Pe câte avioane de luptă F-16 poate conta Ucraina? La Kiev să întocmeşte lista cu ţările donatoare

S.I. Catalin |
Data publicării:
Avioane de vânătoare F-16 în timpul exercițiului internațional al forțelor aeriene din cadrul NATO Frisian Flag, la baza aeriană Leeuwarden, Olanda, la 28 martie 2022. Foto: NATO
Avioane de vânătoare F-16 în timpul exercițiului internațional al forțelor aeriene din cadrul NATO Frisian Flag, la baza aeriană Leeuwarden, Olanda, la 28 martie 2022. Foto: NATO

Bazele une aşa-zise ''coaliţii F-16 pentru Ucraina'' au fost deja constituite, iar acest lucru indică în mod clar ce tip de aeronave este posibil să primească Ucraina, nu ca în cazul ''coaliţiei tancurilor'' unde tipul acestora diferă. După ce preşedintele american Joe Biden le-a spus vineri liderilor G7 că Statele Unite sprijină programe comune ale unor state europene de formare a piloţi ucraineni pe avioane F-16, ucrainenii au început să facă evaluări cu privire la ce versiune de F-16 ar urma să primească Forțele Aeriene Ucrainene şi câte state vor da curs acestui sprijin.

 

După ce premierul britanic Rishi Sunak a anunțat oficial lista țărilor care vor colabora pentru a furniza Ucrainei avioane multi-rol, acum se pune întrebarea ce versiune de F-16 ar urma să ajungă la forțele aeriene ucrainene.

În special, pe lista "coaliției F-16 pentru Ucraina'" figurează Regatul Unit, Statele Unite, Țările de Jos, Belgia și Danemarca.

Această listă arată, de asemenea, destul de clar ce rol ar urma să joace fiecare membru al coaliției. Este puțin probabil ca Marea Britanie să furnizeze aeronave, în special pentru că Royal Air Force pur și simplu nu are F-16. Iar Statele Unite au anunțat deja în mod oficial că nu vor transfera aeronave. În același timp, Londra este cel puțin responsabilă pentru pregătirea inițială a piloților, iar fără acordul SUA, reexportul de F-16 ar fi imposibil.

Cu toate acestea, se pare că rolul real al SUA este mult mai amplu, deoarece, pe lângă faptul că au acceptat să exporte, se pune problema furnizării de arme și piese de schimb pentru aceste avioane. Și, de fapt, aceste costuri sunt foarte semnificative, deoarece este o practică standard ca un contract de export pentru vânzarea de aeronave să includă arme și piese de schimb, care reprezintă cu aproximativ 50% din prețul total.

 

Ucrainenii au pus ochii pe avioanele F-16 ale Danemarcei și al Țărilor de Jos

 

Astfel, analiştii militari ucraineni ai publicaţiei DefenceExpress au făcut deja o listă cu statele europene care au promis că sunt dispuse să ajute Ucraina cu avioane de luptă F-16.

Rolul Danemarcei și al Țărilor de Jos ca donatori ai unor aeronave de luptă este indicat de faptul că decizia de a transfera avioane F-16 a fost deja discutată oficial în Danemarca, iar posibilitatea de a transfera acest tip de aeronave a fost luată în considerare în Țările de Jos la începutul anului.

Pentru aceste țări, transferul unor avioane F-16 nu reprezintă o amenințare critică la adresa capacităților lor de apărare, deoarece au început deja să primească avioane F-35 pentru a înlocui flota existenţa de avioane F-16.

Un F-16AM al Forțelor Aeriene Regale Olandeze decolează de la Baza Aeriană Leeuwarden, Țările de Jos.

Pentru Belgia, care își modernizează și ea flota de avioane, situația este puțin mai dificilă, deoarece țara a comandat 34 de aeronave F-35A în 2018 pentru 4,25 miliarde de dolari și le așteaptă pe primele abia după 2023. Din acest motiv, guvernul a declarat că nu va putea livra avioane F-16 către Ucraina.

Până în prezent, cel mai probabil avioanele de luptă care vor ajunge în Ucraina vor proveni din flota de F-16 a Danemarcei și a Olandei. Iar estimarea numărului de avioane este direct legată de calendarul livrării avioanelor F-35, dar şi de gradul de pregătire operațională pe care aceste aeronave trebui să-l atingă.

Astfel, analiştii militari ucraineni  precizează că momentan sunt luate în calcul aeronavele F-16 care pot fi oferite de Olanda și Danemarca. ,,Ne putem aștepta la una sau două escadrile din Olanda și una din Danemarca, adică un total de 24 până la 36 de aeronave, cu o creștere treptată a numărului de aeronave disponibile pe măsură ce aceste două state primesc F-35 din Statele Unite'', precizează analiştii militari ucraineni.

Dar, desigur, este posibil ca și alți operatori de F-16 să se alăture Danemarcei și Olandei, care ar fi dispuși să își transfere avioanele chiar și cu riscul unei uşoare reduceri a capacității de apărare.

Cel mai importat aspect de care trebui să ţinem cont în toată discuţia despre transferul de aeronave F-16 către Ucraina este timpul. Până acum avem: sprijinul declarat al Washingtonului pentru transferul de aeronave F-16 din statele aliate şi nu direct din SUA, discuţii despre formarea piloţilor ucraineni care vor trebui să treacă prin cursuri care să-i pregătească pentru condiţii reale de luptă, iar acest lucru nu se poate face în câteva luni, pregătirea infrastructurii şi livrarea avioanelor, dar şi asigurarea mentenanţei. 

Pentru a înţelege mai bine că transferul avioanelor F-16 către Ucraina nu se poate face peste noapte, trebuie să facem o comparaţie cu transferul tancurilor americane Abrams care a fost anunţat în ultima lună a anului 2022, iar şase luni mai târziu încă se aşteaptă un termen de livrare.

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel