IAR-99 scrie istorie. Trei decenii și jumătatea de la primul zbor al Șoimului românesc

Tudor Curtifan / 24 dec 2020 / 09:58
IAR-99 Șoim, sursă foto: https://iar99soim.blogspot.com
IAR-99 Șoim, sursă foto: https://iar99soim.blogspot.com

Sunt exact 35 de ani de la primul zbor de încercare al avionului cu reacție IAR-99, conceput și realizat integral în România.

„Cer senin”, revista Forțelor Aeriene Române amintește că pe data de 21 decembrie 1985 a avut loc primul zbor de încercare cu avionul cu reacţie IAR-99.

Pilot de încercare a fost locotenent-colonelul Ştefănel Vagner.

Avionul IAR-99 are o bună manevrabilitate şi este considerat unul dintre cele mai bune avioane din clasa sa. Motorul turboreactor Rolls-Royce Viper este robust şi fiabil şi este acelaşi care a echipat avionul de atac IAR-93. Versiunea modernizată IAR-99 Şoim este echipată cu un sistem de avionică foarte similar cu cel de pe MiG-21 Lancer, transmite Cer Senin, pe pagina oficială de Facebook.

Dezvoltarea acestui avion de antrenament avansat şi atac uşor a fost demarată în anii '70, fiind primul avion reactiv proiectat şi realizat integral în România. Primul prototip realizat a efectuat primul zbor în 21.12.1985. IAR-99 este un avion integral metalic, simplu din punct de vedere constructiv. Au fost construite 3 prototipuri unul dintre acestea fiind folosit pentru testele de anduranţă, potrivit Forțelor Aeriene Române.

Avionul IAR-99 a intrat în serviciul Forţelor Aeriene în anul 1988.

Pentru protecţie avionul este prevăzut cu o staţie de avertizare radar, dipersor de capcane termice si dipoli, precum şi container cu echipament pentru contramăsuri electronice.

 

Toate aeronavele României IAR-99 vor fi modernizate

 

România deține 21 de aeronave IAR-99. Din acestea, 11 au fost deja modernizate, sunt IAR-99 Șoim, în timp ce celelalte zece au rămas la versiunea Standard din fabrică.

Elbit Systems va echipa aeronava IAR-99 Standard cu sisteme avansate de avionică și sistem de instruire Embedded Virtual Avionics, precum și capacități de asistență aeriană apropiată și capacități Air to Air.

Această modernizare va facilita o tranziție eficientă și rapidă a piloților Forțelor Aeriene Române la operarea avioanelor de vânătoare avansate, cum ar fi F-16.

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy