“Bătrânele” avioane sovietice An-2 pot fi întrebuințate în calitate de drone kamikaze

Ionel Copcea |
Data publicării:

Militarii azeri modifică avioanele An-2 pe care le au la dispoziție pentru a le transforma în arme de precizie fără pilot. Potrivit surselor cotidianului rus Izvestia, familiarizate cu situația din regiune, în acest scop, biplanele sunt încărcate cu combustibil suplimentar și explozivi și trimise în pozițiile inamice.

Potrivit interlocutorilor redacției, aeronavele vechi sunt echipate cu unități de comandă și cu cel mai simplu pilot automat, care utilizează navigația prin satelit. Drept urmare, un astfel de dispozitiv poate zbura de-a lungul unei rute programate și poate ataca țintele staționare.

DefenseRomania a scris încă de săptămâna trecută că forțele azere au transformat mai multe avioane de producţie sovietică AN-2, pe care le-au scos din uz în urmă cu ceva ani, în ’’drone momeală’’ pe care care le folosesc în zona de conflict din Nagorno-Karabakh. Forțele azere folosesc biplanul AN-2 pe post de dronă momeală pentru a descoperii locul în care sistemele antiaeriene ale armatei armene sunt poziţionate.

Autoritățile de la Baku infirmă aceste informații, deși nu neagă utilizarea altor tipuri de drone. Potrivit experților, puterea distructivă a dronelor bazate pe An-2 poate fi comparabilă cu cea a rachetelor de croazieră, dar dimensiunea și viteza de deplasare lentă fac din aeronavă o țintă ușoară pentru orice sistem de apărare aeriană.

 

În zona de conflict

 

După cum au precizat sursele Izvestia, de la reluarea confruntărilor din  zona de conflict din Nagorno Karabah, cel puțin cinci avioane An-2 modernizate au fost doborâte când încercau să străpungă linia frontului. Potrivit acestora, două astfel de aeronave au fost distruse luni, 12 octombrie.

Ministerul Apărării din Armenia a furnizat imagini video despre căderea celor două An-2 în flăcări, care s-au prăbușit la sol, unul lângă altul și aproape simultan. Ca și în cazurile anterioare de distrugere a unor astfel de aeronave în zona de conflict, echipajul nu a sărit din acestea cu parașutele. În prima săptămână de la reluarea luptelor, un videoclip a arătat distrugerea a încă trei avioane de acest tip peste linia frontului. Jurnaliștii care au examinat epavele biplanelor nu au găsit cadavrele piloților în ele.

Izvestia a trimis o cerere către Ministerul Apărării din Armenia cu privire la numărul total de An-2 ale Azerbaidjanului doborâte și cu întrebarea dacă acestea au provocat daune. Deocamdată, nu a fost primit niciun răspuns.

Centrul unic de informare din Nagorno Karabah a anunțat numai că aproximativ 18 avioane inamice au fost doborâte, fără a specifica tipurile acestora. Deși anterior au apărut informații despre distrugerea unor avioane de atac Su-25 și de vânătoare MiG-29 ale Azerbaidjanului, toate resturile înregistrate sau fotografiate aparțin dronelor și avioanelor An-2.

Azerbaidjanul nu recunoaște pierderea avioanelor Antonov și nici a altor tipuri de aeronave. Încă de la începutul conflictului, pe 27 septembrie, oficialii de la Baku nu au furnizat niciodată informații cu privire la numărul de soldați uciși sau echipamente pierdute.

Șeful Serviciului de presă al Ministerului Apărării din Azerbaidjan, Vagif Dargahli, a acuzat luni partea armeană că falsifică videoclipurile accidentelor avioanelor An-2 „folosind grafică și animație” și a precizat că toate dronele țării sale „sunt în siguranță și sunt în formație de luptă”.

În același timp, Azerbaidjanul nu ascunde utilizarea masivă în luptă a dronelor kamikaze Harop și a muniției Orbiter fabricate de Israel, precum și a dronelor de atac turcești Bayraktar. Departamentul militar al țării a publicat adesea imagini despre distrugerea trupelor inamice și a echipamentelor militare ale acestuia.

Imagini prin satelit cu aerodromul din orașul Yevlakh din Azerbaidjan au arătat mai mult de 60 de avioane An-2 în aceeași culoare albă, la fel cu cea a biplanelor doborâte. De acolo, sunt doar aproximativ 50 de kilometri până la zona de luptă. Dar acest aerodrom nu este inclus în numărul bazelor Forțelor Aeriene din Azerbaidjan.

Izvestia a trimis o cerere și către Ministerul Apărării din Azerbaidjan despre avioanele An-2 în funcțiune și folosirea lor într-o versiune fără pilot. Nici din partea acestuia nu a fost primit niciun răspuns.

 

Aproximativ 18.000 de avioane An-2

„Astăzi, avionul An-2 este în stare să zboare ca o dronă kamikaze israeliană. Azerbaidjanul a moștenit zeci de astfel de aeronave din URSS, în principal în versiuni civile. Resursa majorității avioanelor a fost epuizată de mult timp, iar astfel de aeronave nu mai pot fi utilizate. Așadar, ideea de a le elimina în acest fel este de înțeles. Chiar dacă nu străpung sistemul de apărare antiaeriană al inamicului, îl vor forța pe acesta să reacționeze, să consume muniție și să-și dezvăluie pozițiile. Atunci dronele mai moderne vor lovi. Iar în cazul unei lovituri reușite asupra țintei, cu avioanele An-2 transformate în drone kamikaze, efectul va fi comparabil cu cel al unei rachete balistice sau de croazieră serioase”, a declarat pentru Izvestia istoricul militar Dmitry Boltenkov.

„În timpul URSS, avioanele de vânătoare MiG-15 și MiG-21, care erau scoase din serviciu, erau transformate masiv în ținte controlate prin radio. Ca urmare, nu este nimic imposibil în transformarea avioanelor An-2 în drone kamikaze. Mai ales că electronica modernă face această sarcină și mai ușoară. În Siria, militanții au încercat în mod repetat să străpungă apărarea bazei aeriene ruse de la Khmeimim cu drone artizanale, cu un sistem simplu de navigație și control”, a reamintit expertul.

O încercare de a transforma aeronava An-2 într-un avion de transport fără pilot a fost întreprinsă anterior de compania chineză China Aerospace Science and Technology Corporation. Aceasta a actualizat o versiune licențiată a unei drone produse în China sub denumirea de Y5. Biplanul a decolat în 2018, iar în luna august a acestui an a efectuat primul său zbor comercial în Mongolia Interioară (Regiunea Autonomă a Chinei).

Biplanul ușor de transport An-2, denumit  în limba rusă Аннушка (Annușka), кукуру́зник (câmp de porumb) sau Дырдолет (Dîrdolet), a fost produs de industria aeronautică începând din anul 1947. Acesta a intrat în Cartea Recordurilor Guinness ca fiind singurul avion produs peste 60 de ani la rând.

În URSS, Polonia și China, au fost produse peste 18.000 de avioane de acest tip. Peste o mie dintre ele sunt încă în funcțiune în întreaga lume, în principal în Rusia.

Avionul ridică în aer 1,5 tone de marfă. Plafonul său de zbor este de 4.500 de metri, iar viteza maximă nu depășește 258 km / h. Avioanele Antonov au fost folosite activ în întreaga URSS și în țările din tabăra socialistă pentru transportul local de pasageri și mărfuri în zone greu accesibile, pentru lucrări agricole sau pentru livrări poștale. Au fost exportate în 26 de țări ale lumii.

În versiunea de transport pasageri, poate deplasa până la 12 persoane pe o distanță de 1.000 km. Aeronava are caracteristici de decolare și aterizare extrem de ridicate. Aceasta are nevoie de o bandă scurtă, neamenajată, de numai 500 m.

În versiunile militare, An-2 a fost folosit pentru cercetare, comunicații și livrarea de mărfuri către locuri neamenajate. Au existat și versiuni care puteau folosi bombe cu greutatea de până la 250 kg sau blocuri pentru rachete nedirijate. Avionul a luat parte la zeci de conflicte armate din întreaga lume. În Rusia, este folosit încă pentru pregătirea inițială a parașutiștilor în efectuarea salturilor cu parașuta.

 

 

 

 

 

 

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel