Nu doar că nu e sfârșitul pentru F-22, ci e o nouă eră. În premieră un pilot american a controlat din cockpit o dronă de luptă MQ-20 Avenger

DefenseRomania Team |
Data publicării:
F-22 Raptor, sursă foto: US Air Force
F-22 Raptor, sursă foto: US Air Force

Multă vreme s-a vorbit despre F-22 Raptor la timpul trecut. A fost catalogat drept o „regină a hangarului”, o bijuterie tehnologică prea scumpă pentru a fi riscată și prea specializată pentru războaiele de contrainsurgență din ultimele două decenii. S-a spus chiar că zilele îi sunt numărate, urmând să fie ,,pensionat’’ pentru a face loc programului F-35 sau viitorului NGAD (Next Generation Air Dominance).

Însă realitatea din teren, confirmată de testul desfășurat pe 21 octombrie 2025 în deșertul Nevada, contrazice toate aceste sentinte premature. F-22 Raptor nu doar că este mai prezent ca niciodată, dar tocmai și-a redefinit existența: dintr-un prădător solitar, a devenit dirijorul unei orchestre letale de drone autonome.

Anunțul făcut pe 17 noiembrie de compania General Atomics Aeronautical Systems, alături de Lockheed Martin și L3Harris, bifeza un moment în istoria aviației militare. Pentru prima dată, un pilot de F-22 a controlat direct, din cockpit, o dronă de luptă MQ-20 Avenger, demonstrând că supremația aeriană a viitorului nu mai aparține avionului cu cele mai multe rachete, ci aceluia care poate comanda cel mai bine roiurile de „loyal wingmen” (coechipieri loiali).

Testul din Nevada nu a fost un simplu exercițiu de rutină, ci o demonstrație de forță a conceptului de Teaming Manned-Unmanned (MUM-T). Până acum, discuțiile despre integrarea dronelor cu avioanele de vânătoare rămâneau în sfera simulărilor sau a testelor cu platforme mai puțin sofisticate, precum F-16.

 

F-22 Raptor rămâne „bijuteria coroanei” aviaţiei militare a SUA

De data aceasta, SUA au pus pe masă „bijuteria coroanei”. Utilizarea F-22 Raptor – o platformă stealth de generația a cincea – semnalează că Pentagonul nu se mai joacă de-a inovația, ci pregătește linia întâi pentru un conflict major, de mare intensitate.

Detaliile tehnice ale operațiunii dezvăluie gradul de maturitate al sistemului și viziunea strategică din spatele acestuia. Pilotul avionul F-22 Raptor a beneficiat de o conectivitate completă, „end-to-end”, utilizând o tabletă integrată în cockpit și module software (SDR) furnizate de L3Harris pentru a opera drona.

Nu vorbim despre un pilot care manevrează drona cu un joystick, ci despre un comandant care trasează sarcini tactice. Drona MQ-20 Avenger a executat manevre complexe folosind propria autonomie, permițând pilotului uman să se concentreze pe strategia luptei, nu pe micro-managementul zborului.

Mai mult, sistemul a fost construit pe o arhitectură deschisă, bazată pe standarde guvernamentale, ceea ce garantează că această capacitate nu va rămâne blocată într-un singur tip de avion, ci va putea fi scalată rapid la nivelul întregii flote.

Există o ironie istorică în ceea ce priveste aceasta evoluție a unui avion de generatia a cincea. F-22 a fost conceput în timpul Războiului Rece pentru a domina cerul Europei împotriva aviației sovietice. Uniunea Sovietică s-a prăbușit înainte ca Raptor-ul să intre în serviciu U.S. Air Force, lăsându-l fără un inamic pe măsură.

 

F-22, gata să răspundă noilor provocări de pe câmpul de luptă

Astăzi, însă, în contextul competiției acerbe cu China și al tensiunilor din Indo-Pacific, F-22 și-a găsit, în sfârșit, misiunea pentru care a fost, poate, predestinat fără să știe.

Avionul devine indispensabil tocmai prin capacitatea sa unică de a supraviețui în așa-numitele „bule” A2/AD (anti-access/area denial), unde spațiul aerian este saturat de sisteme antiaeriene dense. Într-un conflict cu o putere egală, doar o platformă cu gradul de invizibilitate al F-22 poate opera suficient de aproape de inamic pentru a gestiona dronele din prima linie.

În plus, această nouă doctrină transformă F-22 într-un formidabil multiplicator de forță. Deși flota de Raptor este mică și costisitoare, prin asocierea cu drone „attritable” - care pot fi sacrificate la nevoie - precum MQ-20 sau viitoarele aeronave de luptă colaborative (CCA), un singur avion capătă puterea de foc și raza de acțiune a unei întregi escadrile.

Până când avioanele de generația a șasea vor deveni pe deplin operaționale, F-22 servește drept o platformă de tranziție esențială, validând tacticile care vor defini războiul aerian pentru următoarele decenii.

Acest test nu trebuie citit doar în cheie tehnologică, ci și ca un avertisment geopolitic. Într-o perioadă în care aliații europeni și rivalii strategici își dezvoltă propriile ecosisteme de drone de luptă, SUA demonstrează că au trecut de la teorie la practică operativă.

Mesajul pentru Beijing este clar: SUA pot regenera „masa” de luptă fără a construi mii de avioane cu pilot. Drona MQ-20 Avenger, folosită în test, este un laborator zburător perfect pentru acest scop, având propulsie cu reacție, o semnătură radar redusă și capacitatea de a transporta încărcături semnificative de muniție.

Dacă până acum F-22 era văzut ca un „lup singuratic” al cerului, testul din 21 octombrie îl transformă în liderul haitei, arătând că viitorul nu aparține sistemelor de armecare înlocuiesc omul, ci simbiozei dintre intuiția unui pilot de elită și „curajul” calculat al Inteligenței Artificiale.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta

Parteneri






CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel