Scandalul corvetelor captează atenția presei europene. Concluzia: industria europeană de apărare se transformă treptat într-o concurență nelimitată

Eduard Pascu / 25 iun 2019 / 20:53

Povestea uite corvetele, nu sunt corvetele, este relatată pe larg de presa de specialitate din Franța. Ziarul francez LesEchos concluzionează că bătălia pentru miliardele de euro puse la bătaie de România pentru modernizarea flotei navale militare este doar modul în care industria de armament din Europa se descompune într-o permamentă concurență. 

Povestea modernizării marinei militare românești este împotmolită. O primă licitație pentru patru corvete militare și modernizarea a două fregate a fost lansată în 2016 și anulată în 2017 din cauza corupției. Relansată la sfârșitul anului 2017, licitația a fost acordat în octombrie 2018 producătorului francez Naval Group. Cu toate acestea, de atunci, contractul de peste 1,2 miliarde de euro este mai mult ca o himeră. Și de data aceasta, nu ar fi din cauza corupției unui guvern care nu a avut niciodată producătorul francez ca favorit, ci datorită noului aliat al Naval Group, constructorul de nave italian Fincantieri!, transmite ziarul prin jurnalistul Anne Bauer. 

Acesta din urmă a formulat recurs să conteste licitația din 2017, care a fost declarată admisibilă de către instanțele române, toate acestea la doar zece zile de la semnarea cu Grupul Naval pentru a crearea un joint-venture cu Fincantieri care ar trebui să promoveze produsele comune de export. Trei concurenți europeni, olandezii de la Damen, Grupul Naval Francez și italienii de la Fincantieri au prezentat, în octombrie 2018, un foarte asemănător punct de vedere tehnic și financiar. Naval Group a oferit corvette  model Gowind pentru 1,2 miliarde de euro, Damen a fost puțin mai scump, în jur de 1,25 miliarde, iar Fincantieri a depășit 1,3 miliarde de euro. Fiecare ofertă avea calitățile tehnice necesare cu sisteme de lupte sofisticate.

Preferatul este Damen


Bucureștiul a declarat câștigător al Grupului Naval, dar fără activarea contractului. La începutul anului 2019, ministrul român al apărării a încercat să câștige timp anunțând suspendarea licitației, pentru a elimina orice suspiciune de nereguli în cadrul procesului de licitație. În condițiile în care guvernul solicită construirea corvetelor în România, Grupul Naval, care a fost declarat câștigător, nu a fost favorit împotriva lui Damen și Fincantieri, ambii cumpărând șantierele navale românești. Mai rău, partenerul român al Naval Group, Santierul Naval Constanța (SNC), a făcut apel împotriva cererii de ofertă.

Război comercial

 

Începând cu anul 2016, se consideră că tehnostructura românească a promis contractul olandezilor de la Damen, după preluarea de către acesta a celui mai mare șantier naval din țară, Mangalia. De aceea, Grupul Naval se temea mai presus de toate de recursul Damen, care este aliat cu filiala olandeză Thales. Dar este noul său aliat Fincantieri care face apel, ceea ce ar putea duce la anularea cererii de ofertă și la lansarea unei noi proceduri. Cei de la Naval Group, declară că nu dau prea multe șanse acestui recurs juridic și reafirmă că parteneriatul cu SNC se va transpune în realizarea corvetelor...

Societatea franco-italiană "este punctul de plecare al unei viziuni industriale comune", a declarat președintele Grupului Naval, Herve Guillou pe 14 iunie, pentru a contracara scepticismul cercurilor industriale și militare franceze asupra alegerii partenerului său. Acest nou război comercial le va aduce noi probleme. În orice caz, contractul de la București este un exemplu perfect pentru modul în care industria europeană de apărare se trasnformă treptat într-o concurență nelimitată.

Vezi și: Fincantieri vrea să blocheze contractul semnat de statul român cu Naval Group pentru achiziţia de corvet

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES

Copyright 2019 - Toate drepturile rezervate.
defense.n-nxt.23