CA-1 Europa nu este doar o bucată de metal; este o platformă gândită de la zero pentru a fi pilotată de software. Inima sa este Centaur AI agent, un agent de inteligență artificială dezvoltat de Helsing.
Acesta va funcționa ca un pilot de vânătoare autonom, capabil să asigure conștientizarea situațională și execuția misiunilor, fie că aeronava operează independent, în roiuri, fie în colaborare strânsă cu avioanele pilotate.
Helsing a încadrat aeronava în clasa de greutate de 3 până la 5 tone, un gabarit care o plasează direct în centrul programelor de tip Collaborative Combat Aircraft (CCA). Conform companiei, drona este proiectată ca un jet multi-rol autonom care atinge viteze subsonice mari și este „adaptat cerințelor de masă inteligentă” (intelligent mass).
De la concept la flotă aeriană: CA-1 Europa, răspunsul german la nevoia urgentă de „Loyal Wingman”
Miza este evidenta: a combina o aeronavă ușor de produs în masă cu o sarcină utilă puternică, dar accesibilă ca preț, pentru a oferi forțelor aeriene o capacitate rapidă și scalabilă de a crește „masa de luptă” (combat mass) într-un mediu tot mai contestat.
Această dronă va putea opera alături de avioane pilotate, precum viitoarele Eurofighter EK sau chiar F-35A, comandate de Germania, oglindind astfel planurile U.S. Air Force.
Designul CA-1 Europa nu este o noutate absolută, analiștii militari remarcând imediat similitudinile izbitoare cu drona australiană MQ-28 Ghost Bat a celor de la Boeing, cu fuzelajul unghiular, aripa tip „dogtooth” și ampenajul dublu în „V”. Acest design pare să fie configurația standard pentru dronele de tip „loyal wingman” care necesită o semnătură radar redusă.
Un aspect vital subliniat de Helsing este angajamentul pentru un lanț de aprovizionare și logistică european, rezistent și scalabil.
Această viziune paneuropeană vine ca un răspuns la valul de parteneriate transatlantice, arătând dorința Germaniei de a-și asigura autonomia în dezvoltarea capacităților critice.
Pentru Helsing, o companie înființată în 2021 și cunoscută mai mult pentru softul său de AI, intrarea pe piața CCA este un pariu de proporții. Compania a achiziționat Grob Aircraft în iunie tocmai pentru a-și accelera dezvoltarea, iar acum promite o investiție de sute de milioane de euro în proiect.
Cursa contra-cronometru: 2029, termenul limită care pune CA-1 în competiție cu Airbus și Valkyrie
Termenele sunt extrem de ambițioase și concurențiale: primul zbor este vizat pentru 2027, iar intrarea în serviciul operațional este anticipată în 2029.
Acest calendar plasează CA-1 Europa în concurență directă cu eforturile gigantului Airbus Defense and Space, care a propus Luftwaffe fie o versiune „europenizată” a dronei americane XQ-58A Valkyrie (gata până în 2029), fie propriul său concept, Wingman, anticipat a fi gata înainte de masivul program european FCAS din anii 2040.
Indiferent de viitorul incert al FCAS, un lucru este cert: Germania are o nevoie stringentă de un „companion” fără pilot pentru avioanele sale de vânătoare, mai ales pentru a însoți viitoarele avioane de război electronic Eurofighter EK și noile F-35A.
Apariția rapidă și cost-eficientă a CA-1 Europa ar putea fi exact soluția pe care Luftwaffe o caută pentru a reface puterea aeriană, pe fondul tensiunilor crescânde și al majorării bugetelor de apărare în Europa.
Piața dronelor de tip „loyal wingman” devine rapid una aglomerată. Rămâne de văzut dacă agilitatea unui start-up bazat pe AI, precum Helsing, va reuși să se impună în fața experienței și rețelelor stabilite ale marilor contractori.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News