Chiar și după ce și-au retrogradat avionul J-16 cu o generație, chinezii îl consideră mai bun decât originalul rusesc Su-30

Gheorghiță Orjanu / 28 Martie 2021 / 09:53
Foto: Un J-16 al Chinei, în timpul unui show aerian în 2019, sursă: Ministerul Apărării de la Beijing
Foto: Un J-16 al Chinei, în timpul unui show aerian în 2019, sursă: Ministerul Apărării de la Beijing

Avionul de luptă multirol J-16 din înzestrarea Forțelor Aeriene chineze, considerat o copie a aeronavei rusești Su-30, este „mult superior altor aeronave similare, inclusiv Su-30”, potrivit unui pilot militar chinez.

J-16 a fost semnalat în apropierea strâmtorii Taiwanului și a fost, de asemenea, desfășurat pentru a proteja granițele occidentale ale Chinei, fiind considerat de analiștii militari chinezi unul dintre elementele centrale ale forțelor de apărare aeriană, se precizează într-un articol recent, al publicației chineze Global Times.

"În ceea ce privește performanța, J-16 este superior tuturor tipurilor de aeronave cu care am zburat. Vorbind despre capacitatea de control a aeronavei, J-16 este un avion de generație 3.5, cu progrese uriașe în sistemele radar și de control al armamentului, în comparație cu aeronavele anterioare”, a declarat Wang Songxi, instructor de zbor la Forța Aeriană a Comandamentului Teatrului de Nord, într-un interviu acordat, marți, China Central Television (CCTV).

 

China a cumpărat licența din Rusia în 1999

 

În 1999, China a cumpărat licența de la Rusia pentru fabricarea Su-30. În 2012, a fost produsă prima aeronavă J-16, pe baza avionului rusesc. Subsistemele originale au fost înlocuite cu cele chinezești, inclusiv armamentele și motorul, iar un nou radar mai modern, de tip AESA, a fost montat la bordul aeronavei. Masa avionului a fost redusă prin utilizarea la o scară mai mare a materialelor compozite.

China a dezvoltat și o variantă de război electronic, J-16D, sisteme specifice fiind montate la extremitățile aripilor și în interiorul fuselajului, cel din urmă fiind poziționat în locul tunului de bord calibru 30 mm și a sistemului de căutare și urmărire în infraroșu (IRST).

“Deși privit din exterior, este aproape identic cu Su-30, avionul J-16 este dintr-o generație mai avansată”, a adăugat Wang, care l-a considerat chiar superior aeronavei chineze J-10C de generația a patra, deoarece are două motoare și doi piloți, spre deosebire de J-10C, care are un motor și un pilot. Wang a amintit că în 2020, o luptă aeriană între J-16 și J-10C s-a încheiat la egalitate.

J-16 ar fi fost îmbunătățit pentru o mai bună capacitate stealth, fiind acoperit cu vopsea absorbantă radar de culoare gri-argintiu, care îl face mai puțin vizibil pentru ochiul uman și dispozitivele electromagnetice.

Fu Qianshao, expert în aviație militară chineză, a declarat pentru Global Times că designul aerodinamic al J-16 accentuează manevrabilitatea mai degrabă decât stealth-ul, dar acoperirea poate face mai dificilă detectarea.

 

J-16 a fost retrogradat de la generația 4.5 la 3.5

 

2. -imagine fara descriere- (avion-j-16-china_22410700.jpeg)

Comentariul autorului: Se estimează că Forțele Aeriene chineze au peste 200 de avioane J-16. Acest tip de aeronavă este cotat pe locul doi în China ca tehnologie, avioanele invizibile J-20, de generația a cincea, fiind considerate cele mai bune.

Potrivit clasificării făcute de specialiștii militari americani, J-16 se încadrează la generația 4.5 de aeronave de luptă multirol, iar retrogradarea sa la generația 3.5 de către pilotul-instructor chinez Wang este surprinzătoare, fiind posibilă o eroare a redacției sau o ușoară neatenție a pilotului.

Cu toate acestea, “gura păcătosului“ pilot chinez ar putea grăi adevărul, iar realitatea privind capabilitățile aeronavei să fie diferită față de ceea ce se prezintă oficial.

Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2021 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt1
YesMy