Dispută în SUA privind pensionarea avioanelor A-10 si F-15 și viitorul aviației militare. Lupta pentru generația a 6-a: F-47 vs. F/A-XX

DefenseRomania Team |
Data publicării:
Conceptul avionului de vânătoare NGAD de generația a VI-a. Sursa foto: Collins Aerospace.
Conceptul avionului de vânătoare NGAD de generația a VI-a. Sursa foto: Collins Aerospace.

Congresul Statelor Unite a transmis săptămâna aceasta un mesaj fără echivoc Pentagonului prin aprobarea Legii de Autorizare a Apărării Naționale (NDAA) pentru anul fiscal 2026: modernizarea nu se mai poate face pe seama capacității actuale de luptă.

Pachetul de aproape 900 de miliarde de dolari, adoptat cu un scor bipartizan de 312 la 112, blochează ,,pensionarea prematură'' a platformelor legendare precum A-10 și F-15E și impune o supraveghere strictă asupra viitoarelor avioane de generația a șasea, pe fondul îngrijorărilor privind capacitatea bazei industriale americane de a livra aceste sisteme la timp, potrivit unei analize realizate de publicaţia The Aviationist.

Piesa centrală a legislației este refuzul legislatorilor americani de a accepta apariţia unor unor aşa-zise „goluri de capabilități”. NDAA interzice explicit Forțelor Aeriene ale SUA (USAF) să retragă sau să stocheze avioane E-3 Sentry dacă flota activă scade sub 16 unități, o măsură menită să protejeze misiunea de avertizare timpurie (AEW) până când flota de E-7 Wedgetail va fi operațională.

De asemenea, Congresul SUA a interzis utilizarea fondurilor din 2026 pentru a încetini prototiparea sau producția E-7, forțând practic USAF să mențină ritmul tranziției.

Aceeași logică se aplică și aviației de atac. Deși Forțele Aeriene ale SUA au cerut ,,pensionarea rapidă'' a flotei A-10 Thunderbolt II, NDAA impune menținerea unui inventar de minim 103 aeronave, dintre care 93 cu statut de misiune primară, până în octombrie 2026.

Citeşte şi: Bătălia pentru legendarul A-10 „Mistreț”: De ce SUA refuză să renunțe la cel mai rezistent avion de atac la sol, în ciuda dorinței Forțelor Aeriene ale SUA

În cazul F-15E Strike Eagle, legislația interzice orice pensionare în anul fiscal 2026, permițând doar o reducere limitată în anii următori (21 de unități în 2027 și 30 în 2028), dar obligând USAF să păstreze cele mai capabile platforme.

 

Lupta pentru generația a 6-a de avioane: F-47 vs. F/A-XX

Dincolo de conservarea capacităților actuale, NDAA supune planurile de viitor unei analize riguroase. Textul legislativ dezvăluie tensiuni majore privind programele Next Generation Air Dominance (NGAD). Pentru Forțele Aeriene ale SUA, documentul menționează oficial desemnarea „F-47” pentru viitorul avion de vânătoare, un program câștigat de Boeing la începutul acestui an.

Congresul SUA cere un raport detaliat până la 1 martie 2027 privind costurile, conceptele de angajare și impactul F-47 asupra structurii forțelor, semnalând că legislatorii vor să evite derapajele bugetare specifice programului F-35.

Situația este și mai complexă pentru Marina SUA (US Navy). Deși NDAA pare să ofere „finanțare completă” pentru programul F/A-XX, textul alocă direct doar 74 de milioane de dolari, restul fondurilor fiind probabil ascunse în programul clasificat „Link Plumeria”.

Amiralul Daryl Caudle, șeful operațiunilor navale, a avertizat recent că o decizie privind F/A-XX trebuie luată rapid, subliniind că „fiecare zi de întârziere este o zi în care nu primesc capabilitatea necesară”.

Secretarul Marinei, John Phelan, a confirmat că poartă discuții cu noua administrație Trump și cu Pentagonul pentru a salva programul. Există temeri la nivel înalt că baza industrială americană nu poate susține simultan dezvoltarea a două avioane de vânătoare complexe (F-47 pentru USAF și F/A-XX pentru Navy), aspect menţionat şi de DefenseRomania într-o recentă analiză.

Totuși, giganții din industrie contestă acest lucru. Steve Parker, CEO-ul diviziei de apărare Boeing, și Kathy Warden, CEO Northrop Grumman, au insistat că au capacitatea de a livra ambele proiecte, Boeing având deja contractul F-47, în timp ce Northrop rămâne în cursă pentru avionul Marinei.

În ansamblu, NDAA 2026 reprezintă o intervenție micro-managerială rară a Congresului, dictată de un climat de securitate volatil. Legislatorii par să spună că, în timp ce inovația (F-47, F/A-XX) este vitală, ea nu poate justifica dezarmarea unilaterală a flotei actuale într-un moment în care amenințările globale sunt la apogeu.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate

Citite săptămâna aceasta

Parteneri






CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel