Există un precedent când Rusia s-a mai jucat cu focul: În 2015 o țară NATO a doborât un Su-24 rus care i-a încălcat spațiul 6 secunde. Nu 12 minute

DefenseRomania Team |
Data actualizării: | Data publicării:
Avioane bombardier ruse de tip Su-24 în timpul exercițiilor Zapad 2021. Foto: Ministerul Apărării de la Moscova
Avioane bombardier ruse de tip Su-24 în timpul exercițiilor Zapad 2021. Foto: Ministerul Apărării de la Moscova

Incursiunile avioanelor ruse în spațiul aerian al NATO nu sunt o noutate. Ceea ce a adus nou anul 2015, când un Su-24 rus a intrat câteva secunde în spațiul aerian aliat, a fost răspunsul primit: Atunci Turcia, stat membru NATO, a doborât avionul rus. Avionul Su-24 a fost doborât de un F-16 Fighting Falcon al Turciei, incidentul stârnind un cutremur diplomatic la momentul respectiv. El merită readus în atenția publică în contextul incursiunii fără precedent a trei MiG-31 rusești, timp de 12 minute, în spațiul aerian al Estoniei.

Așa cum amintea și DefenseRomania în cursul serii de vineri Estonia a denunțat o incursiune aeriană „fără precedent de îndrăzneață” a trei avioane de vânătoare rusești. Aeronavele MiG-31 au pătruns în spațiul aerian estonian deasupra Golfului Finlandei și au rămas acolo timp de 12 minute, un incident care a determinat convocarea de urgență a reprezentantului diplomatic al Rusiei la Tallinn.

Estonia a invocat Articolul 4 pentru consultări, în timp ce Moscova a negat ferm că avioanele sale au pătruns în spațiul aerian al NATO.

Alianța Nord-Atlantică a reacționat imediat la provocarea aeriană. Un purtător de cuvânt al NATO, Allison Hart, a declarat că avioanele rusești care au încălcat spațiul aerian estonian au fost interceptate prompt, descriind incidentul drept „un nou exemplu de comportament nesăbuit al Rusiei și al capacității NATO de a răspunde”.

Concomitent, merită subliniat că Rusia a continuat provocările și nu s-a limitat la spațiul aerian al Estoniei. O analiză a DefenseRomania arată că două avioane de vânătoare rusești au efectuat de asemenea o trecere la joasă altitudine deasupra platformei poloneze Petrobaltic din Marea Baltică.

NATO anunță că a răspuns prompt, deși voci mai radicale au cerut chiar doborârea avioanelor ruse care încalcă spațiul aerian aliat. Pe principiul că Moscova cunoaște doar răspunsul forței, inclusiv în chestiunile militare sau diplomatice. Cert e că incidentul din Estonia e de o gravitate fără precedent în ultimii ani și se înscrie într-un lanț lung de provocări ruse, atât pe mare cât și aerian.

Totodată, el amintește de reacția Turciei, stat membru NATO, care în 2015 a doborât cu un F-16 un avion Su-24 rus care i-a încălcat frontiera timp de doar câteva secunde, după o perioadă în care Ankara a atenționat că dacă provocările vor continua va recurge la această măsură radicală. Se întâmpla în contextul conflictului din Siria, aflat în plină desfășurare, război civil în care Turcia și Rusia au susținut tabere diferite.

 

Remember 2015: Turcia, membru NATO, a doborât un Su-24 rus care i-a încălcat spațiul aerian timp de doar câteva secunde. Nu 12 minute

 

2. Un Su-24 a... (su-24-rusia-armata-rusa_16117700.jpg)

Un Su-24 al Federației Ruse, într-o misiune de realimentare aeriană. Sursă foto: Ministerul Apărării de la Moscova

Desigur, situația și contextul geopolitic era atunci radical diferită.

Pe 24 noiembrie 2015, un bombardier rus Sukhoi Su-24M a fost doborât de un avion turc F-16 în apropierea graniței Turciei cu Siria, într-un episod care a stârnit o criză diplomatică între Ankara și Moscova. Turcia a afirmat că aparatul rus a pătruns în spațiul ei aerian pentru aproximativ 17 secunde și a fost avertizat de multiple ori înainte de a fi atacat, amintea atunci The Guardian. Alte surse vorbeau de doar 6 secunde. Cert e că avionul rus a fost doborât rapid. Rusia a negat vehement și atunci că aeronava ar fi părăsit spațiul aerian sirian și ar fi intrat în cel turc.

Ankara a publicat ulterior înregistrări audio cu avertismente adresate aeronavei și a susținut că piloții au fost somați să schimbe direcția de zbor (pe frecvența internațională de urgență) înainte de incident. Moscova a contestat versiunea turcă și a prezentat hărți de zbor care arătau Su-24 în spațiul aerian sirian în momentul doborârii. NATO a confirmat că a monitorizat incidente anterioare de încălcare a spațiului aerian turc și a cerut calm, scria atunci publicația Time

Pilotul şi copilotul rus s-au catapultat, însă numai cel de al doilea a supravieţuit. Pilotul a fost împuşcat de rebelii turkmeni.

Doborârea avionului rus a fost precedată de o perioadă cu mai multe alerte privind aeronave ruse care ar fi încălcat spațiul aerian al unor state NATO la frontiera Turciei. Ankara susținea că a emis avertismente repetate și că regulile ei de angajare prevăd doborârea oricărei aeronave care nu respectă somațiile în zona de frontieră. De partea cealaltă Moscova a acuzat, la rândul ei, că a fost atacată fără motiv și a condamnat gestul drept un act „neprietenesc”.

Incidentul a provocat un cutremur la acel moment între partea rusă și cea turcă. Din fericire, lucrurile nu au escaladat. Totuși, relațiile dintre Ankara și Moscova au fost înghețateele fiind reluate abia după jumătate de an, în urma unei scrisori pe care președintele turc Recep Tayyip Erdogan i-a adresat-o omologului său rus Vladimir Putin.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
pixel