Dar avioanele nu au aterizat niciodată în Iran. În schimb, în martie 2025, imagini din satelit au confirmat că avioanele Su-35 destinate inițial Iranului au fost livrate Algeriei. Pentru Teheran, acesta a fost un semnal clar că Moscova nu este un partener de încredere în acest domeniu.
Intră în scenă J-10C „Vigorous Dragon”. Dezvoltat de Chengdu Aircraft Corporation, J-10C este vârful de lance al avioanelor de luptă non-stealth chineze. Echipat cu un radar cu scanare electronică activă (AESA), comenzi de zbor digitale (fly-by-wire) și, cel mai important, capabil să transporte rachete aer-aer cu rază lungă de acțiune PL-15, J-10C reprezintă un salt calitativ uriaș pentru Iran.
Calitate dovedită în luptă?
Reputația sa a fost cimentată, cel puțin în percepția unor posibil clienți, în urma unor afirmații larg răspândite, deși contestate de India, conform cărora J-10C operate de Pakistan ar fi doborât mai multe avioane indiene, inclusiv avansatele Rafale de fabricație franceză, într-o confruntare aeriană recentă. Adevărate sau nu, aceste afirmații au transformat J-10C într-o alternativă credibilă și testată în luptă pe piața internațională, potrivit ArmyRecognition.
Obstacolul major în calea unei înțelegeri sino-iraniene a fost întotdeauna metoda de plată. Timp de aproape două decenii, discuțiile s-au împotmolit. China a insistat pe valută forte, în timp ce Teheranul, sub sancțiuni și cu rezerve limitate, a oferit un barter cu petrol și gaze. Totuși, situatia actuala ar putea debloca impasul: Statele Unite au acordat Chinei o derogare pentru a cumpăra oficial petrol iranian fără a risca sancțiuni suplimentare. Această mișcare, aparent menită să stabilizeze prețurile energiei, ar putea fi exact mecanismul financiar de care aveau nevoie cele două părți pentru a finaliza tranzacția.
Discuțiile actuale, purtate la nivel înalt în timpul unei vizite recente a ministrului iranian al apărării în China, nu se limitează doar la avioane de vânătoare. Pe lista de cumpărături a Teheranului se află și sisteme avansate de avertizare și control aeropurtat (AWACS).
Achiziția de avioane AWACS ar fi un multiplicator de forță pentru iranieni. Aceste platforme ar oferi Iranului o capacitate de supraveghere și comandă a spațiului aerian pe care nu a avut-o niciodată.
O flotă de J-10C, coordonată de un AWACS chinez, ar putea gestiona bătălii aeriene complexe, ar putea ghida rachetele PL-15 către ținte aflate la peste 150 km distanță și ar putea constitui o amenințare reală chiar și pentru cele mai avansate avioane non-stealth ale Israelului și ale statelor din Golf, precum F-15 și F-16.
Dacă se materializează, acest acord va redefini calculul strategic în Orientul Mijlociu. Pentru Iran, ar însemna trecerea de la o forță aeriană defensivă, bazată pe rachete sol-aer, la una capabilă să proiecteze putere și să conteste superioritatea aeriană a adversarilor.
Pentru Israel și aliații SUA, avantajul calitativ, deși încă prezent datorită avioanelor stealth F-35, ar fi semnificativ erodat. Planificarea oricărei operațiuni aeriene împotriva Iranului ar deveni exponențial mai complexă și mai riscantă.
Pentru China, ar reprezenta o victorie strategică majoră: și-ar consolida parteneriatul cu o putere regională cheie, și-ar asigura o sursă de energie și și-ar demonstra capacitatea industriei de apărare de a concura direct cu producătorii ruși și occidentali.
Pentru Rusia, ar fi o pierdere de influență și o dovadă a limitelor capacității sale industriale și a fiabilității sale ca aliat.
Dacă avioanele J-10C vor începe să poarte însemnele IRIAF, cerul de deasupra Golfului Persic și al Levantului va deveni un loc mult mai periculos și mai imprevizibil.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News