F-35 care operează de pe autostrăzi. Norvegia este prima țară care folosește o capacitate considerată “game changer”

Cătălin Costea |
Data actualizării: | Data publicării:
F-35 norvegian care decolează de pe o autostradă din Tervo, Finlanda /Foto: Ole Andreas Vekve, Forțele Armate Norvegiene
F-35 norvegian care decolează de pe o autostradă din Tervo, Finlanda /Foto: Ole Andreas Vekve, Forțele Armate Norvegiene

Forțele Aeriene Regale Norvegiene au devenit primele forțe din lume care operează F-35A de pe autostrăzi, ceea ce se consideră a fi un adevărat “game changer”, respectiv o nouă abordare pentru supraviețuirea aeronavei în cazul unui conflict major, atunci când bazele aeriene sunt de regulă vizate.

„Acesta este o piatră de hotar, nu numai pentru Forțele Aeriene Norvegiene, ci și pentru țările nordice și pentru NATO... Aceasta demonstrează capacitatea noastră de a aplica un concept de dispersie. Avioanele de vânătoare sunt vulnerabile la sol, așa că, prin posibilitatea de a folosi aerodromuri mici – și acum autostrăzi – ne poate crește capacitatea de supraviețuire în război”, a declarat șeful Forțelor Aeriene Norvegiene, generalul-maior Rolf Folland.

Operarea avioanelor F-35A de pe autostrăzi a avut loc ca parte a exercițiilor comune desfășurate între Norvegia și cel mai nou membru al NATO, Finlanda, fiind utilizate în principal autostrăzile finlandeze.

F-35A, pe o autostradă din Tervo, Finlanda / Foto: Ole Andreas Vekve, Forțele Armate Norvegiene

Aeronavele F-35 norvegiene au fost, de asemenea, realimentate la cald de pe autostradă, ceea ce înseamnă că combustibilul a fost încărcat fără oprirea motoarelor avioanelor, reducând astfel timpul necesar pentru a le readuce în aer. Deși mai puțin eficient din punct de vedere al consumului de combustibil, acest lucru oferă o modalitate de a reduce rata ieșirilor-avion, reducând și vulnerabilitatea prin scurtarea timpului pe care fiecare aeronavă îl petrece la sol.

F-35A dezvoltat pentru Forțele Aeriene ale SUA a fost proiectat să utilizeze piste tradiționale, fără a avea capacitatea de folosire a aerodromurilor austere, spre deosebire de varianta F-35B dezvoltată pentru Forțele Navale ale SUA, care este capabilă de decolări scurte și aterizări verticale de pe piste de aterizare improvizate.

Cu toate acestea, F-35B este cu aproximativ 50% mai costisitor și are costuri operaționale mult mai mari, o rază de acțiune mult mai scurtă, o sarcină utilă de arme mai mică și o capacitate de luptă semnificativ inferioară.

F-35A /Foto: Ole Andreas Vekve, Forțele Armate Norvegiene

Capacitatea de a desfășura F-35A de pe autostrăzi, împreună cu utilizarea tehnicii de  realimentare la cald sunt văzute de experți ca multiplicator de forță cheie, în special în primele ore ale unui război, permițând unităților F-35 de diferite dimensiuni să execute mai multe misiuni într-o anumită perioadă de timp.

Importanța capacității avioanelor de utiliza aerodromuri improvizate, cu logistică minimală, a fost demonstrată recent de Forțele Aeriene Ucrainene, care utilizează avioane de luptă sovietice Su-27 și MiG-29 și avioane de atac Su-25, toate fiind adecvate operării de pe aerodromuri austere.

 

Finlanda așteaptă avioanele F-35 pentru a înlocui flota de F-18C/D Hornet

 

În ceea ce privește pregătirile proprii ale Finlandei de a utiliza autostrăzile pentru operații de luptă, într-un comunicat de presă al Forțelor de Apărare finlandeze privind exercițiile se precizează: „Forțele Aeriene desfășoară în mod regulat zboruri de pe alte aerodromuri decât cele de bază, pentru a fi capabile de o dispersare rapidă în toată țara, atunci când este necesar... Operațiunile de pe bazele rutiere fac parte din pregătirea tuturor piloților din Forțele Aeriene”.

Finlanda însăși a plasat prima sa comandă de F-35 în decembrie 2021, cu 16 luni înainte de a se alătura NATO. Aceasta a plătit cu aproximativ 25% mai puțin decât Norvegia pentru avioanele sale F-35, deși va primi modele mai avansate din loturile de producție ulterioare, dar care sunt fabricate mai eficient, la scară mai mare. Însă, spre deosebire de Norvegia, Finlanda nu este partener în program, ceea ce înseamnă că nu va avea acces la proprietatea comună asupra tehnologiilor cheie conexe.

Deși a fost singurul stat din afara Pactului de la Varșovia care a cumpărat avioanele de luptă sovietice MiG-21, Finlanda se bazează în prezent pe avioane de luptă F-18C/D Hornet de generația a patra, pe care se așteaptă să le înlocuiască cu cele 64 de F-35A aflate în comandă. În luna mai, s-a anunțat că țara este, de asemenea, în discuții cu SUA pentru a găzdui unități de F-35 ale Forțelor Aeriene ale SUA, care ar fi bine poziționate pentru descurajare în regiunile vestice și arctice ale Rusiei.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel