Ce au în comun cele trei A-50U AWACS pierdute de Rusia? Toate avioanele au îndeplinit misiuni la începutul războiului într-un stat aliat Rusiei

Ionel Copcea |
Data actualizării: | Data publicării:
Avion de tip A-50 AWACS (avertizare timpurie) rusesc. Foto: Ministerul Apărării din Rusia
Avion de tip A-50 AWACS (avertizare timpurie) rusesc. Foto: Ministerul Apărării din Rusia

Grupul de monitorizare Belarusian Hajun Project a semnalat, pe 26.02.2024, că cele trei avioane de avertizare timpurie și control de tip A-50U pe care Forțele Aerocosmice ale Federației Ruse le-au pierdut de la începutul conflictului din Ucraina au ceva în comun.

Astfel, toate aeronavele au îndeplinit misiuni în Republica Belarus, în sprijinul Grupării comune de trupe.

Potrivit datelor deținute de reprezentanții grupului, în luna septembrie 2023, Federația Rusă dispunea de nouă avioane de tip A-50U modenizate. Acestea aveau următoarele numere de înregistrare și numere de bord (în paranteze):

- RF-93966 (37 roșu). Aeronava a fost denumită Serghei Atayants după proiectantul de avioane care a supervizat construcția A-50;

- RF-94268 (41 roșu);

- RF-50610 (42 roșu);

- RF-50608 (43 roșu);

- RF-93952 (45 roșu);

- RF-50602 (33 roșu);

- RF-92957 (47 roșu). Primul A-50U, introdus în dotare în octombrie 2011;

- RF-50601 (50 roșu);

- RF-50606 (51 roșu). Cea mai nouă aeronavă A-50U, introdusă în dotare în
septembrie 2023.

 

După invadarea Ucrainei de către Rusia cel puțin 5 avioane A-50U AWACS au fost dislocate de ruși în Belarus

 

2. -imagine fara descriere- (avion-rusesc-a-50-doborat_92994000.jpg)

După invadarea Ucrainei de către Rusia, cel puțin cinci avioane A-50U aparținând Forțelor Aerocosmice ruse au fost staționate pe aerodromuri din republica Belarus, în momente diferite.

Primele cinci avioane din lista de mai sus au fost dislocate alternativ în Republica Belarus din 22.02.2022 și până pe 02.03.2023, când aeronava avariată la Machulishchy a plecat în Federația Rusă. De atunci, astfel de aeronave nu au mai apărut în Republica Belarus.

 

Scurt istoric al modului cum au fost scoase din joc cele trei avioane AWACS A-50 rusești, dintre care două doborâte

 

Trei dintre acestea au fost distruse sau avariate în perioada 2023-2024 astfel:

- Avionul cu numărul de înregistrare RF-50608 (43 roșu) a fost avariat pe 26.02.2023, pe aerodromul din Machulishchy (Republica Belarus) în urma unei acțiuni subversive organizate de partizanii locali.

Acesta petrecuse cel puțin 53 de zile consecutive pe teritoriul Republicii Belarus. Aeronava a fost deplasată la Taganrog pe 02.03.2023, unde se află încă în reparații. Refacerea avionului a început abia după introducerea în dotare a aeronavei cu numărul de bord 51 roșu (septembrie 2023);

- Aeronava cu numărul de înregistrare RF-93966 (37 roșu) a fost doborâtă pe 14.01.2024 deasupra Mării Azov. Aceasta petrecuse cel puțin 16 zile consecutive pe teritoriul Republicii Belarus;

- Avionul cu numărul de înregistrare RF-50610 a fost doborât pe 23.02.2024 deasupra Ținutului Krasnodar. Acesta petrecuse mai zile consecutive pe teritoriul Republicii Belarus, la începutul războiului.

După cum rezultă din cele menționate mai sus, în prezent, Forțele Aerocosmice ale Federației Ruse mai dispun în serviciul de luptă de șase avioane A-50U. Având în vedere faptul că o aeronavă de acest tip petrece în aer aproximativ șase ore de zbor, pentru a acoperi o zonă non-stop este nevoie ca patru aeronave să lucreze în schimburi, asigurând inclusiv timpul necesar pentru odihna echipajelor.

Prin urmare, ținând cont și de lungimea liniei frontului, se poate aprecia că aeronavele rămase se află la limita posibilităților de întrebuințare în luptă. Statisticile arată faptul că industria de apărare din Federația Rusă este capabilă să modernizeze un singur avion A-50 pe an. Însă, din cauza sancțiunilor internaționale, care au provocat lipsa componentelor electronice, este puțin probabil ca acest ritm să poată fi menținut în viitor.

 

Pierderea avioanelor A-50 AWACS e o palmă usturătoare pe care o primește aviația militară rusă

 

3. A-50 / ... (2_64649200.jpg)

Comentariul autorului: În perioada 1978-1991, Întreprinderea de aviație G.M. Beriev din Taganrog a produs în total, pe baza avionului de transport militar Il-76, 31 de aeronave din familia A-50 (19 A-50, 7 A-50U, 3 A-50EI și 2 A-100).

Cele trei avioane A-50EI se află în dotarea Forțelor Aeriene ale Indiei. Acestea au fost livrate în anul 2010, în baza unui contract încheiat în 2003.

Începând cu sfârșitul anului 2015, Forțele Aerocosmice ale Federației Ruse au dislocat o aeronavă A-50U în Siria, fiind întrebuințată de Grupul de aviație rus de la Baza Aeriană Khmeimim.

De asemenea, un avion A-50EI a fost folosit de India în timpul conflictului de la granița cu Pakistanul din 2019.

După cum au confirmat reprezentanții Forțelor Armate ale Ucrainei, în urma doborârii în 2024 a celor două aeronave în zona Mării Azov, partea rusă nu mai întrebuințează avioanele A-50U în misiuni de luptă. Trupele ruse încearcă să suplinească absența acestora prin folosirea masivă a dronelor.

Trebuie precizat faptul că, în armata rusă, toate avioanele de tip A-50U sunt incluse în dotarea Regimentului 144 Aviație - Ivanovo (aerodrom Severny) din cadrul Aviației Militare de Transport.

CITEȘTE ȘI: Un al doilea Su-34, lovit de ucraineni în doar câteva ore. Aviația Rusiei a înregistrat în aceste zile cel mai cumplit bilanț din istoria ei

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel