Spania ar putea avea primul său portavion convențional în aproximativ 15 ani.
Proiectul inițial al Forțelor Navale ale Spaniei prevedea trei nave de desant amfibiu însă noile planuri vizează transformarea uneia dintre aceste nave în favoarea unui portavion convențional.
În acest fel, Spania ar avea două nave mari de desant amfibiu, capabile să opereze doar avioane de luptă cu decolare scurtă și aterizare verticală (STVOL, cu o ofertă limitată pe piață) și un portavion de pe care vor opera avioanele în mod convențional, ceea ce le va permite o rază de acțiune și o capacitate mai mare de a transporta arme și pentru care există mai multe opțiuni pe piață.
De altfel, faptul că industria actuală oferă diverse alternative pentru această clasă de aeronave, cum ar fi Rafale M francez și F-35C și F/A-18F Super Hornet americane a reprezentat un argument solid care a determinat Marina spaniolă să ia în considerare achiziționarea unui portavion autentic.
De cealaltă parte, F-35B este singura opțiune STVOL pentru cele două viitoare nave amfibii luate în considerare de Marină, dintre care una va fi probabil actuala Juan Carlos I care operează la limita duratei de exploatare aeronavele AV-8B Harrier II STVOL.
Cu toate acestea, conform estimărilor specialiștilor naționali, operarea avioanelor cu pilot va fi completată de cea a dronelor de clasa 3 destinate să asigure cel puțin avertizarea timpurie și lupta antisubmarin. Acestea sunt aeronave fără pilot cu o greutate de peste 600 de kilograme, care pot desfășura misiuni de lungă durată și asigura o capacitate mare de transport pentru încărcătura utilă.
Portavion pentru 25 și 30 de aeronave
De asemenea, se estimează că prima placă de oțel va fi tăiată în aproximativ zece ani pentru a începe producția, cu condiția ca guvernul să autorizeze în cele din urmă proiectul.
Dacă se întâmplă acest lucru, la aproximativ cinci ani de la începerea lucrărilor de construcție, ceea ce înseamnă cel mai devreme în jurul anului 2040, Spania va putea avea primul său portavion convențional din istoria sa.
Viitorul portavion, va fi mai mare decât Juan Carlos I (26.000 de tone, 231 de metri lungime), iar ca referință pentru conceptul care încă nu a fost definit este posibil să fie luat portavionul francez Charles de Gaulle, cu o greutate de aproximativ 40.000 de tone și o lungime de peste 260 de metri.
Așteptările naționale și chiar cele europene sunt mari, întrucât se dorește ca portavionul să poată opera inclusiv versiunea navală a viitorului avion de vânătoare de generația a șasea din programul european FCAS, pe care Franța speră, de asemenea, să îl opereze.
Mulți specialiști consideră că, deși dezvoltarea unui portavion presupune o complexitate enormă datorită dimensiunilor, operării aeronavelor și a sistemelor de suport, dezvoltarea unei fregate puternice poate fi considerată mai complicată datorită diversității sistemelor de arme și cerințelor de versatilitate.
Astfel, deși Navantia este la prima astfel de încercare, spaniolii sunt aproape convinși că dezvoltarea portavionului nu reprezintă o provocare extrem de dificilă pentru compania care va lansa în septembrie 2026 nava “Bonifaz”, prima fregată din clasa modernizată F-110.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News