De ce își încordează Rusia nestingherită mușchii pe mare? Ciorobea: Un P-3 Orion poate scufunda un submarin, dar nu o va face. Lipsesc navele de monitorizare

Darius Muresan |
Data publicării:
Avioane de recunoaștere P-3 Orion, desupra submarinului de atac american USS Houston. Foto: U.S. Navy via DefenseMediaNetwork
Avioane de recunoaștere P-3 Orion, desupra submarinului de atac american USS Houston. Foto: U.S. Navy via DefenseMediaNetwork

Contraamiralul (r.) Constantin Ciorobea, fost locţiitor al şefului Statului Major al Forţelor Navale, a analizat actuala situație din Marea Neagră în contextul în care Federația Rusă a ieșit din Acordul de la Istanbul privind cerealele și ia măsuri de perturbare a traficului maritim în Marea Neagră.

Oficiali din Rusia au amenințat inclusiv cu scufundarea navelor cargo în Marea Neagră ca urmare a ieșirii din acordul privind cerealele, motivând faptul că navele ar putea transporta armament către porturile ucrainene.

Situația e cu atât mai gravă cu cât Rusia a bombardat masiv portul Odesa, dar și porturile Reni și Ismail, aflate în imediata apropiere a României, porturi care ar oferi rute alternative pentru transportul cerealelor pe Dunăre.

Diplomații ruși au mai moderat mesajul „războinic” al Kremlinului, precizând că Flota Rusă a Mării Negre nu va scufunda nave cargo.

Pe de altă parte, sub pretextul unor exerciții militare, rușii încearcă să blocheze pe cât posibil Marea Neagră pentru a adânci criza cerealelor ucrainene, Kievul fiind dependent de transportul de cereale, din punct de vedere economic.

 

Contraamiralul (r.) Constantin Ciorobea: Un P-3 Orion al SUA poate scufunda un submarin rusesc, dar nu o va face. Din Marea Neagră lipsesc navele de suprafață pentru monitorizarea rușilor

 

2. P-3 Orion... (p_3b_orion_00801200.jpg)

P-3 Orion

În cadrul ultimei ediții a podcastului Obiectiv EuroAtlantic, difuzat săptămânal de DefenseRomania, contraamiralul (r.) Constantin Ciorobea,  fost locţiitor al şefului Statului Major al Forţelor Navale, a atras atenția că Rusia poate hărțui nestingherită nave în Marea Neagră în contextul în care nu există nave de suprafață care să poată monitoriza sau escorta submarinele și navele ruse.

Amintim că Turcia a închis strâmtorile după începerea invaziei, iar în Marea Neagră flotele României și ale Bulgariei nu pot „ține pasul”.

Tocmai această chestiune e remarcată de contraamiraul (r.) Constantin Ciorobea, care subliniază că rușii pot hărțui nave. El a dat exemplul unui avion american de luptă antisubmarin P-3 Orion care poate identifica un submarin rusesc, are capacitatea de a-l scufunda, dar acest lucru nu se va întâmpla. Submarinul ar trebui escortat și monitorizat de nave de suprafață, care însă lipsesc.

În prezent Rusia deține 6 submarine în Marea Neagră.

„NATO nu a supravegheat atât de intens situația de la Marea Neagră până la începerea conflictului, dar la un nivel foarte ridicat după invazie. În permanență e cel puțin un avion care supraveghează situația pe acest flanc. (...) Să luăm o situație foarte clară: Descoperirea prezenței unui submarin rusesc în această zonă de trafic maritim de către un P-3 Orion, avion destinat supravegherii maritime și luptei împotriva submarinelor. El are capabilitatea să lovească un submarin dar nu o va face, nu suntem în război. Așadar în mod normal ținta trebuie predată unei nave de suprafață care să monitorizeze acțiunile submarinului în permanență după identificarea în apropierea traficului maritim. Din păcate aceste nave nu există în Marea Neagră, cu siguranță nu la capacitatea de a face o asemenea monitorizare 24/24.

Atunci un asemenea submarin poate lansa mine care lovesc nave iar traficul e implicit afectat. Sunt diferite scenarii care trebuie luate în calcul”, a precizat contraamiralul (r.) Constantin Ciorobea.

Urmăriți integral podcastul Obiectiv EuroAtlantic „Rusia atacă la Gurile Dunării. Ce urmează?” și analiza conraamiralului Constantin Ciorobea

 

Semnal de alarmă pentru România: Dezvoltarea capabilităților Forțelor Navale Române

 

Contraamiralul (r.) Ciorobea adaugă faptul că situația actuală de la Marea Neagră trebuie să fie o lecție pentru România, care va trebui să își recalibreze strategia în vederea dezvoltării de capabilități navale pentru a putea monitoriza împreună cu aliații ei traficul naval. 

„NATO trebuie să se adreseze Federației Ruse să nu interfereze cu traficul în Marea Neagră și e din ce în ce mai evident că e nevoie de capabilități de a menține prezența pe mare a NATO în regiune. În statutul actual al Mării Negre, Federația Rusă poate controla accesul în Marea Neagră folosind Turcia care în aparență exercită controlul accesului în Marea Neagră în beneficiul țărilor riverane. Ceea ce nu se întâmplă.

Așadar, situația de securitate în Marea Neagră trebuie analizată foarte serios. Poate fi un semnal pozitiv pentru România, acum e momentul să identificăm ce putem face, să ne prezentăm punctul de vedere, să venim cu o abordare proprie a securității la Marea Neagră și dezvoltarea unor capabilități în paralele cu cerințele NATO. Nu trebuie să rupem România de cerințele NATO. E nevoie de capabilități complementare, cu ce ne poate sprijini NATO în regiune și spre ce direcții să dezvoltăm capabilitățile navale ale României”, a conchis contraamiralul (r.) Constantin Ciorobea.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel