Lockheed va livra mai puține avioane F-35 din cauza problemelor cu noul soft. Deși e așteptat a fi un F-35 ”pe steroizi”, upgrade-ul arată cât de grea va fi trecerea la varianta Block 4

Ciprian Dumitrache |
Data actualizării: | Data publicării:
F-35 Lightning II. Foto: Lockheed Martin
F-35 Lightning II. Foto: Lockheed Martin

Lockheed Martin a anunțat că va livra anul acesta mult mai puține avioane de luptă F-35 de generația a cincea decât planificase. Lockheed va livra între 100 și 120 de avioane, în loc de cele aproximativ 150 de F-35, cât erau planificate pentru acest an.

Potrivit CEO-ului Lockheed, Jim Taiclet, întârzierea e cauzată de problemele legate de certificarea noului software.

Lockheed a livrat, în prima jumătate a anului, 50 de avioane F-35, iar toate aeronavele au venit cu software-ul (Technology Refresh) TR-2.

Începând cu partea a doua a anului, compania ar trebui să implementeze noul sistem de calcul - Technology Refresh 3 (TR-3), care include nu doar software nou, ci și hardware.

TR-3 este un pas semnificativ înainte - ar trebui să aibă o putere de calcul de până la 20-25 de ori mai mare și un nou afișaj în cockpit.

Linia de producție a F-35 Lightning II. Foto: Lockheed Martin

Cu toate acestea, compania încă nu a reușit să asigure funcționalitatea deplină a TR-3, motiv pentru care în iunie Pentagonul a suspendat recepționarea aeronavelor F-35.

TR-3 reprezintă o versiune de tranziție înainte de introducerea Block 4, iar problemele cu TR-3 indică cât de dificilă va fi tranziția la noua versiune a F-35 Block 4. 

Departamentul Apărării nu va relua procesul de achiziție până când nu vor fi remediate problemele la noile F-35-uri cu configurația TR-3, relatează Defenseone.

Din această cauză, publicația Bloomberg estimează că Lockheed nu va încasa încă 400 de milioane de dolari (aprox. 7 milioane USD/avion) până când noul software F-35 va fi complet operațional,. Pentagonul va reține plățile finale de aproximativ 10% per avion, iar diferența va fi plătită la livrarea echipamentelor complet funcționale.

Taiclet este încrezător că problema va fi rezolvată și primul F-35 cu TR-3 va fi livrat anul acesta.

 

De unde vin problemele

 

Procesul de modernizare a echipamentelor informatice ale F-35 au loc de mult timp, iar Lockheed plănuiește să livreze 156 de F-35 anul viitor.

Una dintre cauze este legată de dificultățile cu răcirea electronicii. Sistemul existent nu este capabil să răcească electronicele din ce în ce mai puternice. Puterea motorului nu mai este suficientă pentru a răci noile componente, ceea ce va duce la efectuarea unor modificări la motorul F135 de la Pratt & Whitney.

În ciuda faptului că livrează mai puține avioane, compania americană continuă să construiască F-35, urmărind probabil să recupereze întârzierile în anii următori.

România intenționează să achiziționeze avioane F-35A. Probabil că primele aeronave F-35, de generația a cincea, ar putea ajunge în dotarea Forțelor Aeriene Române cel mai devreme la începutul deceniului următor.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate

Get it on App Store Get it on Google Play

Citite săptămâna aceasta

DC Media Group Audience

Parteneri






CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel