Comandorul Dănuț Sava: IAR-99 nu e remarcabil doar pentru că e românesc în totalitate. Un avion manevrabil, docil și performant

DefenseRomania Team / 19 iun 2021 / 15:11
Comandorul Dănuț Sava. Sursă foto: MApN
Comandorul Dănuț Sava. Sursă foto: MApN

Baza Aeriană Boboc semnalează într-o postare din data de 18 iunie că sunt „35 de ani de la primul zbor al aeronavei IAR-99 Standard”, avion militar produs 100% în România, de către Avioane Craiova S.A.

Aeronava IAR-99 Standard a fost aniversată în Baza Aeriană Boboc în prezenţa şefului Statului Major al Forţelor Aeriene, general maior Viorel Pană, a numeroase personalităţi din conducerea centrală şi locală şi reprezentanţii producătorilor.

1. Sursă foto... (iar-99-aniversare-baza-aeriana-boboc_26100900.jpg)

Sursă foto: Baza Aeriană Boboc / Școala de instruire interarme a Forțelor Aeriene

La 21 decembrie 1985 decola prototipul S001 al acestui tip de avion avându-l la manşă pe locotenent-colonelul Ştefănel Wagner, iar din anul 1988 a intrat în dotarea Forţelor Aeriene Române, ca avion de antrenament capabil să asigure misiuni de atac la sol, dar şi misiuni de recunoaştere. Dislocat pe aerodromul Boboc din anul 2003, acest tip de aeronavă dă aripi viitorilor piloţi militari ai Armatei României, mai transmite sursa citată.

 

Comandorul Dănuț Sava: IAR-99, un avion remarcabil nu doar pentru că e românesc în totalitate. Un avion manevrabil, docil și performant

 

Totodată, MApN a publicat un interviu comandorul Dănuț Sava, instructor șef de securitate aeriană în cadrul Bazei Aeriene de Instruire și Formare a Personalului Aeronautic de la Boboc, pilot cu peste 2.000 de ore de zbor pe IAR-99.

La 35 de ani de la primul zbor IAR-99, comandorul Dănuț Sava: „Mi-aduc aminte de temerile de la începuturile carierei mele de pilot, de emoțiile pe care le aveam. Emoții sunt și acum, însă sunt diferite. Nu-mi vine să cred că a trecut atâta timp peste mine și peste noi toți. Pot spune acum, aproape de sfârșitul carierei, că trăiesc un amestec de sentimente în care satisfacția primează".

Comandorul Dănuț Sava continuă și vorbește despre cariera sa, piloții pe care i-a instruit, și despre avionul care a devenit o parte din viața sa . Instructorul e unui din primii piloți de la Boboc care au trecut pe IAR-99. 

"Pilotez IAR-99 Standard încă din anul 2004. Sunt printre primii piloți de la Boboc care au trecut pe acest tip de avion odată cu sosirea lui în școală. Fiind instructor, de-a lungul timpului au trecut foarte mulți tineri piloți prin mâna mea. Văzându-i pe fiecare în parte, mă încearcă un sentiment de satisfacție și de împlinire profesională, similar cu cel al profesorilor care își văd elevii ajunși uneori mai sus decât ei.

Avionul IAR-99 Standard este un avion cu adevărat deosebit și remarcabil, nu numai datorită faptului că este românesc în totalitate, dar este un avion foarte manevrabil, docil, performant și superior altor tipuri de avioane pe care le-am zburat. La 35 de ani de când s-a executat primul zbor cu acest tip de avion, pot spune că, pentru mine, IAR-99 Standard reprezintă o mare parte din viața mea profesională, însă, așa cum probabil se cunoaște, este greu să separi partea profesională de cea personală, prin urmare este parte din viața mea.

Celor mai tineri piloți care pilotează IAR-99 le transmit să fie conștienți că zboară un avion performant și au, pe de altă parte, și o datorie, aceea de a duce mai departe această moștenire la un nivel la fel de înalt ca până acum. Astăzi, la ceas aniversar, le urez tuturor colegilor la mulți ani și multă sănătate! Cer senin!", încheie comandorul, în mesajul transmis de MApN.

 

IAR-99 

 

România deține 21 de aeronave IAR-99. Din acestea, 11 au fost deja modernizate, sunt IAR-99 Șoim, în timp ce celelalte zece au rămas la versiunea Standard din fabrică.

Elbit Systems va echipa aeronava IAR-99 Standard cu sisteme avansate de avionică și sistem de instruire Embedded Virtual Avionics, precum și capacități de asistență aeriană apropiată și capacități Air to Air.

Această modernizare va facilita o tranziție eficientă și rapidă a piloților Forțelor Aeriene Române la operarea avioanelor de vânătoare avansate, cum ar fi F-16.

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt1
YesMy