Corvetele care se scufundă. De ce România și francezii de la Naval Group nu semnează de peste doi ani contractul pentru corvete

Tudor Curtifan / 20 sep 2021 / 20:13
EXCLUSIV

La mai bine de doi ani de la anunțarea oficială a câștigătorului programului de înzestrare „Corveta multifuncțională”, România și compania desemnată câștigătoare Naval Group nu au semnat încă contractul. Situația de tatonare s-a transformat într-un adevărat blocaj iar în prezent, din informațiile DefenseRomania, semnarea contractului e cel puțin improbabilă, în pofida faptului că s-a dorit semnarea actului în primul trimestru al acestui an.

Context

 

În luna iulie 2019, ministrul Apărării de la vremea respectivă, Gabriel Leș, a anunțat că asocierea dintre compania franceză Naval Group și Șantierul Naval Constanța a câștigat licitația pentru construcția celor patru corvete multifuncționale. Contractul include și modernizarea fregatelor Regina Maria și Regele Ferdinand.

Licitația a fost organizată de Romtehnica SA.

A urmat un șir de procese între MApN și inițial ceilalți contracandidați, Damen și Fincantieri, în cele din urmă rămânând procesele cu olandezii. Oficial ministrul Nicolae Ciucă a declarat de mai multe ori că așteaptă finalizarea proceselor din justiție pentru semnarea contractului. 

 

Exemplul Australiei

 

Neoficial, din informațiile noastre, situația e mult mai complicată, însă din punct de vedere financiar. Și ea amintește inclusiv de scandalul uriaș din aceste zile, generat de decizia Australiei de a rupe un contract de miliarde cu cei de la Naval Group și a construi submarine nucleare cu partea americană.

Fără să mai intrăm în detaliile acestui scandal care a dus la o adevărată ofensivă diplomatică între Franța și SUA, australienii au acuzat partea franceză de preț de dumping. Adică mărirea substanțială a costurilor după ce e desemnat câștigătorul. 

În mare, despre povestea Australiei, problemele care au dus la ruperea contractului pentru cele 12 submarine din clasa Barracuda au fost două și sună cam așa: Dacă inițial construcția era estimată la 31 de miliarde de euro, costul programului a explodat ulterior la 56 de miliarde de euro. Iar o a doua problemă majoră a fost faptul că s-a redus cu mult implicarea industriei de apărare din Australia și perioada construcției se prelungea până în anii 2050.

 

Oferta câștigătoare Naval Group ar fi mai mare decât ce s-a anunțat iar Șantierul Naval Constanța ar avea probleme mari în ceea ce privește construcția corvetelor

 

 

2. Corveta Go... (corveta_gowind_72587700.jpg)

Corveta Gowind 2500, a Naval Group, compania declarată câștigătoare în licitația organizată pentru programul de înzestrare „Corveta multifuncțională”. Sursă foto: Naval Group

Păstrând însă proporțiile în ceea ce privește costul contractului, situația în care s-ar putea regăsi România în programul corvetelor ar putea fi asemănătoare cu cea a Australiei în programul submarinelor. 

Astfel, Naval Group a câștigat oficial licitația pentru „Corveta multifuncțională” cu Gowind 2500 pentru 1.2 miliarde de euro. Doar că, din informațiile DefenseRomania, oferta depusă de francezi, și declarată câștigătoare pe baza prețului cel mai mic, nu includea și muniția pentru corvete. În contextul achiziționării muniției oferta se mărește cu 100 de milioane de euro și își pierde atributul de cea mai mică ofertă din programul „Corveta multifuncțională”.

Sursele noastre ne-au precizat că probleme sunt inclusiv cu Șantierul Naval Constanța care nu ar fi capabil să construiască corvetele fără un amplu proces de modernizare. Din informațiile obținute de noi, separat de contractul pentru corvete, pentru șantier a existat interes și din partea unei companii din Anglia care a tatonat terenul Șantierului Naval Constanța în vederea realizării aici a unui program de mentenanță pentru anumite nave. Însă totul a picat după ce în urma evaluării s-a decis că sunt necesare investiții de aproximativ 200 de milioane de euro pentru modernizarea șantierului naval.

În acest sens contractul pentru programul de înzestrare „Corveta multifuncțională” rămâne blocat. MApN ar fi solicitat companiei declarate câștigătoare semnarea contractului, dar, aceasta din urmă, a solicitat achitarea înainte a muniției, cel mai probabil pentru a putea investi în procese de modernizare a Șantierului Naval Constanța, fapt refuzat din start, din motive lesne de înțeles.

Astfel, în pofida faptului că de mai bine de doi ani a fost desemnat câștigătorul programului „Corveta multifuncțională” iar de mai bine de un an Curtea de Apel Bucureşti a respins definitiv solicitarea unui contracandidat privind anularea procedurii, nu există decât tăcere în ceea ce privește acest contract.

Motivele fiind cel mai probabil cele prezentate mai sus.

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy