China a lansat la apă primul portavion integral autohton

Cătălin Costea |
Data publicării:

Beijingul a lansat pe 17 iunile un portavion de nouă generație, prima astfel de navă proiectată și construită integral în China. Portavionul Type 003, botezat Fujian, a părăsit docul uscat la un șantier naval din afara Shanghaiului în dimineața zilei și a fost andocat la un debarcader din apropiere, după cum a  declarat presa de stat.

Imaginile din satelit, capturate joi de Planet Labs PBC și analizate de Associated Press, au arătat portavionul în ceea ce părea a fi un doc complet inundat al șantierului naval Jiangnan, lângă Shanghai, gata de lansare.

„Este o piatră de hotar pentru complexul militar-industrial al Chinei”, a declarat Ridzwan Rahmat, un analist din Singapore. „Acest lucru arată că inginerii chinezi sunt acum capabili să producă la nivel local întreaga suită de nave de luptă de suprafață necesare într-un războiul naval modern”.

 

Portavionul Fujian folosește lansarea cu catapultă

 

Primul portavion al Chinei a fost o navă sovietică reutilizată, iar al doilea a fost construit în China, însă pe baza unui proiect sovietic. Ambele folosesc pentru lansarea avioanelor așa-numita metodă de lansare cu rampă la capătul pistei.

Type 003 folosește însă lansarea cu catapultă, care pare a fi un sistem de tip electromagnetic, asemănător celui dezvoltat inițial de Marina SUA. De altfel, agenția oficială de știri Xinhua a confirmat într-un material transmis astăzi că Fujian a folosit sistemul electromagnetic.

Sistemul electromagnetic este mai puțin solicitant pentru aeronavă decât sistemele mai vechi de catapultare cu mecanism pe bază de abur, iar utilizarea unei catapulte înseamnă că nava va putea lansa de la bord o varietate mai largă de avioane. În plus, aceste catapulte permit lansarea unor avioane cu o încărcătură mai mare la bord, inclusiv cu rezervoarele externe de combustibil.

 

China, o putere navală în plină dezvoltare

 

Marina Armatei Populare de Eliberare a Chinei s-a modernizat de mai bine de un deceniu pentru a deveni o forță mai puternică și capabilă să opereze la nivel global.

În ultimii ani, China și-a extins prezența în Oceanul Indian, Pacificul de Vest și nu numai, înființând prima sa bază de peste mări, din ultimul deceniu, în Republica Djibouti din Cornul Africii, unde SUA, Japonia și altele state mențin, de asemenea, o prezență militară.

În același timp, China a semnat recent un acord de securitate cu Insulele Solomon în baza căruia se consideră că și-ar putea crea un avanpost în Pacificul de Sud și lucrează cu Cambodgia la extinderea unei instalații portuare care i-ar putea oferi o prezență și în Golful Thailandei.

Marina Chineză are în prezent aproximativ 355 de nave, inclusiv submarine, iar SUA estimează că numărul acestora va crește la 420 până în 2025 și la 460 până în 2030. Însă, în pofida faptului că deține cele mai multe mijloace navale de luptă din lume, aceasta este încă departe de capacitatea generală a  Marinei SUA și cu mult în urmă în ceea ce privește numărul și calitatea portavioanelor.

U.S. Navy se menține lider mondial în portavioane,  cu 11 nave cu propulsie nucleară, cărora li se adaugă nouă nave de desant care pot transporta elicoptere și avioane de luptă cu decolare verticală.

Marea Britanie și Franța au și ele propriile portavioane, iar Japonia are patru nave similare care, din punct de vedere tehnic nu sunt portavioane întrucât doar transportă avioane. Două sunt în curs de transformare pentru a permite operarea avioanelor de luptă cu decolare scurtă și cu aterizare verticală.

 

Nava ar putea intra în serviciul de luptă în 2025

 

Xinhua a informat că portavionul Fujian, care va purta înscris numărul 18, are un deplasament maxim de 80.000 de tone. Cu toate acestea, într-un document prezentat în martie la nivelul Congresului din SUA, se precizează că imaginile din satelit sugerează un deplasament de aproximativ 100.000 de tone, similar cu cel al portavioanelor americane.

Odată lansat la apă, portavionul va trebui să fie echipat, ceea ce ar putea dura între două și șase luni. Apoi vor avea loc teste de acceptanță în port și teste pe mare, care probabil vor dura încă șase luni, toate acestea înainte ca inginerii să înceapă lansarea încărcăturilor de testare folosind sistemul de catapultă.

„Prima aeronavă va fi lansată de pe acest transportator, probabil, la sfârșitul anului 2023 sau începutul lui 2024, iar capacitatea operațională completă va fi probabil declarată mai aproape de 2025”, a estimat analistul din Singapore.

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel