F-16 second hand sau noi? Întrebarea naște discuții aprinse în România. Comparație cu alegerea Bulgariei

Tudor Curtifan / 12 iun 2021 / 21:22
F-16, România, sursă foto: Forțele Aeriene Române
F-16, România, sursă foto: Forțele Aeriene Române

După ajungerea în țară în urmă cu câteva săptămâni a ultimului avion F-16  Fighting Falcon din lotul de 5, România și-a completat escadrila de F-16.

Avem așadar o escadrilă completă formată din 17 avioane de vânătoare de tip F-16. Iar acest lucru e foarte bine în contextul în care resursa bătrânelor MiG-21 LanceR se apropie de final.

Însă întregul proces de înzestrare a atras nenumărate controverse și critici, narativul principal axându-se pe faptul că aeronavele F-16 sunt avioane second hand. De aici și o întreagă mitologie și numeroase comentarii potrivit cărora avioanele F-16 achiziționate de România nu pot decola iarna, mit alimentat de un incident care a avut loc pe 1 decembrie 2018, când din cauza pistei și nu a avionului, un F-16 nu a riscat decolarea. 

 

România a achiziționat F-16 în versiuni mai vechi. Dar bine măcar că am achiziționat avioane de generația a IV-a

 

E adevărat că avioanele achiziționate de MApN sunt fabricate în anii 1980, România fiind al treilea „proprietar”. Toate sunt achiziționate din Portugalia. Uităm însă un element-cheie: Toate aeronavele sunt complet modernizate, proces care va continua și la noi la Aerostar Bacău. În momentul de față, aeronavele F-16 ale României după ce au trecut printr-un amplu proces de modernizare pot fi comparate cu standardul Block 40, dacă nu chiar Block 50/52. Și, mai important de atât, un avion de vânătoare nu e o mașină. Esențială e resursa de zbor, iar în acest caz avioanele noastre, care au în medie 4.000 de ore de zbor - adică sunt cam pe la jumătatea vieții - pot zbura cu ușurință cel puțin încă 10-15 ani de acum încolo.

Criticii programului arată cu degetul spre Polonia și Bulgaria care au achiziționat F-16 noi. Polonia a achiziționat F-16 Block 50/52. În 2019 general locotenent (r) dr. Virgil Bălăceanu ne-a dezvăluit o discuție pe care a purtat-o, în vremea când se afla în activitate, cu regretatul general Franciszek Gągor, fost șef al Statului Major al Armatei Poloneze, trecut în neființă în urma tragediei aviatice de la Smolensk în aprilie 2010.

Atunci, șeful Statului Major al Armatei poloneze i-a mărturisit generalului român că polonezii au regretat achiziția avioanelor F-16 Block 50/52 noi, precizând că Varșoviei i-ar fi fost mult mai bine dacă ar fi luat aparate upgradate iar de banii economisiți ar fi preluat o flotilă de UAV-uri. 

Nu știm dacă e bine sau nu.

 

România vs. Bulgaria. Cât am plătit noi și cât au pătit bulgarii pentru cea mai nouă versiune de F-16 

 

Bulgarii în schimb au achiziționat o versiune mult mai avansată. Sofia va achiziționat 8 avioane F-16 noi din SUA în versiunea Block 70. Sigur că sunt mult mai moderne, dar dacă aruncăm un ochi pe preț, Bulgaria va achita cam 1.3 miliarde de euro pentru opt aparate. Suma e mare, dacă nu chiar foarte mare.

Potrivit datelor oficiale, primele patru F-16 vor ajunge sub comanda Sofiei în 2023, iar mai apoi următoarele avioane F-16 vor fi livrate Bulgariei în 2024.

În comparație, România a achitat cam 930 de milioane de dolari pentru întreaga escadrilă. Prețul ultimului lot de 5 aparate a fost de aproximativ 280 de milioane de dolari iar din informațiile DefenseRomania, primele 12 au costat țara noastră aproximativ 650 de milioane de dolari. Iar în acest cost e inclusă și modernizarea la următorul standard! 

Așadar, în comparație, Bulgaria a plătit mult mai mult pentru 8 avioane. E adevărat, avioane noi, dar România a achiziționat cu o sumă mai mică 17 aparate modernizate, cu resursă de zbor încă apreciabilă iar tranzacția include o nouă modernizare. 

 

România putea alege avioane noi. Nu a făcut-o din motive strategice iar decizia a fost inclusiv politică

 

Nu există niciun dubiu că România ar fi putut achiziționa avioane noi. Puteam cumpăra Gripen spre exemplu. Puteam urma inclusiv exemplul Bulgariei. Decizia a fost luată însă analizând mai multe criterii.

România nu a ales F-16 second hand pentru că nu a avut bani pentru avioane noi. Nu! Puteam achiziționa fără probleme avioane noi, dar strategia a fost alta. S-a optat pentru un număr mai mare de aeronave la preț mai mic. Iar deciza de a alege F-16, trebuie să recunoaștem, a fost și una politică. 

Nu asta e problema. E foarte bine că achiziția a fost făcută. Problema ar fi dacă ne-am oprit la o singură escadrilă de F-16 și nu am respecta angajamentul de a achiziționa și de a deține cel puțin trei escadrile. 

Un lucru cu care toată lumea e de acord, indiferent dacă sunt susținători ai achiziției de F-16 second hand sau critici ai acesteia, e că MiG-urile 21 LanceR trebuie retrase. Resursa lor de viață a fost prelungiă prea mult timp. Iar tragediile, deja prea multe.

În ritmul actual, cu Croația care a ales Rafale pentru înlocuirea MiG-21, riscăm să rămânem ultima țară din NATO care mai utilizează astfel de avioane.

Aplicația DefenseRomania vă aduce cele mai importante știri ale zilei, totul cu un singur click

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy