NATO a decis să înlocuiască avioanele de supraveghere AWACS: E-7A Wedgetail de la Boeing a fost selectat ca înlocuitor

 Foto: AWACS / Forța de control și avertizare timpurie aeriană a NATO
Foto: AWACS / Forța de control și avertizare timpurie aeriană a NATO

NATO intenționează să își înlocuiască flota îmbătrânită de avioane de supraveghere AWACS (Airborne Warning and Control System), care se află în serviciu din anii 1980, cu o versiune militarizată a avionului Boeing 737. Decizia de a moderniza capacitatea de avertizare timpurie aeropurtată a alianței a fost aprobată de aliații NATO.

Acţionând ca un turn radar zburător, avioanele AWACS (Airborne Warning and Control System) cu radomurile distinctive, late de nouă metri, pe spate, sunt instrumentele NATO de monitorizare a spaţiului aerian încă din 1982.

Avionul E-7A Wedgetail de la Boeing a fost selectat pentru a înlocui avionul E-3 AWACS. Tranziția este așteptată până în 2031, îmbunătățind capacitățile NATO de cunoaștere a situației și de comandă și control, potrivit Reuters.

Flota AWACS a servit drept turn radar zburător pentru monitorizarea spațiului aerian. Această mutare reflectă angajamentul NATO de a menține o infrastructură de apărare robustă și actualizată.

Cu radarul lor rotativ, avioanele Boeing 737 modificate pot detecta aeronave la o distanţă mai mare de 400 de kilometri.

Acestea sunt capabile să monitorizeze o suprafaţă de aproximativ 300.000 de kilometri pătraţi, un teritoriu de dimensiunea Poloniei, conform NATO, şi pot detecta, de asemenea, ţinte la sol, cum ar fi navele.

Pentru a înlocui vechile avioane AWACS, NATO intenţionează să achiziţioneze şase avioane Boeing E-7 A Wedgetail, contractul urmând să fie semnat în 2024 şi primul avion gata de serviciu operaţional până în 2031.

"Avioanele de supraveghere şi control sunt cruciale pentru apărarea colectivă a NATO. Salut angajamentul aliaţilor de a investi în capabilităţi de ultimă generaţie", a declarat secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg.

"Această investiţie în tehnologie de ultimă generaţie demonstrează puterea cooperării transatlantice în domeniul apărării, pe măsură ce continuăm să ne adaptăm la o lume mai instabilă", a adăugat el.

Alianţa nu a precizat de ce a ales să-şi înlocuiască flota de 14 avioane AWACS cu doar şase avioane Wedgetail, dar a menţionat că noile aeronave vor avea capacităţi mai bune şi vor fi mai scumpe decât predecesoarele lor.

Statele Unite, Marea Britanie şi Turcia fie zboară cu Wedgetail, fie intenţionează să opereze această aeronavă.

Cu sediul la baza aeriană Geilenkirchen din Germania, flota AWACS a fost utilizată pe scară largă pentru misiunile de supraveghere ale NATO de-a lungul flancului estic al alianţei, în urma atacului Rusiei asupra Ucrainei.

În trecut, aeronava a sprijinit misiunile NATO din Balcani, Afganistan şi Irak, dar şi monitorizarea unor evenimente precum Cupa Mondială din 2006 din Germania şi întâlnirile la nivel înalt.

Într-un conflict, avioanele AWACS nu numai că pot oferi o imagine radar pentru avioanele de luptă, navele şi centrele de control aliate, dar pot şi direcţiona avioanele de luptă NATO către ţintele lor.

Aceste aeronave, unul dintre puţinele active pe care NATO le deţine efectiv, sunt dotate cu echipaje multinaţionale din 19 din cele 31 de ţări aliate.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel