Este vorba despre un proiect avansat de colaborare cu partea bulgară, în baza căruia România ar fi putut livra transportoare blindate Piranha 5, produse local. În cele din urmă, Sofia s-a reorientat către achiziția de transportoare blindate Stryker direct din Statele Unite, în cadrul unui acord G2G cu Washingtonul.
În loc de context: Slovacia și Bulgaria au vrut să achiziționeze Piranha 5 produse în România
Piranha 5, Bulgaria. Sursă foto: General Dynamics
Bulgaria lansase în urmă cu câțiva ani o licitație pentru achiziționarea a până la 150 de noi transportoare blindate pentru aproximativ 1,5 miliarde de leva [770 de milioane de euro]. Iar în octombrie 2020, au fost aleși doi finaliști: compania Patria din Finlanda și General Dynamics Land Systems [GDLS] din SUA.
Doar câteva luni mai târziu, Ministerul bulgar al Apărării a anunțat anularea procedurii. Au urmat negocieri pentru o încredințare directă.
Așa au ajuns bulgarii să se îndrepte spre un G2G pentru Piranha 5 produse la noi. Doar că socoteala de acasă nu se potrivește cu cea de la târg. DefenseRomania anunța în iulie 2022 în exclusivitate, citând surse politice, că o delegație oficială a Guvernului de la Sofia s-a deplasat în România unde a discutat despre achiziția de Piranha V prin procedură G2G. Informația fusese ulterior confirmată.
Trebuie subliniat că România e un operator important de Piranha V iar blindatele sunt produse în țara noastră în baza unui acord de tip joint-venture între Uzina Mecanică București (UMB) și gigantul american General Dynamics European Land Systems Romania (GDELS Romania). Există în prezent în desfășurare contracte care prevăd achiziția a 227 de vehicule din toate derivatele iar recent programul a fost suplimentat cu încă 150 de Piranha V.
Unde s-a blocat totul? Legislația și politicul, „bată-le vina!”
Transportoare blindate Piranha 5. Sursă foto: Uzina Mecanica București
Despre acest lucru a discutat și Sorin Encuțescu, coordonatorul strategiei industriei naționale de apărare, în cadrul unei ediții recente a podcastului Obiectiv EuroAtlantic, realizat de Tudor Curtifan pentru DefenseRomania.
„Știți ce lipsește programului Piranha 5? România azi are un cadru legislativ doar pentru a aduce produse în cadrul unui acord G2G, dar nu pentru a da. Căci de regulă în cazul G2G se oferă produse din stocul existent. Asta presupune că produsul nu se ia direct de la producător, ci el trece la un utilizator și mai apoi mai departe. Dacă aveam o instituție și cadru legislativ pentru G2G la export, s-ar fi putut încheia înțelegerea cu Bulgaria. Din păcate nu avem”, a explicat Sorin Encuțescu.
El a detaliat că în perioada negocierilor existase un proiect de Ordonanță de Urgență care ar fi urmat să reglementeze acest tip de exporturi, dar inițiativa a fost întârziată, dacă nu chiar blocată, din cauza instabilității politice.
„Să știți că în perioada respectivă a existat și încă mai există un proiect de Ordonanță de Urgență care stabilea și acest nou cadru legislativ. Din păcate nu s-a finalizat. Din păcate, când au loc schimbări frecvente de miniștri și de Guvern, unele proiecte se opresc”, a mai precizat Encuțescu.
Acordurile G2G sunt utilizate frecvent în domeniul apărării și presupun vânzarea de echipamente sau servicii militare de la un guvern către altul, fără intermediere comercială directă. Acestea pot include și produse fabricate de companii private, dar transferate prin structuri guvernamentale, din motive de securitate și trasabilitate.
Urmărește integral podcastul Obiectiv EuroAtlantic, în care Sorin Encuțescu, coordonatorul strategiei industriei de apărare, explică ce presupune aceasta, dar și adaptarea României la războiul viitorului
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News