Piranha 5, primul transportor modern fabricat și în România

Eduard Pascu / 22 noi 2019 / 09:48
EXCLUSIV

Piranha 5 este primul transportor blindat de trupe care se fabrică și în România de după Revoluție. Industria autohtonă a avut nevoie de aproape 30 de ani să aștepte o comandă din partea Ministerului Apărării în condițiile în care tehnica de luptă este mult depășită de generațiile actuale pe care, vecinii noștri și nu numai, le-au achiziționat. 

Primul lot de 30 de turele pentru blindatele Piranha 5 ce urmează să fie asamblate și montate în România a fost livrat către contractorul principal, General Dynamics, a declarat Boaz Cohen, vicepreşedinte senior Elbit Systems Land.

”Am livrat 30 de turele către GD, contractorul principal. Cred că, la rândul lor, o să le livreze curând. Toate turelele au componente realizate aici, iar anul viitor trebuie să livrăm încă 32 de turele, în 2020. Acesta este planul. Deci până acum au fost livrate 30 de turele”, a afirmat Cohen, la fabrica din Bacău unde sunt realizate componentele.

 (w670)

Foto: Boaz Cohen (stânga), vicepreşedinte senior Elbit Systems Land și Ionuț Gavriliu (dreapta) director general Elmet Bacău

 

Ionuţ Gavriliu, manager general al Elmet România Internaţional, subsidiară Elbit, a declarat că societatea care funcționează din anul 1998 abia acum a primit o comandă din partea Statului Român. "Suntem mândri că am primit o comandă din partea MApN și că putem face ceva pentru România. Până acum, tot ce fabricam noi, adică 600.000 de componente anual, luau drumul exportului. Avem clienți de pe patru continente. Cea mai mare parte o exportăm în Statele Unite ale Americii. Noi fabricăm atât pentru industria aeronautică militară și civilă, dar și echipamente militare pentru Forțele Terestre." Acesta a mai adăugat că parte importantă din materialul folosit este din producția autohtonă: ”Facem piese şi turela de 30 de milimetri pentru programele Piranha 3 și 5. Majoritatea materialului pe care îl folosim provine din industria autohtonă. Acest lucru a dus la dezvoltarea pe orizontală a unei colaborări cu mulţi subcontractori, companii româneşti și aș aminti câteva dintre acestea: Romaero SA, Avioane Craiova SA, MFA, Romarm, Aerostar Bacău SA și IAR Brașov. Unii şi-au cumpărat maşini cu comandă numerică dedicate exclusiv pentru colaborarea cu noi”, a punctat acesta.

 

Lipsa forței de muncă

 

Uzina Elmet Bacău produce anual 600.000 de părți componente pentru sistemul de artilerie autopropulsată ATMOS, turela pentru Piranha 3 și Piranha 5, pentru obuzierul de 120 mm CARDOM și SPEAR, pentru stația de luptă cu comandă de la distanță RCWS din echiparea forțelor terestre și navale, cât și pentru rachete ghidate de mare precizie. Deși cea mai mare parte a angajaților sunt cu studii superioare, cea mai mare problemă cu care se confruntă societatea cu 240 de angajați este lipsa forței de muncă calificate. "Am încheiat o colaborare cu trei licee din Bacău pentru școlarizarea și prăgătirea elevilor. Sperăm să păstrăm o mare parte dintre ei, cu toate că nu îi putem obliga."

(w670)

 

(w670)

Piesele care sunt fabricate la uzina din Bacău pentru programul Piranha 5 ajung la unitatea din Măgurele şi apoi turelele sunt livrate la Uzina Mecanică Bucureşti unde sunt montate pe transportoare.

 

Primele Piranha 5 vor ajunge în dotarea MApN în luna februarie

 

”Avem un nou angajament, un nou masterplan care urmează să se finalizeze cu livrarea primului lot de 36 de vehicule blindate anul viitor în luna februarie. Ca atare, îndată ce vom avea acest prim lot recepţionat, se resetează întreg programul şi urmează să se deruleze pe fazele pe care le-au prezentat cei de la compania GD”, a declarat atunci Nicolae Ciucă, la inaugurarea capacităţii de producţie a transportoarelor Piranha 5, la Uzina Mecanică Bucureşti.

(w670) 

Foto: Stabilizator turelă Piranha 5

 

Transportoarele Piranha 5 au fost contractate în ianuarie 2018 pentru circa 895 de milioane de euro de la General Dynamics, care deţin şi o capacitate de producţie în Elveţia. Contractul presupune achiziţia a 227 de transportoare din care o parte ar trebui să fie asamblate în România.

 

Performanțele Piranha 5

 
 

Piranha 5 este un blindat cu o greutate de 30 de tone, care poate transporta 3 membri ai echipajului şi 8 soldaţi. Poate fi configurat pe şasiuri 8×8 şi 4×4. Are un motor diesel MTU 6V199 de 586 CP şi 2.200 Nm.


Piranha 5 poate rula cu o viteză maximă de 100 de km/h şi are autonomie de 1.000 de km. Transportorul blindat poate urca rampe cu înclinație de 60% şi poate să treacă prin şanţuri cu o adâncime maximă de 1,5 metri.

Transportoarele Piranha 5 care ar urma să îndeplinească rolul de vehicul de luptă sunt echipate cu turele cu un tun de 30 de mm și mitraliera calibru 7,62 mm. Cele care vor avea rol de punct mobil de comandă vor avea o o turelă cu mitralieră cal. 12,7 mm.

Vezi și: Program Piranha V. Generalul Nicolae Ciucă: General Dynamics a achitat penalităţile de 8,5 milioane de euro

 

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES

Copyright 2019 - Toate drepturile rezervate.
defense.n-nxt.28